Kaupunginhallituksessa yhtiöiden avoimuus ja HSL:n lipunhinnat
Maanantain kaupunginhallituksessa käsitellään kaupungin yhtiöiden avoimuutta sekä HSL:n lipuhintojen korotusta.
Konsernihallinnon periaatteet
Konserniohje ja konserniyhteisöjen omistajapoliittiset linjaukset ovat listalla, samoin luonnoksena Hyvä hallinto- ja johtamistapa-ohje kaupungin tytäryhteisöissä (ns. corporate covernence). Tässä päätetään mm. siitä miten salaisina tai avoimia kaupungin omistavat yhtiöt toimivat, ketä niitä ohjaa ja millainen jengi hallituksissa istuu.
Olen puhunut siitä miten esityslistat ja pöytäkirjat tulisi olla julkisia samalla tavalla kuin esim. HSL:ssä eli kuntyhtymissä (ei yhtiöissä), jotka kuuluvat julkisuusperiaatteen piiriin soveltuvin osin. Laillisia esteitä tälle Chydeniuksen 250 vuotiaalle periaatteelle asiakirjojen julkisuudesta ei ole.
Julkisuusperiaatetta noudattavissa kuntayhtymissä (HSL, HSY ym) korruptioskandaaleja ei ole ollut, mutta sen sijaan Vantaan yhtiöissä (Myrmäkihalli, Kehäyhtiöt ym) taas väärinkäytöksistä johtuvia oikeusjuttuja on aivan liikaa.
HSL:n lipunhinnat
Vantaan kaupungin lausunto HSL:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2021-2023, jossa Vantaan tekninen lautakunta ehdottaa lipunhintojen korotuksia koronasäästöpaineiden vuoksi. Vihreät vastustavat korotuksia.
B-vyöhykkeen laajentaminen C-vyöhykkeelle vähentäisi Itä-Vantaan segregaatiota, mutta tämä ei ole saanut kannatusta vaikka keino olisi halpa. Segregaation ehkäisyssä pitäisi verrata eri keinojen kustannukset ja vaikuttavuus.
Kuntalaisilta on tullut palautetta suoran 322 linjan säilyttämisestä, ja Vantaa voisi huomauttaa linjaston epäkohdista HSL:lle kuten Espookin tekee. Käytännössä runkolinjat tulisi suunnitella niin että voivat haarautua eri kyliin, ja näin vähentää vaihtoja. Tuollainen linjojen vaihdolliseksi tekeminen on kansantaloudellisesti kannattamaton, sillä se pidentää matka-aikaa. Haasteena se että kokoomus ei ole kannattanut esimerkiksi suoran linjan 322 säilyttämistä, joten esitys pitää muotoilla suunnitteluperiaatteeksi.
MAL-soppari
MAL-sopimus linjaa Helsingin seudun kehittämistä kokonaisuutena ja määrittää muun muassa seudun asuntorakentamisen tavoitteet. Uuden sopimuksen mukaan kunnissa sitoudutaan esimerkiksi siihen, että sopimuskaudella valmistuu yhteensä 6 miljoonaa kerrosneliömetriä asuntotonttien asemakaavoja, joista Vantaa asemakaavoittaa asumiseen 960 200 kerrosneliömetriä vuosina 2020–2023. Kaudella 2020–2023 Helsingin seudulle halutaan myös valmistuvan vuosittain 16 500 uutta asuntoa, mistä Vantaan tavoitteeksi on asetettu 2 640 asuntoa vuodessa. (asia 12)
MAL-sopimuksen tavoitteista päätettäessä Vihreät äänestyttivät sen, että liikenteen päästövähennystavoitteen pitäisi olla pääkaupunkiseudulla vähän suurempi kuin Utsjoella. Nyt täällä missä joukkoliikenteestä järjestetään 80%, tavoitteena on vain valtakunnan taso. Jos pääkaupunkiseutu ei vähennä enemmän, tehtävä on laitakylillä lähes mahdoton.
Tikkurilan ja Aviapoliksen kaavoja
Käsittelyssä oleva asemakaavamuutos Tikkurilassa Kielotien varrella olevalla kaava-alueella koskee asuinrakennuksia ja neuvolaa, jotka suojellaan rakennushistoriaselvityksen perusteella. Rakennukset sijaitsevat Kielotie 38–44:ssa. Korttelialueiden käyttö säilyy asuinkerrostalojen ja yleisten rakennusten korttelialueena. (asia 16)
Aviapoliksen Veromiehessä sijaitsevalle Grand Wing Auramon kaavaluonnosalueelle suunnitellaan asumista jopa 1 200 uudelle asukkaalle. Lisäksi alueelle suunnitellaan toimistoja, hotelli ja elämyskeskus sekä pysäköintitaloja. (asia 17)
Veromiehessä sijaitseville, nykyisin rakentamattomille korttelialueille tulisi kaupunkimaisia asuinkortteleita noin 1 200 asukkaalle, monitoimirakennus, puistoalueita sekä katu- ja torialueita. (asia 18)
Koko lista:
315 linja säilytettiin arkiliikenteessä pitkän taistelun jälkeen HSL:n hallituksessa. Tukholmassa linjastoa rakennetaan niin että runkolinjat haarautuvat eri kyliin, jolloin useammasta pisteestä pääsee suoralla bussilla keskustaan vaihdoitta.
- Avoimuusperiaate meni hyvän hallintotavan valmisteluun!
- Lipunhintojen korotuksesta äänestettiin. Vihreät hävisivät. Realistista korotus ei ole koska lipunhinnat ovat samat vyöhykeuudistuksen myötä,eivätkä muut ole korottamassa.
Kirjoita uusi kommentti