Terveydenhuolto toimii hyvin vain hyväosaisilla
Terveyserot kasvavat, ja köyhät kuolevat nopeammin. Näin perusteltiin jo ensimmäistä sote-uudistusta.
Pienellä eläkkeellä ei ole varaa sekä ruokaan että lääkkeisiin. Vähätuloisimmilla ei ole varaa hoidon hakemiseen, jolloin ongelmat kroonistuvat. Kun lääkäriin ei ole varaa mennä silloin kun on sen tarve, homma käy yhteiskunnalle kalliiksi.
Terveyskeskusmaksuja on kyseenalaistettu ainakin vuodesta 2014 lähtien Vantaan valtuustossa mm. vihreiden ja vasemmiston toimesta.
Nyt köyhyys on syventynyt ja lisääntynyt. Moni jättää lääkkeet ostamatta.
Lapsiperheillä korona pahensi tilannetta, ja vauvaperheiden taloudellinen stressi lisää huostaanottoja. Yksi huostaanotto maksaa 110 000 euroa vuodessa.
Edessä on vielä sodan aiheuttama talouskriisi.
Maksukattoa voitava seurata
Kysyin viikko sitten miten maksukaton täyttymisestä saa tietoa asiakkaalle. Nyt moni pienituloinen ikäihminen maksaa turhaa kuluista jotka ylittävät maksukaton. Sen seuraamiseen ei ole osaamist,a eikä edes tietoa sellaisen olemassaolosta.
Vastauksen mukaan alue ei voi seurata maksukattoa, koska ihminen saattaa käydä vaikka porissa lääkärissä.
Ilmeisesti siinä on kuitenkin lainsäädännöllisiä esteitä. Nämä lainsäädännölliset esteet ovat järjestelykysymys. Ja onko varma että esim lataamalla sovelluksen ja hyväksymällä tietojen käytön, näitä tietoja saisi luovuttaa ko. henkilön käyttöön? Kyllä tähän on oltava jotain ratkaisuja, vaikka eduskunnan kautta. Ei me voida tappaa lääkkeettömyyteen ihmisiä sillä että ei ole tietoa yksilön taloudellisen tilan helpottamiseksi.
Maksujen vuoksi byrokratiaa
Helsingissä on luovuttu mm. terveyskeskusmaksuista, sillä pienet rahavirrat teettävät runsaasti työtä. Naapurissa on siitä nyt kokemusta, joka pitää tuoda tänne. Helsingissä maksujen poisto ei ole lisännyt palveluiden käyttöä.
Aikuisten oikeasti: pitäisikö selvittää miten paljon maksaa meidän monimutkaisessa maksutaulukossa kolikoiden kerääminen? Onko se edes taloudellisesti kannattavaa pitää kaikessa yllä byrokratiaa? Lääkärit ja hoitohenkilöstö on erittäin kuormittuneita, ja nädein maksujen puljaamiseen menee aikaa.
Hyvä aluevaltuusto: Kysyn vakavasti: Olisiko taloudellisestikin järkevämpää vähentää byrokratiaa ja keskittyä hoitamiseen.
Täällä nostettiin esiin huoli verotaakasta. Juuri siksi pitää selvittää, miä on taloudellisesti järkevintä. Kannattaako kasvattaa byrokratiaa, vai vähentää sitä? Kokonaiskustannuksia saattaa vähentää juurikin se että hiluja ei peritä joka asiasta.
Järjestelmä toimii vain osalle
Hyväksymällä nämä maksuperiaatteet luomme terveydenhuoltojärjestelmän joka toimii vain hyvä- ja keskituloisilla.
***
Vihreät ja vasemmistoliitto tekivät muutosesityksiä. Lauri Kaira (kok) korosti maksujen tärkeyttä kustannusten kattamiseksi. Vaula Norrena (vihr) muistutti että 750 miljoonaa euroa on ollut Vantaan sosiaali- ja terveydenhuollon budjetti, josta asiakasmaksut ovat 3 miljoonaa (ja tässä ei siis byrokratian tai perinnä kuluja).
Äänestykset
- Seurataan pienituloisten maksukykyä. Ajatus torpattiin 50-18 ja tyhjää äänesti 1.
- Asiakasmaksu ei saa estää palveluiden piiriin hakeutumista. Torpattiin äänin 52-27-0.
- Maksujen perinnässä ei käytetä yksityisiä perintäyhtiötä. Samalla valmistellaan esitys perinnän järjestämisestä omana toimintana tai hyvinvointialueiden ja kuntien yhteistyöä. Selvityksessä arvioidaan myös maksujen perimiskulut sekä ulosottoon menneiden maksujen määrä. Torpattiin äänin 46-20 ja tyhjää äänesti 3.
- Aluehallitukselle laaditaan selvitys, mitkä asiakasmaksut aihettavat suurinta sosiaalista ja terveydellistä haittaa asiakkaille ja miten asiakasmakuja kohdentamala pystytääm tehokkaimmin ennaltaehkäisemään raskaamien palveluiden käyttöä. Torpattiin 51-18-0
- Aluehaliitukselle tehdään selvitys asiakasmaksuejn laskutuksen ja perinnän kustannuksista. Torpattiin 51-18-0.
Laskutuksen ja perinnän kustannuksia halusi selvittää Sirpa Siru Kauppinen (vihr), Vaula Norrena (vihr), Tuire Kaimio (vihr), Laura Tulikorpi, Tia Seppänen, Olga Gilbert (vihr), Reija Friman (vihr), Hanna Valtanen (vihr), Eve Rämö (vihr), Minttu Sillanpää (vas), Jussa Saramo (vas), Gashaw Kaisa Bibani (vas), Antero Eerola (vas), Niina Nummela, Pia Lohikoski (vas), Funda Demiri (vas), Tiina Keskimäki (vkk), Marjo Vacker (nyt).
Periaate jonka mukaan asiamaksu ei saa estää palveluihin hakeutumista, äänestystulos. Ei tarkoittaa muutosesitystä jossa maksujen vaikutukset huomoidaan, ja jaa taas pohjaesitystä jossa tätä periaatetta ei noudateta:
Äänestäjä | Annettu ääni |
---|---|
Anne Karjalainen | Jaa |
Anniina Pylsy | Jaa |
Anssi Aura | Jaa |
Antero Eerola | Ei |
Erika Veltheim | Jaa |
Eve Rämö | Ei |
Funda Demiri | Ei |
Gashaw Kaisa Bibani | Ei |
Hanna Holmberg-Soto | Jaa |
Hanna Valtanen | Ei |
Heli Hakala | Jaa |
Ida Tamminen | Jaa |
Inna Kallioinen | Jaa |
Janne Hartikainen | Jaa |
Jari Sainio | Jaa |
Jouko Jääskeläinen | Jaa |
Jouko Lindtman | Jaa |
Jussi Saramo | Ei |
Jüri Linros | Jaa |
Laura Tulikorpi | Ei |
Lauri Kaira | Jaa |
Loviisa Kaartokallio | Jaa |
Maarit Raja-Aho | Jaa |
Marja Ahava | Jaa |
Marja Suomela | Ei |
Marjo Vacker | Jaa |
Markku Pyykkölä | Jaa |
Mika Kasonen | Jaa |
Mika Niikko | Jaa |
Minttu Sillanpää | Ei |
Muktar Osman | Jaa |
Niina Saarinen | Jaa |
Nina Korventaival | Jaa |
Nina Nummela | Jaa |
Olga Gilbert | Ei |
Oskari Iivarinen | Jaa |
Otso Kivimäki | Jaa |
Otto Aalto | Jaa |
Patrik Karlsson | Jaa |
Paula Lehmuskallio | Jaa |
Pia Lohikoski | Ei |
Pirjo Luokkala | Jaa |
Pirkko Letto | Jaa |
Reija Friman | Ei |
Riitta Särkelä | Jaa |
Sakari Rokkanen | Jaa |
Sami Kanerva | Jaa |
Sari Linnansalmi | Jaa |
Sari Viinikainen | Jaa |
Satu Ek | Jaa |
Sini Syrjäläinen | Jaa |
Sirkka-Liisa Kähärä | Jaa |
Sirpa Siru Kauppinen | Ei |
Soile Eriksson | Jaa |
Susanna Kaiju | Jaa |
Suvi Karhu | Jaa |
Säde Tahvanainen | Jaa |
Tanja Aidanjuuri | Jaa |
Tarja Eklund | Jaa |
Teemu Purojärvi | Jaa |
Terhi Enjala | Jaa |
Tia Seppänen | Ei |
Tiina Keskimäki | Ei |
Timo Laaninen | Jaa |
Tuire Kaimio | Ei |
Tuukka Saimen | Jaa |
Ulla Kaukola | Jaa |
Ulla-Maija Kopra | Jaa |
Vaula Norrena | Ei |
Vihreät jättivät pöytäkirjalausuman jossa vaadittiin sen tiedon kokoamista mikä on jo olemassa maksujen vaikutuksista ja kustannuksista.
SDP jätti pöytäkirjalausuman (johon kokoomus ja vasemmistoliitto liittyi) jossa kehoitettiin vielä selvittämään maksujen vaikutuksia.
Ihmettelen miksi SDP ja kokoomus torppasivat saman asian päätösesityksissä mitä vaativat pöytäkirjalausumassa. Onko meillä kulttuuri jossa mitään viranhaltijoiden esityksiä ei kyseenalaisteta? Mutta erinomaista on, jos hyvinvointialue ehtii jossain vaiheessa selvittämään mistä on järkevää periä maksuja, ja mistä ei jne.
Tuntuu että hirvittävällä kiireellä siirretään Vantaan virheet uudelle hyvinvointialueelle.
Keskustelu oli pitkä ja polveileva.
***
Asiasanat: maksukatto, köyhyys, perintä, vakehyva, aluevaltuusto, hyvinvointialue, Vantaa-Kerava, asiakasmaksu, terveyskeskuslääkärimaksu, sote-uudistus
Post new comment