11.6.2015

Terveiden koulutilojen riittävyys

Valtuustossa käydään parhaillaan läpi terveiden koulutilojen riittävyyttä. Konsultti tekee Vantaalle kouluverkkoselvityksen. Väliraportti löytyy linkkinä perässä.

 

Tässä pikaisia ajatuksia: 

 

- Kouluja on pisteytetty sen perusteella, onko 1 km sisällä tiivis asutus. Ei siis oppilasmäärän perusteella. Koulujen päällekkäisyyttä on tarkasteltu taas pidemmällä viivottimella. Näin mm. Tuomelan koulu näyttää yhä huonolta. Vaikka mm. Linnaisista jo nyt kulkee oppilaita aina Myyrmäkeen saakka.

Miten todellinen koulutarve eroaa näin voimakkaasti tästä arviosta. Onko mittari oikea?

- Huonokuntoiset koulut ovat lueteltu, mikä on erinomaista työtä. Erittäin vakavia sisäilmaongelmia on havaittu myös Hämeenkylänkoulussa, mikäli on uskominen Diacoria. 55 opettajasta oirehtii 50. Koulua on korjattu viimeisen 10 vuoden sisällä poikkeusellisen paljon ilman että korjausket ovat tuottaneet haluttua tulosta. Tässä onkin hyvä kysymys, onko viimeiset korjaukset tepsineet. Terveissä rakennuksissahan oireita ei synny, vaikka ihminen olisi altistunut.

Ennen päätöksiä koulussa tulisi tehdä THL:n tilastollisesti pätevä oirekysely, jotta voimme vakuuttua siitä, että koulu on todella nyt korjattu kerrankin niin että ihmiset pysyvät terveenä.

Kysyisin myös miten opettajien oireita seurataan ja koska tästä saadaan tilastollista tietoa valtuutetuille. Kyse on pahimmillaan myös työntekijöiden terveyden vaarantamisesta?

 

On erinomaista myös että koulun yhteydessä huomioidaan joukkoliikenteen tehokäytävät. Tarkoitushan on keskittää palveluita hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Tuomelassa kuitenkaan bussia ei tarvita, sillä lapsimäärä kävelyetäisyydellä täyttää koulun.

 Investointivarojen tarkka kohdentaminen vaatii varmaa tietoa rakennusten kunnosta. Olen pyrkinyt Toimitusjohtaja Pekka Walleniuksen avuliaisuuden ansiosta tutustumaan mahdollisimman paljon siihent ietoon mikä on käytettävissä.

-> Tähän tarivtaan kouluverkon kattava ja tilastollisesti pätevä oirekysely.  

 

Päivitän blogia heti kun ehdin - mahdollisesti nyt lennossa tämän asian esitteluyn aikana.

 

 

Miksi ihmeessä koulut pitää keskittää liikenneyhteyksien ääreen? Silloin kun on kyse ala-asteesta, vilkkaat liikenneväylät ovat huono juttu. Juuri tiistaina Ainontien ja Vihdintien risteyksessä kuoli pyöräilijä. Jos alakouluun on kävellen sopiva matka ja oppilaspaikkoja riittää sekä koulu on mahdollisimman kaukana liikenneväylistä, koulu on aivan erinomainen koulu silloin.

Eri asia on, että Vantaan kaupunki ilmeisesti haluaa joka tapauksessa ajaa alas kaikki ne alueet, jotka eivät ole radan varressa. Tällainen laskenta sopii kyllä Sim-City peliohjelman tekijöille, mutta se että Vantaa haluaa kurjistaa osaa väestöänsä, on lain vastaista. Tai sitten vähintäänkin pitää antaa näiden kaupunginosien erota mokomasta imperiumista.

12.6.2015 14:20
Ville Hurmalainen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
11.6.2015

Terveiden koulutilojen riittävyys

Valtuustossa käydään parhaillaan läpi terveiden koulutilojen riittävyyttä. Konsultti tekee Vantaalle kouluverkkoselvityksen. Väliraportti löytyy linkkinä perässä.

 

Tässä pikaisia ajatuksia: 

 

- Kouluja on pisteytetty sen perusteella, onko 1 km sisällä tiivis asutus. Ei siis oppilasmäärän perusteella. Koulujen päällekkäisyyttä on tarkasteltu taas pidemmällä viivottimella. Näin mm. Tuomelan koulu näyttää yhä huonolta. Vaikka mm. Linnaisista jo nyt kulkee oppilaita aina Myyrmäkeen saakka.

Miten todellinen koulutarve eroaa näin voimakkaasti tästä arviosta. Onko mittari oikea?

- Huonokuntoiset koulut ovat lueteltu, mikä on erinomaista työtä. Erittäin vakavia sisäilmaongelmia on havaittu myös Hämeenkylänkoulussa, mikäli on uskominen Diacoria. 55 opettajasta oirehtii 50. Koulua on korjattu viimeisen 10 vuoden sisällä poikkeusellisen paljon ilman että korjausket ovat tuottaneet haluttua tulosta. Tässä onkin hyvä kysymys, onko viimeiset korjaukset tepsineet. Terveissä rakennuksissahan oireita ei synny, vaikka ihminen olisi altistunut.

Ennen päätöksiä koulussa tulisi tehdä THL:n tilastollisesti pätevä oirekysely, jotta voimme vakuuttua siitä, että koulu on todella nyt korjattu kerrankin niin että ihmiset pysyvät terveenä.

Kysyisin myös miten opettajien oireita seurataan ja koska tästä saadaan tilastollista tietoa valtuutetuille. Kyse on pahimmillaan myös työntekijöiden terveyden vaarantamisesta?

 

On erinomaista myös että koulun yhteydessä huomioidaan joukkoliikenteen tehokäytävät. Tarkoitushan on keskittää palveluita hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Tuomelassa kuitenkaan bussia ei tarvita, sillä lapsimäärä kävelyetäisyydellä täyttää koulun.

 Investointivarojen tarkka kohdentaminen vaatii varmaa tietoa rakennusten kunnosta. Olen pyrkinyt Toimitusjohtaja Pekka Walleniuksen avuliaisuuden ansiosta tutustumaan mahdollisimman paljon siihent ietoon mikä on käytettävissä.

-> Tähän tarivtaan kouluverkon kattava ja tilastollisesti pätevä oirekysely.  

 

Päivitän blogia heti kun ehdin - mahdollisesti nyt lennossa tämän asian esitteluyn aikana.

 

 

Miksi ihmeessä koulut pitää keskittää liikenneyhteyksien ääreen? Silloin kun on kyse ala-asteesta, vilkkaat liikenneväylät ovat huono juttu. Juuri tiistaina Ainontien ja Vihdintien risteyksessä kuoli pyöräilijä. Jos alakouluun on kävellen sopiva matka ja oppilaspaikkoja riittää sekä koulu on mahdollisimman kaukana liikenneväylistä, koulu on aivan erinomainen koulu silloin.

Eri asia on, että Vantaan kaupunki ilmeisesti haluaa joka tapauksessa ajaa alas kaikki ne alueet, jotka eivät ole radan varressa. Tällainen laskenta sopii kyllä Sim-City peliohjelman tekijöille, mutta se että Vantaa haluaa kurjistaa osaa väestöänsä, on lain vastaista. Tai sitten vähintäänkin pitää antaa näiden kaupunginosien erota mokomasta imperiumista.

12.6.2015 14:20
Ville Hurmalainen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.