27.5.2015

Tekoälyn etiikka - kenen on vastuu?

Löysin verkosta vahingossa artikkelin, jossa käsiteltiin viidentoista vuoden takaista tarkasteluani tekoälyn etiikasta. Äly materiaaleissa ja infrastruktuurissa lisääntyy samaan aikaan kuin tekoäly kehittyy yhä itsenäisemmin toimivaksi ja osin myös verkottuneemmaksi. Lainsädäntäntö kuitenkin uupuu - kenen on vastuu, kun tekoäly vaikuttaa vaikkapa onnettomuuden tai kuoleman syntyyn?

Tässä kommentoidaan laajempaa katsaustani tekoälyn etiikkaan.

POHDINTAA

Laatuun vaikuttavat tekijät

  • Luoja, sen moraali ja arvot
  • Tehtävien laatu
  • Tekoälyn ”tekniikka” jolla se toimii. Toimivatko arvot kuin ihmisellä.

Kehitys saattaa olla silti pikkuhiljaista. ”Asiantuntijoille” ei niin suuria paineita etiikkaa.
Tarve havaitaan säätelyyn helpommin, jos tekoäly on ihmistä muistuttavammassa korissa.

Visioita

  • Sotastrategi
  • Tutkija
  • Tutkittava, tiedemiesten lempilapsi (Blue)
  • Pelastaja
  • Unelmien tuoja

Isaak Asimov loi tieteiskirjallisuudessaan kokonaisen maailman jossa toistuu  Robotiikan 3 pääsääntöä

1. Robotti ei saa vahingoittaa ihmistä eikä laiminlyönnin johdosta saattaa tätä vahingoittumaan.
2. Robotin on toteltava ihmisen sille antamia määräyksiä paitsi milloin ne ovat ristiriidassa ensimmäisen pääsäännön kanssa.
3. Robotin on varjeltava omaa olemassaoloaan niin kauan kuin tällainen varjeleminen ei ole ristiriidassa ensimmäisen eikä toisen pääsäännön kanssa.

Esimerkiksi Avaruusseikkailu 2001 elokuvassa ja kirjassa tekoäly Hal tappoi sammuttamisen pelosta. Itsesuojelu oikeutti tappamaan. Murhan oikeutus väärä, koska ihmisarvo suurempi kuin koneen arvo

Elämällä itseisarvo useissa valtauskonnoissa. Ihminen on aina arvokkaampi kuin kone. Kristitty etiikka:

  • Tietokone ei ole Jumalan luoma.
  • Tietokoneella ei ole sielua.
  • Tietokone ei ole syyllinen.
  • Ihminen, tekoälyn valmistaja, tehtävänantaja
  • ja opettaja on tekoälyn teoista vastuussa.

Tulevaisuus

  • Kehitettävä säädökset tekoälyn vastuista.
  • Kehitettävät tavat kuinka istuttaa moraali tekoälylle, ja määriteltävä sen laatu lainsäädännössä.
  • Myös tekoälyn oikeudet (mikäli se on tunteva) saattavat syntyä. Robottilelut ja tekniikan tuttuus vähentävät pelkoja, ja luovat sympatiaa tekoälyä kohtaan.
  • Tunnetaanko esimerkiksi japanilaisia seurustelu-robotteja kohtaan suurempaa empatiaa kuin toisessa yhteiskuntaluokassa olevia ihmisiä kohtaan?
  • Viekö robotit kasvavalta väestöltä elintilaa ja materiaalia?
  • Tekoälyn tuottama taide on ollut joillain saroille menestys. Luovatko robotit tulevaisuudessa toisilleen omaa huumoria ja taidetta?

 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi