Aluevaltuustossa maksuperusteet ja Vantin ateria- ja siivouspalveluiden jatko terveydenhuollossa
Aluevaltuustossa palveluiden maksuperusteet, hallintosääntö jossa liitteet ovat yhä piilossa, sekä Vantin järjestely terveydenhuollon ateria- ja siivouspalveluita tarjoavaksi in-house yhtiöksi.
Kysyin aluevaltuustossa miten maksukaton täyttymisestä saa tietoa asiakkaalle. Nyt moni pienituleinen ikäihminen maksaa turhaa kuluista jotka ylittävät maksukaton. Vastauksen mukaan alue ei voi seurata maksukattoa.
Helsingissä on luovuttu mm. terveyskeskusmaksuista, sillä pienet rahavirrat teettävät runsaasti työtä
§ 48 Hyvinvointialueen hallintosäännön päivittäminen 31.5.2022 lukien
Hallintosääntö ohjaa virkamiesten ja luottamuselinten toimintaa ja jakaa aluevaltuuston valtaa. Hallintosääntöä on käsitelty jo pari kertaa.
Silloin puhuin siitä, että kaikkien asiakirjojen on oltava julkisia ellei laillisia perusteita ole. "Osallisuutta ei lisää se, että että päätösasiakirjat pitää peitellä viranhaltijoiden selän taa. Laki on kuitenkin selvä: esityslistojen liitteet ovat julkisia."
Viimeksi vihreät vaativat, että virallisten esityslistojen liitteetkin tulisi saada nettiin. Kokoomuksen läpi mennyt ehdotus jätti harkinnan varaa esityslistan virallisten liitteiden julkaisemiseen. Usein asian pihvi on kuitenkin liitteissä, jotka ovat virallisia päätösasioakirjoja. Laissa asiakirjojen julkisuudesta on tarkoin määritelty, mitkä asiakirjat eivät kuulu julkisuuslain pariin.
Nostin aiemmin esiin myös valmistelun avoimuuden: Se mahdollistaa kansalaiskeskustelun ja päätöksentekoon vaikuttamisen jo silloin kun se on helppoa tai mahdollista.
§ 49 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastuslautakunnan vaali
Palastuslaitos operoi kahdella hyinvointialueella.
Vantti voi jatkaa ateria- ja siivouspalveluita terveydenhuollon palveluissa, mikäli hyvinvointialue ostaa siitä osan ja Vantista tulee inhouse-yhtiö.
Kommentteja ja kysymyksiä kuulen mielelläni.
Kuva: Mediassa on noussut esiin ikäihmiset joilla on varaa vain joko ruokaan tai lääkkeisiin. Lääkekaton seuraaminen vaatisi osaamista, mitä kaikilla ei ole. Terveyskeskusmaksuja on kyseenalaistettu ainakin vuodesta 2014 lähtien Vantaan valtuustossa mm. vihreiden ja vasemmiston toimesta. Vähätuloisimmilla ei ole varaa hoidon hakemiseen, jolloin ongelmat kroonistuvat. Nyt tuloerot ovat edelleen kasvaneet, ja vähätuloisia on entistä enemmän. Useiden artikkeleiden mukaan moni jättää lääkkeet ostamatta.
***
Asiasanat: terveyskeskusmaksu, terveyskeskusmaksut, maksukatto, köyhyys, maksukatto, #vakehyvä, hyvinvointialue, vantaa-kerava, ikäihmiset, vanhusköyhyys, lapsiperheköyhyys
Post new comment