14.12.2023

Osa putoaa koulussa kyydistä - digimateriaalit vaikeuttavat edelleen oppimista

Moni lapsi jää matikassa oppimisessa sivuun: Karvin mukaan osa ysiluokkalaisista on jäänyt kolmosten tasolle. Alaspäin eriyttäminen, eli se että helpotetaan tehtäviä aina lisää, ei ole ratkaisu siihen että lapsi ei ole jotain oppinut. Siihen ratkaisu on opettaminen, eli riittävä tuki, sekä sen varmistaminen että lapsi osaa lukea.

Oppimistulosten laskiessa kuin kissanhäntä täytyy panostaa myös oppimateriaaliin. Ei ole järkeä siinä, että huonoa oppimateriaalia paikkaamaan pitäisi olla vielä enemmän antaa tukea - tukea jota nytkään ei ole saatavilla riittävästi.

Kokemukseni digimateriaaleista on vaihtelevia: 

  • Youtubesta löytyy esimerkiksi "emppuope" ja muita mahtavia korona-ajan oppitunteja vaikka sairasajan tueksi.

  • Lisäharjoituksiksi löytyy ilmaisia oppimispelejä kuten word wall ja kertotaulupelit.com.

  • Koulun oppimateriaalit kuten Studeon sisältö (Vantaalla käytössä) on suoraan sanottuna sekavia ja raskaita käyttää. Usein kokonaisuutta on vaikea hahmottaa.

  • Kun kirjat ovat vaihtuneet läppäriin, moni pieni oppija on kokenut koulun paljon vaikeammaksi, ja motivaatio pakertaa alunperin kiinnostavien aiheiden parissa on romahtanut.

Vantaa päätti lisätä matematiikan ja suomen opetusta 1-2 luokalla kun taistelin lukutaidon nostamisen budjetin tavoitteeksi (lukuseula). Myös matikalle valittiin mittari. 

Nyt kun hallitus antoi varoja samaan tarkoitukseen, olisi tärkeää että rahat eivät singahda ihan muuhun, vaan panostetaan riittävästi siihen että kaikilla on mahdollisuus oppia lukemaan. 

Lukutaidon puuttuessa lapsella ei ole mahdollisuuksia pärjää muissakaan aineissa - edes matematiikassa. Se myös eriarvoistaa, kun nuori ei ymmärrä edes itseään koskevia viranomaisviestintää, saati saa töitä.

Harmittaa, että budjetissa ajatukseni opetusaineistoon panostamisesta ei saanut kannatusta. Kirjoista on leikattu jo liikaa. Tähän keskusteluun palattiinkin heti budjetin jälkeen, kun Pisa-tulokset laskivat jälleen, ja tutkijat nostivat esiin miten digimateriaalien runsas käyttö vaikeuttaa oppimista. 

Vaula Norrena ja Eeva Tikkanen ja kumppanit pakersivat aloitteet siitä, että selvitetään toimivatko digimateriaalit. On tärkeä hyödyntää se tutkimustieto mutta myös opettajien kokemus, mitä meillä oppimisesta ja materiaaleista on.
Opettajia on kuultava, ja heillä on oltava käytössä toimivat materiaalit juuri heille ja heidän oppilailleen.

Loppujen lopuksi kyse on taas säästöistä: digimateriaali on halvempaa. Ja siitä, että laadukasta digimateriaalia ei aina ole. Ja siitä, että kaikille oppijoille se ei toimi.

***

#koulu #peruskoulu #lukuseula #matematiikka #karvi #pisa #oppiminen #lukutaito #osaamistaso #verotulot

Post new comment

CAPTCHA
Frågan kontrollerar om du är en människa och används för att hindra spam-robotar.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
14.12.2023

Osa putoaa koulussa kyydistä - digimateriaalit vaikeuttavat edelleen oppimista

Moni lapsi jää matikassa oppimisessa sivuun: Karvin mukaan osa ysiluokkalaisista on jäänyt kolmosten tasolle. Alaspäin eriyttäminen, eli se että helpotetaan tehtäviä aina lisää, ei ole ratkaisu siihen että lapsi ei ole jotain oppinut. Siihen ratkaisu on opettaminen, eli riittävä tuki, sekä sen varmistaminen että lapsi osaa lukea.

Oppimistulosten laskiessa kuin kissanhäntä täytyy panostaa myös oppimateriaaliin. Ei ole järkeä siinä, että huonoa oppimateriaalia paikkaamaan pitäisi olla vielä enemmän antaa tukea - tukea jota nytkään ei ole saatavilla riittävästi.

Kokemukseni digimateriaaleista on vaihtelevia: 

  • Youtubesta löytyy esimerkiksi "emppuope" ja muita mahtavia korona-ajan oppitunteja vaikka sairasajan tueksi.

  • Lisäharjoituksiksi löytyy ilmaisia oppimispelejä kuten word wall ja kertotaulupelit.com.

  • Koulun oppimateriaalit kuten Studeon sisältö (Vantaalla käytössä) on suoraan sanottuna sekavia ja raskaita käyttää. Usein kokonaisuutta on vaikea hahmottaa.

  • Kun kirjat ovat vaihtuneet läppäriin, moni pieni oppija on kokenut koulun paljon vaikeammaksi, ja motivaatio pakertaa alunperin kiinnostavien aiheiden parissa on romahtanut.

Vantaa päätti lisätä matematiikan ja suomen opetusta 1-2 luokalla kun taistelin lukutaidon nostamisen budjetin tavoitteeksi (lukuseula). Myös matikalle valittiin mittari. 

Nyt kun hallitus antoi varoja samaan tarkoitukseen, olisi tärkeää että rahat eivät singahda ihan muuhun, vaan panostetaan riittävästi siihen että kaikilla on mahdollisuus oppia lukemaan. 

Lukutaidon puuttuessa lapsella ei ole mahdollisuuksia pärjää muissakaan aineissa - edes matematiikassa. Se myös eriarvoistaa, kun nuori ei ymmärrä edes itseään koskevia viranomaisviestintää, saati saa töitä.

Harmittaa, että budjetissa ajatukseni opetusaineistoon panostamisesta ei saanut kannatusta. Kirjoista on leikattu jo liikaa. Tähän keskusteluun palattiinkin heti budjetin jälkeen, kun Pisa-tulokset laskivat jälleen, ja tutkijat nostivat esiin miten digimateriaalien runsas käyttö vaikeuttaa oppimista. 

Vaula Norrena ja Eeva Tikkanen ja kumppanit pakersivat aloitteet siitä, että selvitetään toimivatko digimateriaalit. On tärkeä hyödyntää se tutkimustieto mutta myös opettajien kokemus, mitä meillä oppimisesta ja materiaaleista on.
Opettajia on kuultava, ja heillä on oltava käytössä toimivat materiaalit juuri heille ja heidän oppilailleen.

Loppujen lopuksi kyse on taas säästöistä: digimateriaali on halvempaa. Ja siitä, että laadukasta digimateriaalia ei aina ole. Ja siitä, että kaikille oppijoille se ei toimi.

***

#koulu #peruskoulu #lukuseula #matematiikka #karvi #pisa #oppiminen #lukutaito #osaamistaso #verotulot

Post new comment

CAPTCHA
Frågan kontrollerar om du är en människa och används för att hindra spam-robotar.