HSL: organisaatiomuutos ja MAL-suunnitelman hieromista sekä Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma
Tiistain hallituksessa organisaatiomuutos ja MAL-suunnitelman hieromista sekä Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma.
Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma:
- Kartta linjastosuunnitelmaan: https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/suunnittelu/tapiola-leppavaara/kartat_blogi_14/tale_ve2_206muutos.png
Keskeisimmät muutokset linjastossa
- Leppävaaran ja Tapiolan välillä kulkee nopea bussilinja Kehä I:n kautta.
- Runkolinja 520 liikennöi Painiityntietä siihen asti, kunnes Lintulaaksontien katuyhteys valmistuu.
- Liityntäliikenteen ruuhka-ajan vuorotarjontaa on harvennettu kysyntää vastaavaksi.
- Perkkaan palvelutaso ja saavutettavuus paranevat pikaraitiotielinjan 550 myötä. Yhteydet Tapiolaan ovat jatkossa vaihdollisia esim. Leppävaaran tai Otaniemen kautta.
- Etelä-Leppävaaran ja Friisinmäen yhteydet paranevat.
- Tapiolan urheilupuiston yhteydet paranevat esim. Espoon keskuksen ja Haukilahden suunnasta.
- Mankkaan ja Tapiolan välisestä liikenteestä 1/3 siirretään Matinkylään. Tämän myötä vaihdoton yhteys Kilosta Tapiolaan poistuu. Mankkaan ja Matinkylän välille luodaan uusi toivottu yhteys.
- Kokinkyläntien ympäristöön tuodaan nykyistä tiheämpi liityntäyhteys 15 min välein kulkevalla linjalla Niittykumpuun. Yhteys Tapiolaan on vaihdollinen.
- Westendin ja Haukilahden ympäristöön tarjotaan nykyistä houkuttelevampi liityntäyhteys Lauttasaareen ja Niittykumpuun.
- Haukilahden ja Tapiolan välille jää yksi bussilinja. Yhteyksiä lähimmälle metroasemalle Niittykumpuun parannetaan.
MAL-suunnitelma
Aiemmin HSL:n hallituksessa halusin äänestyttää liikenteen päästövähennykset. Itse äänestyksen perussuomalaiset ja kokoomus voittivat, ja päästövähennystavoite jäi samaksi kuin koko valtakunnassa - vaikka Helsingin seudulla jos missä olisi helpompi vähentää liikenteen pääästöjä verrattuna vaikkapa Pelkosenniemeen.
Kilpailukykyselvityksen mukaan Helsingin seutu on takamatkalla ympäristön kestävyyteen ja hiilineutraaliuteen liittyvissä kysymyksissä. Visiossa tavoitellaan nyt edelläkävijyyttä ja johtavaa asemaa kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä.
Vuonna 2021 tehdyn Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) -seutubarometrin mukaan seudun asukkaat arvostivat luonnonläheisyyttä, lähellä olevia palveluja sekä joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä. Yli puolet vastaajista toivoi lisäpanostuksia joukkoliikenteeseen. Helsingin seudulla on hyvät edellytykset kehittää seudusta vision ja asukkaiden toiveiden mukainen metropolialue.
MAL visio 2040: Euroopan kestävimmin kasvava ja ihmisläheisin metropolialue
Tavoitteet: Hiilineutraali, menestyvä, hyvinvoiva
Arviointikokonaisuudet:
Hiilineutraali:
- Liikenteen ja asumisen CO2- päästöt
- Menestyvä: Yhdyskuntataloudellinen tehokkuus
- Hyvinvoiva: Alueiden tasapainoinen kehitys
Tavoitetasot:
Liikenteen ja asumisen CO2- päästöt:
- Liikenteen CO2-päästöt ovat lähellä nollaa vuoteen 2040 mennessä. (Tähän teen muutoseistyksen vuosilukuun : 2035)
- Kestävän yhdyskuntarakenteen ja liikenteen yhteensovittamisessa seudun henkilöautoliikenteen päästöt vähenevät, sopusoinnussa kansallisten päätöstavoitteiden kanssa.
- Asumisen kokonaisenergiankulutus laskee vuoteen 2040 mennessä kuntien omien hiilineutraaliustavoitteiden mukaisesti.
Yhteiskuntataloudellinen tehokkuus:
- Mittari kuvaa saavutettavuuden parantumisesta koituvaa hyödyn muutosta ja järjestelmätason kustannustehokkuutta: ylittävätkö hyödyt kustannukset.
- Suunnitelman toimenpiteiden ja maankäytön tehokkuuden tuottamien hyötyjen ja järjestelmätason kustannuksien suhde on yli 1.
Alueiden tasapainoinen kehitys:
- Arviointikokonaisuus kuvaa elinympäristön laadullisen kehittämisen vaikutusta alueiden tasapainoiseen kehitykseen.
- Tavoitteena suunnitelman kannustava vaikutus (neliportaisen luokittelun 3. taso)
- Perustuu keskeisten toimenpiteiden, asumisen laadun, asuinalueiden saavutettavuuden parantamisen ja (lähi)palveluiden sekä lähiluonnon turvaamisen tarkasteluun yhdessä väestöä kuvaavan sosioekonomisen yhdistelmäindikaattorin kanssa.
HSL:n organisaaitomuutos
Nyt haussa on 2 virkaa: liikenne- ja viestintäjohtaja. HSL:n keväällä voimaan tuleva kuuden tulosalueen organisaatio näyttää tältä:
Hallinto
- Huolehtii kuntayhtymän yleishallinnosta, toiminnan ja talouden suunnittelusta sekä keskitetyistä tukitoiminnoista. Lisäksi tulosalue vastaa matkalippujen tarkastustoiminnan järjestämisestä.
Strategia
- vastaa kuntayhtymän strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta (osana Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteistyötä).
Liikenne
- vastaa HSL:n toimialueen joukkoliikenteen palvelun suunnittelusta ja hankinnasta sekä joukkoliikenteen toimintaedellytyksistä.
Markkinat
- vastaa HSL:n kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden liiketoiminnasta sekä palveluiden toimivuudesta ja houkuttelevuudesta.
Teknologia
- vastaa kuntayhtymän tietojärjestelmistä ja niiden kehittämisestä sekä strategisista digitaalisista kyvykkyyksistä.
Viestintä
- vastaa HSL:n sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä ja sen vaikuttavuudesta sekä vastuullisuuden seurannasta.
Lausunto Tuusulan yleiskaavasta
Hyvä lausunto (ohjaavuusvaikutus ym), mutta tämä ei toimi: Tuusulanjoentien jatke on kaatunut jo maakuntakaavoissa. Viime hetken muutokset, erityisesti uudet pientalomatot, eivät myöskään ole kestävän kehityksen mukaisia. Olen yllättynyt että näitä ei huomioitu lausunnossa.
Merkittäväien kaavojen lausunnot tulisi käsitellä muutekin kuin tiedoksi merkittävänä, jotta
Lausunto esteettömyydestä
Myös tämä olisi ollyt hyvä käsitellä hallituksella. Osa hjallitukse lisäarvosta HSL:n toiminnalle on juurikin riskien huomaamisessa ja vähentämisessä. Uuden lippujärjestelmän kanssa pitääkin olla tarkkana, jotta HSL:n äpin kaltaisia mokia ei tule. Äppi ei toimi heikkonäköisille tai sokeille.
Tässä koko lista:
***
Avainsanat: HSL, joukkoliikenne, Tuusulan yleiskaava, esteettömyys, Espoo, Leppävaara
321 linjan jatkamisesta viikkonloppuliikenteessä äänestettiin myös. Valitettavasti enemmistö jyräsi viikonloppuliikenteen.
Kun Kokoomus ajaa runkolinjoja ilman että niitä voi haaroittaa, se tarkoittaa suorien linjojen lakkautuksia. Tämä tarkoittaa myös kustannusten kasvua, sillä kiertelevä keräilylinja tarvitsee myös oman kalustonsa ja kuskinsa.
Kirjoita uusi kommentti