HSY:ssä vääntö tiemaksuista ja ratikoista
Helsingin ympäristöpalvelut HSY antoi lausunnon Helsingin ilmansuojelusuunnitelmasta. Ehdotuksestani lausuntoon ilmansuojelusuunnitelmasta lisättiin raideliikenteen edistäminen. Se uupui käytännössä kokonaan, vaikka liikenteen nostaminen raiteille vähentää päästöjä kolmella tapaa:
1. maankäytön,
2. kulkutapaosuuden ja
3. suorien päästöjen kautta.
Ilmansuojelusuunnitelma sisältää paljon asiaa mm. sähköautojen latauksesta, sähköisestä logistiikasta, katujen pesusta ja nastarenkaista.
Kokoomus ja Perussuomalaiset halusivat poistaa maininnan tiemaksuista HSY:n lausunnossa ilmansuojelusuunnitelmasta.
Tiemaksujen vaikutusta elinkeinoelämään ja kauppaan sekä ruuhkiin on tutkittu, joten tiemaksujen hyötyjä on mielestäni turha pimittää lausunnosta. Samoin kansainväliset kokemukset tiemaksuista ovat hyödyttäneet elinkeinoelämää ja vähentäneet merkittävästi ruuhkia. Jätekuljetukset, joukkoliikenne yms. eivät yleensä kuulu maksun piiriin. Tässä HSL:n vetämä tuore tutkimus tiemaksujen vaikutuksista: https://www.hsl.fi/tiemaksut.
Tiemaksut poistettiin HSY:n lausunnosta äänin 6-8.
Ilmansuojelusuunnitelmasta voi lausua vielä muutaman päivän ajan osoitteessa: http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/ymparistonsuojel...
Liikennettä koskevat tärkeimmät toimenpiteet ovat:
• edistetään ilmanlaatuperustein päätöksentekoa ajoneuvoliikenteen hinnoittelun käyttöönotosta (L1.2)
• toteutetaan HSL:n kalustoskenaariota, jonka mukaisesti bussien lähipäästöt laskevat yli 90 % (L2.1)
• ympäristövyöhykkeellä HSL:n bussien kilpailutuksessa vaaditaan Euro VI-tasoa raja-arvoylitysalueella (L3.1)
• toteutetaan kaupungin pysäköintipolitiikkaa ja siinä hyväksytyt pysäköintimaksujen korotukset (L4.1)
• edistetään sähköautojen latausverkoston laajenemista (L5.1)
• lisätään vaihtoehtoisten käyttövoimien osuutta kaupungin omassa ja sopimuskumppanien kalustossa (L6.2)
• suunnittelussa huolehditaan, että ilmanlaadun raja-arvoja ei ylitetä (L8.1)
Katupölyä koskevat tärkeimmät toimenpiteet ovat:
• jatketaan aktiivista pölynsidontaa osana kevätkunnossapitoa (K1.1)
• kehitetään pölyntorjuntaa ja sen koordinointia suurissa rakennushankkeissa (K4.3)
Pienpolttoa koskeva tärkein toimenpide on:
• edistetään tulisijojen puhtaampia käyttötapoja viestinnän kautta (P1.1)
Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti
Kaukolämmön päästöt ovat 44 % ja liikenteen osuus on kolmannes. Vuodesta 1990 päästöt ovat laskeneet 11 %. Tavoite pääkaupunkiseudulla 20 %:n päästövähennys vuonna 2020, ja sitä kohti mennään melko hyvin.
Ilmastonmuutoksen hillinnässä pääkaupunkiseutu ei ole edelläkävijä, vaan Euroopan keskikastissa. Tavoitteena on hiilineutraalius vuonna 2050. Kunnista Helsinki on vähentänyt eniten, toiseksi eniten Espoo ja Vantaa on vain Kauniaista parempi. Päästöt asukasta kohden ovat edelleen puolet enemmän kuin Tukholmassa tai Oslossa.
Nopeat muutokset tulisivat polttoainevalinnoilla. Maakaasun hinta on noussut, mikä on lisännyt kivihiilen käyttöä, eikä biopolttoaineiden käyttö ei ole lisääntynyt.
Nostin esiin pääkaupunkiseudun merkityksen ympäristösektorin viennin edistäjänä. Ympäristö on yksi maailman nopeammin kasvavista aloista, ja suomalaisten innovaatioiden vuoksi kannattaisi pyrkiä ilmastoasioissa lähemmäs kärkeä.
Jäte- ja vesihuollon investointiohjelma
Investointiohjelmat menivät listan mukaan. Jättimäinen Blomminmäen jätevedenpuhdistamo on aikataulussa. Myös uusi energiatehokkuusohjelma hyväksyttiin.
Ämmässuon Ekomo kasvaa
Ämmässuolla on mm. 6 yritystä, ja kaatopaikkatoiminta on jo pientä verrattuna kierrätysmateriaalien jalostukseen. Alueella tuotetaan uusioasfalttia, kiviaineista ja kierrätyskipsiä, ja testataan hiekoitushiekan kierrätystä uudelleenkäytettäväksi sekä polttoaineen valmistamista hevosenlannasta ja puuhakkeesta.
Kuva: Ruuhkamaksut ovat nopein ja taloudellisin keino vähentää hiukkas- ja typpioksiduulipäästöjä. Ajoittain ilmanlaatu ylittää raja-arvot. Ilmanlaadusta HSY:n sivuilla https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/ilmanlaatu/Sivut/default.aspx.
Tässä koko lista
Ilmansuojelusuunnitelma oli ainoa johon tuli esityksiin muutoksia.
1 |
| KOKOUKSEN JÄRJESTÄYTYMINEN |
2 |
| KEVÄTYHTYMÄKOKOUKSEN 27.5.2016 KOOLLEKUTSUMINEN |
3 |
| ERON MYÖNTÄMINEN JOUNI VAUHKOSELLE HALLITUKSEN VARAJÄSENEN TEHTÄVÄSTÄ JA VARAJÄSENEN VAALIN TOIMITTAMINEN (ESITYS YHTYMÄKOKOUKSELLE)¨ |
4 |
| HALLITUKSEN OIKEUTTAMINEN HSY:N OMAISUUDEN MYYMISEEN (ESITYS YHTYMÄKOKOUKSELLE) |
5 |
| SELVITYKSEN ANTAMINEN YHTYMÄKOKOUKSELLE TARKASTUSLAUTAKUNNAN VUONNA 2014 ANTAMISTA SUOSITUKSISTA (ESITYS YHTYMÄKOKOUKSELLE) |
6 |
| VESIHUOLLON INVESTOINTIOHJELMA 2017 - 2026 |
7 |
| JÄTEHUOLLON INVESTOINTIOHJELMA 2017-2026 |
8 |
| ENERGIATEHOKKUUSSOPIMUKSEN SOLMIMINEN 2017-2025 |
9 |
| ÄMMÄSSUON TASAUSALTAAN RAKENNUSTEKNISTEN TÖIDEN URAKOITSIJAN VALINTA |
10 |
| LAUSUNTO HELSINGIN KAUPUNGIN ILMANSUOJELUSUUNNITELMALUONNOKSESTA |
11 |
| MENETTELYTAPAOHJEIDEN ANTAMINEN PÄÄKAUPUNKISEUDUN VESI OY:N YHTIÖKOKOUSEDUSTAJALLE |
12 |
| HANKINTAOIKAISUVAATIMUS KOSKIEN METSÄPIRTIN KOMPOSTOINTIKENTÄN TYÖKONEURAKKAPALVELUJA |
13 |
| BLOMINMÄEN PUHDISTAMOHANKKEEN TILANNEKATSAUS 31.3.2016 |
14 |
| ENNAKKOTIETO PÄÄKAUPUNKISEUDUN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖISTÄ VUONNA 2015 |
15 |
| HALLITUKSEN JÄSENTEN OSALLISTUMINEN ISWA:N KONGRESSIIN 18.-22.9.2016 NOVI SADISSA, SERBIASSA |
16 |
| HALLITUKSEN JÄSENTEN OSALLISTUMINEN IWA:N KONGRESSIIN 7.-16.10.2016 BRISBANESSA, AUSTRALIASSA |
17 |
| KUNTALAIN MUKAISTA OTTOMENETTELYÄ VARTEN TOIMITETUT PÄÄTÖKSET (ME) |
18 |
| KUNTALAIN MUKAISTA OTTOMENETTELYÄ VARTEN TOIMITETUT PÄÄTÖKSET (RI) |
19 |
| TIEDOKSI MERKITTÄVÄT ASIAT |
20 |
| MUUT ASIAT JA SEURAAVA KOKOUS |
* * *
Avainsanat: Helsingin ympäristöpalvelut HSY, ruuhkamaksu, tietulli, tiemaksu, typpioksiduuli, pölypäästöt, liikennepöly, rengaspöly, katujen pesu.
Kirjoita uusi kommentti