Olen kyllä itsekin Östersundomin kohdalla pintaradan kannalla ja kevyempänä raitiotienä toteutettuna mahdollistaisi vaihdottoman matkustamisen useaan eri suuntaan. Miksi pitäisi jatkaa rahan haaskaamista tunnelirakentamiseen kun nyt on jo nähty miten järjettömän kalliiksi Länsimetron ensimmäinen vaihe veronmaksajille käy? Östersundomissa ei myöskään ole mitään syytä rakentaa syvälle maan alle koska alue rakentuu lähes neitseelliseen ympäristöön jossa ei ole esteitä pintaradalle. Radan linjauksen suhteen olen Sirun kanssa samaa mieltä, paitsi etten usko radan jatkamiseen Myyrmäkeen saakka kuin vasta pitkällä tulevaisuudessa. Kehärata riittää Myyrmäen ja Tikkurilan väliseksi yhteydeksi vielä hyvin pitkäksi aikaa. Pikaraitio noudattelisi nykyisen bussilinjan 562(jatkossa 570) reittiä Aviapoliksesta Jumbon ja Viertolan kautta Tikkurilaan ja edelleen Hakunilan ja Länsimäen kautta Mellunmäen metroasemalle josta Östersundomiin ja sieltä edelleen Itäkeskukseen. Itäkeskuksessa linja yhdistyisi raide-jokeriin(550) ja matka jatkuisi Viikin, Oulunkylän, Maunulan, Haagan ja Pitäjänmäen kautta Espooseen. Östersundomin ratikasta olisi myös vaihtoyhteys Mellunmäessä runkolinjalle 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Mellunmäki(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki.
Jotta raitiotien nopeus voisi oikeasti olla 80km/h se vaatisi lähes täysin eristetyn radan muusta liikenteestä ja nykyistä paljon pidemmät pysäkkivälit jolloin se ei enää palvelisi niin hyvin. Valmiiksi rakennetussa ympäristössä radan nopeus tulee olemaan huomattavasti alhaisempi koska muuten pitäisi rakentaa kalliita eritasoratkaisuja joilla ohitettaisiin mm. risteysalueet. Esimerkiksi tulevalla raide-jokerilla keskinopeudeksi on laskettu n.25km/h vaikka rata yritetään rakentaa mahdollisimman paljon eristetyksi muusta liikenteestä. Nopeus ei mielestäni kuitenkaan ole Östersundomin ratikassa se oleellisin asia. Tärkeintä on raitiotien mahdollistama laaja verkosto josta asukkaat tulevat hyötymään enemmän kuin muutaman aseman tunnelimetrosta.
Olen kyllä itsekin Östersundomin kohdalla pintaradan kannalla ja kevyempänä raitiotienä toteutettuna mahdollistaisi vaihdottoman matkustamisen useaan eri suuntaan. Miksi pitäisi jatkaa rahan haaskaamista tunnelirakentamiseen kun nyt on jo nähty miten järjettömän kalliiksi Länsimetron ensimmäinen vaihe veronmaksajille käy? Östersundomissa ei myöskään ole mitään syytä rakentaa syvälle maan alle koska alue rakentuu lähes neitseelliseen ympäristöön jossa ei ole esteitä pintaradalle. Radan linjauksen suhteen olen Sirun kanssa samaa mieltä, paitsi etten usko radan jatkamiseen Myyrmäkeen saakka kuin vasta pitkällä tulevaisuudessa. Kehärata riittää Myyrmäen ja Tikkurilan väliseksi yhteydeksi vielä hyvin pitkäksi aikaa. Pikaraitio noudattelisi nykyisen bussilinjan 562(jatkossa 570) reittiä Aviapoliksesta Jumbon ja Viertolan kautta Tikkurilaan ja edelleen Hakunilan ja Länsimäen kautta Mellunmäen metroasemalle josta Östersundomiin ja sieltä edelleen Itäkeskukseen. Itäkeskuksessa linja yhdistyisi raide-jokeriin(550) ja matka jatkuisi Viikin, Oulunkylän, Maunulan, Haagan ja Pitäjänmäen kautta Espooseen. Östersundomin ratikasta olisi myös vaihtoyhteys Mellunmäessä runkolinjalle 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Mellunmäki(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki.
Jotta raitiotien nopeus voisi oikeasti olla 80km/h se vaatisi lähes täysin eristetyn radan muusta liikenteestä ja nykyistä paljon pidemmät pysäkkivälit jolloin se ei enää palvelisi niin hyvin. Valmiiksi rakennetussa ympäristössä radan nopeus tulee olemaan huomattavasti alhaisempi koska muuten pitäisi rakentaa kalliita eritasoratkaisuja joilla ohitettaisiin mm. risteysalueet. Esimerkiksi tulevalla raide-jokerilla keskinopeudeksi on laskettu n.25km/h vaikka rata yritetään rakentaa mahdollisimman paljon eristetyksi muusta liikenteestä. Nopeus ei mielestäni kuitenkaan ole Östersundomin ratikassa se oleellisin asia. Tärkeintä on raitiotien mahdollistama laaja verkosto josta asukkaat tulevat hyötymään enemmän kuin muutaman aseman tunnelimetrosta.