Turvataan nopeat pelastuspalvelut
Ensihoito kuormittuu kotiin jätetyistä liian huonokuntoisista ikäihmisistä, koska kylmänä tavoitteena on vähentää hoivapaikkoja. Tämä lisää kustannuksia. Olen nostanut liian tiukan tavoitteen monena vuonna esille, mutta valtuuston enemmistö haluaa hillitä kustannuksia vain leikkaamalla. Ikäihmisten hoivapaikkoja on nyt lisättävä.
Henkilökunta tulee ottaa mukaan organisointiin, ja rakennusten sisäilmaongelmat tulee korjata.
Osaavaa henkilöstöä tarvitaan enemmän hallintomallista riippumatta, jotta turvallisuus ja toimintavalmius voidaan taata. Henkilökuntaa on jäämässä tulevaisuudessa myös eläkkeelle, joten tälläkin alalla riittävyys ja koulutus ovat kriittisiä tekijöitä. Tärkeää on paitsi onnettomuuksien ennaltaehkäisy, myös se miten toimitaan onnettomuudessa. Pelkkä minuutteihin tuijottaminen onkin saanut kritiikkiä alan ihmisiltä.
Hätäkeskuksen työntekijöiden jaksamisesta on huolehdittava, ja omaan työhönsä on voitava vaikuttaa.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella on pelastuskeskus Vantaalla ja kahdeksan vakinaista paloasemaa. Verkkoa täydentävät useiat sopimuspalokunbat jotka tukevat pelastuslaitoksen toimintaa tulipalo- ja onnettomuustilanteissa. Vapaaehtoiset palokunnat (VPK) ja tehdaspalokunnat (TPK) antavat tarvittaessa pelastustoimintaa johtavalle viranomaiselle käyttöön lisää henkilöstöä ja kalustoa. Uudet asuinallueet sekä nykyiset puutteet tulee huomioida jotta apu tulee riskiluokan mukaisesti.
Nykyinen Keski-Uudenmaan pelastuslaitos vastaa sekä Keski-Uudenmaan että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiista. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen pelastuspalveluille ohjaama rahoitus on 2 prosenttia soten kustannuksista. Tähän ei saa koskea leikkauksin, vaan turvataan nopeat pelastuspalvelut.