12.12.2019

Apotti ongelmissa - uusi sosiaali- ja terveystoimen tietojärjestelmä hidastaa työntekoa

Apotti on sosiaali- ja terveydenhuollon uusi tietojärjestelmä, johon Vantaa lähti mukaan etunenässä. Apotin hinta on tuplaantunut. Tämän vuoden kustannukset on noin 13 miljoonaa. 

Työntekijöitä on lähtenyt pois Vantaalta Apotin vuoksi. Apotti hidastaa työntekoa. Kysyin valtuuston informaatiokokouksessa milla aikavälillä saadaan Apotti sujuvaksi ja nopeaksi käyttää. Onko tulossa parantavia muutoksia? Hyväksytäänkö järjestelmä joka on hidas ja hankala käyttää? Korostin, että ei kannata maksaa siitä mikä ei vielä ole kunnossa, vaan viimeiset maksuerät tulee maksaa vasta kun homma toimii niin kuin pitää.

Viranhaltijan esittely Apotista nosti esiin vain enenmän huolta projektin onnistumisesta:

Viranhaltijan mukaan Apotissa maksetaan “kerhossa mukana olemisesta” ja Apotti on "tietohallinnan laajennus". Jos Apotti oy on "tietohallinnon laajennus", niin meidän ei pitäisi maksaa sellaisesta tuotteesta joka ei toimi. Onko tämä järjestely siitä että maksetaa kerhossa olemisesta, nyt aiheuttanut sen että ohjaus on olematonta ja rahaa palaa holtittomasti?

Viranhaltijan sanat “Mahdollisimman nopeasti maaliin” kuulostaa järjettömältä tietojohtamisen näkökulmasta. Alalla ongelma on yritykset tai henkilöt, jotka sanovat että tämä sovellus toimii, vaikka ei toimikaan. Silloin saadaan järjestelmiä, jotka hidastavat ja vaikeuttavat työntekoa sekä ovat epävarmoja ja tietoturvattomia.

Viranhaltijan mukaan “raportointia ei ole vetäneet parhaat ja terävimmät kaverit.” Millaisia takuita on siitä että vastaava tilanne on myös tuotannossa? (Johtamisongelma voi tuhota koko yrityksen erityisesti tietekniikan alalla. Ensimmäisenä se tuhoaa tuotteet ja näiden toimivuuden, ja sitä kautta asiakkaat).

Vastaus korjaamiskysymykseeni: “Niiltä osin kuin se on mahdollista korjata, niin se korjataan.” Jos seuraavan kahdenymmenen vuoden aikana jokaikinen lääkäri tuhlaa vuodessa yhteensä useita työpäiviä onnettomien tietojärjestelmien vuoksi, tämä tulee todella paljon kalliimmaksi kuin hankkeen suorat kulut. Tämä on saatava sujuvaksi, toimimattomasta sudesta ei tarvitse maksaa, ei millään sopimuksella. Viranhaltijan mielestä nyt on käyttöönottovaihe (Helsinki on tulossa järjestelmään mukaan, eikä toivottavasti muuta sitä paljoa) ja muutoksia ei tehdä. Korjauksia siis priorisoidaan ja näiden sijaan valmistaudutaan käyttöönottoon.

Viranhaltija toi esiin että Apotti on  tietotekniikka hanke joka yriteään saada mahdollisimman nopeasti maaliin ja että siitä yritetään puristaa puoli miljoonaa pois. Jos tässä ei ole johtamisongelmaa, niin kohta on.

Iso ongelma on Apotin pohjautuminen jo vanhentumassa olevaan järjestelmään. Se ei onnistunut Tanskassa. Accenture konsultoi Epicin valitsemisesta, ja on tämän jälkeen toimittanut järjestelmään osia. Missä menee konsultoinnin ja oman edun myynnin raja?

Post new comment

CAPTCHA
Frågan kontrollerar om du är en människa och används för att hindra spam-robotar.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
12.12.2019

Apotti ongelmissa - uusi sosiaali- ja terveystoimen tietojärjestelmä hidastaa työntekoa

Apotti on sosiaali- ja terveydenhuollon uusi tietojärjestelmä, johon Vantaa lähti mukaan etunenässä. Apotin hinta on tuplaantunut. Tämän vuoden kustannukset on noin 13 miljoonaa. 

Työntekijöitä on lähtenyt pois Vantaalta Apotin vuoksi. Apotti hidastaa työntekoa. Kysyin valtuuston informaatiokokouksessa milla aikavälillä saadaan Apotti sujuvaksi ja nopeaksi käyttää. Onko tulossa parantavia muutoksia? Hyväksytäänkö järjestelmä joka on hidas ja hankala käyttää? Korostin, että ei kannata maksaa siitä mikä ei vielä ole kunnossa, vaan viimeiset maksuerät tulee maksaa vasta kun homma toimii niin kuin pitää.

Viranhaltijan esittely Apotista nosti esiin vain enenmän huolta projektin onnistumisesta:

Viranhaltijan mukaan Apotissa maksetaan “kerhossa mukana olemisesta” ja Apotti on "tietohallinnan laajennus". Jos Apotti oy on "tietohallinnon laajennus", niin meidän ei pitäisi maksaa sellaisesta tuotteesta joka ei toimi. Onko tämä järjestely siitä että maksetaa kerhossa olemisesta, nyt aiheuttanut sen että ohjaus on olematonta ja rahaa palaa holtittomasti?

Viranhaltijan sanat “Mahdollisimman nopeasti maaliin” kuulostaa järjettömältä tietojohtamisen näkökulmasta. Alalla ongelma on yritykset tai henkilöt, jotka sanovat että tämä sovellus toimii, vaikka ei toimikaan. Silloin saadaan järjestelmiä, jotka hidastavat ja vaikeuttavat työntekoa sekä ovat epävarmoja ja tietoturvattomia.

Viranhaltijan mukaan “raportointia ei ole vetäneet parhaat ja terävimmät kaverit.” Millaisia takuita on siitä että vastaava tilanne on myös tuotannossa? (Johtamisongelma voi tuhota koko yrityksen erityisesti tietekniikan alalla. Ensimmäisenä se tuhoaa tuotteet ja näiden toimivuuden, ja sitä kautta asiakkaat).

Vastaus korjaamiskysymykseeni: “Niiltä osin kuin se on mahdollista korjata, niin se korjataan.” Jos seuraavan kahdenymmenen vuoden aikana jokaikinen lääkäri tuhlaa vuodessa yhteensä useita työpäiviä onnettomien tietojärjestelmien vuoksi, tämä tulee todella paljon kalliimmaksi kuin hankkeen suorat kulut. Tämä on saatava sujuvaksi, toimimattomasta sudesta ei tarvitse maksaa, ei millään sopimuksella. Viranhaltijan mielestä nyt on käyttöönottovaihe (Helsinki on tulossa järjestelmään mukaan, eikä toivottavasti muuta sitä paljoa) ja muutoksia ei tehdä. Korjauksia siis priorisoidaan ja näiden sijaan valmistaudutaan käyttöönottoon.

Viranhaltija toi esiin että Apotti on  tietotekniikka hanke joka yriteään saada mahdollisimman nopeasti maaliin ja että siitä yritetään puristaa puoli miljoonaa pois. Jos tässä ei ole johtamisongelmaa, niin kohta on.

Iso ongelma on Apotin pohjautuminen jo vanhentumassa olevaan järjestelmään. Se ei onnistunut Tanskassa. Accenture konsultoi Epicin valitsemisesta, ja on tämän jälkeen toimittanut järjestelmään osia. Missä menee konsultoinnin ja oman edun myynnin raja?

Post new comment

CAPTCHA
Frågan kontrollerar om du är en människa och används för att hindra spam-robotar.