Oletko pohtinut tasatariffin osalta sen vaikutusta yhdyskuntarakenteeseen? Tasatariffi kannustanee yhdyskuntarakenteen hajautumista entistä huonommin saavutettaville kaukaisille sijainneille (esim. Lähdepuistoon), kun työpaikkaa/koulua/tuttavia lähellä asuminen ei näy lippujen hinnoissa. Ihmisen asuinpaikka on kuitenkin yksilön tekemä valinta, mm. taloudellisten kannusteiden pohjalta. Tasatariffin kannustama yhdyskuntarakenteen hajoaminen taas lisää liikkumisen kokonaissuoritetta ja siten energiankulutusta ja päästöjä. Uusi vyöhykemalli ei mitenkään ole täydellinen, mutta parempi kuin nykymalli esimerkiksi Haaga-Vantaa -nauhakaupungin alueella.
HSL:n henkilöstökustannuksiin tuskin vaikuttaa siirtyminen busseista juniin - yksikään kuljettaja ei ole HSL:n palkkalistoilla. Mm. lipuntarkastajat sen sijaan ovat, heille taitaa olla enemmän kysyntää raideliikennepainotteisessa liikennejärjestelmässä, kun kuljettaja ei ole vahtimassa lipullisuutta.
Oletko pohtinut tasatariffin osalta sen vaikutusta yhdyskuntarakenteeseen? Tasatariffi kannustanee yhdyskuntarakenteen hajautumista entistä huonommin saavutettaville kaukaisille sijainneille (esim. Lähdepuistoon), kun työpaikkaa/koulua/tuttavia lähellä asuminen ei näy lippujen hinnoissa. Ihmisen asuinpaikka on kuitenkin yksilön tekemä valinta, mm. taloudellisten kannusteiden pohjalta. Tasatariffin kannustama yhdyskuntarakenteen hajoaminen taas lisää liikkumisen kokonaissuoritetta ja siten energiankulutusta ja päästöjä. Uusi vyöhykemalli ei mitenkään ole täydellinen, mutta parempi kuin nykymalli esimerkiksi Haaga-Vantaa -nauhakaupungin alueella.
HSL:n henkilöstökustannuksiin tuskin vaikuttaa siirtyminen busseista juniin - yksikään kuljettaja ei ole HSL:n palkkalistoilla. Mm. lipuntarkastajat sen sijaan ovat, heille taitaa olla enemmän kysyntää raideliikennepainotteisessa liikennejärjestelmässä, kun kuljettaja ei ole vahtimassa lipullisuutta.