7.4.2016

Terveyspalveluiden yksityistäminen on kallista ja riskit suuret

Terveyspalveluiden yksityistäminen voi tulla todella kalliiksi. Kyse on massiivisesta valtion verotulojen ja kuntien rakentaman terveysinfrasturktuurin siirrosta monikansallisille terveyspalvelualan yrityksille. Terveyskeskusten yksityistämist on tutkittu - ja ilman kustannusten nousua se ei onnistunut.

Mikäli kuntien terveyspalvelut yksityistetään, todennäköisesti käy näin:

1. Hoitoketjut tulevat pirstaleisemmiksi, ja potilaat eksyvät yksityisten firmojen välillä, samoin tieto ja kokonaisuus. Tämä jättää paljon väliinputoajia, tauteja jää hoitamatta ja kustannukset kasvavat.

2. Demokratia ja sen avoimuuden kautta tuleva valvonta vähenee. Tämä mahdollistaa huononhalintotavan (koska valtio mättää verorahoja yksityisille suljetuille yrityksille) ja kustannukset kasvavat.

3. Kustannukset nousevat koska yritysten toiminnan tulee olla kannattavaa. Veroparatiisit pullistelevat kun suuret kansainväliset yritykset ostavat suomen terveyspalvelut.

4. Pörssiromahdusten kanssa pitää pitää varajärjestelmät, mikä on todella kallista. Esimerkiksi Australiassa yksityistetyillä päiväkodeillatuli lappu luukulle suhdanteiden muuttuessa. Ihmisten terveyttä ja sairaiden elämää ei voi vaarantaa tulevissa finanssikriiseissä.

Entä mitä hyötyä tästä on? Lääkäreillä on ehkä hitusen paremmat mahdollisuudet korkeampiin palkkoihin. Ennen kaikkea kansainvälisillä sijoittajille tämä on mahdollisuus rahastaa Suomen kuntien rakentamilla terveyspalveluilla.

En sinänsä ole yksityisiä yrityksiä vastaan, mutta kokonaisuutena tällaiset julkisen terveystoiminnan yksityistämiset ovat herkästi tuottaneet enemmän ongelmi.

Konsulttiyritys PWC tutki aikanaan kuntien terveyskeskuspalveluiden yksityistämisen kustannusvaikutuksia. Kustannukset nousivat lähes aina.

Uudistuksessa pitäsii keskittyä ihan muuhun - esimerkiksi juuri hoitoketjun kokonaisuuteen, ennaltaehkäisyyn, hoidon nopeuttamiseen ja varhaiseen havaitsemiseen sekä vaikuttavampaan kuntoutukseen. Koko uudistus tulisi tehdä asiakkaan näkökulmasta.

Kuva: Kunnat ja valtio ovat rakentaneet paljon erityistiloja ja hankkineet laitteita toimiviksi kokonaisuuksiksi, jotka valuvat uudistuskessa pörssiyritysten käsiin.

- Kirjoitukseni Helsingin sanomissa aiheesta.

* * *

Avainsanat: Sote-uudistus, ykstyistäminen, terveyspalvelut, terveyskeskus, sairaus, perusturva.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
7.4.2016

Terveyspalveluiden yksityistäminen on kallista ja riskit suuret

Terveyspalveluiden yksityistäminen voi tulla todella kalliiksi. Kyse on massiivisesta valtion verotulojen ja kuntien rakentaman terveysinfrasturktuurin siirrosta monikansallisille terveyspalvelualan yrityksille. Terveyskeskusten yksityistämist on tutkittu - ja ilman kustannusten nousua se ei onnistunut.

Mikäli kuntien terveyspalvelut yksityistetään, todennäköisesti käy näin:

1. Hoitoketjut tulevat pirstaleisemmiksi, ja potilaat eksyvät yksityisten firmojen välillä, samoin tieto ja kokonaisuus. Tämä jättää paljon väliinputoajia, tauteja jää hoitamatta ja kustannukset kasvavat.

2. Demokratia ja sen avoimuuden kautta tuleva valvonta vähenee. Tämä mahdollistaa huononhalintotavan (koska valtio mättää verorahoja yksityisille suljetuille yrityksille) ja kustannukset kasvavat.

3. Kustannukset nousevat koska yritysten toiminnan tulee olla kannattavaa. Veroparatiisit pullistelevat kun suuret kansainväliset yritykset ostavat suomen terveyspalvelut.

4. Pörssiromahdusten kanssa pitää pitää varajärjestelmät, mikä on todella kallista. Esimerkiksi Australiassa yksityistetyillä päiväkodeillatuli lappu luukulle suhdanteiden muuttuessa. Ihmisten terveyttä ja sairaiden elämää ei voi vaarantaa tulevissa finanssikriiseissä.

Entä mitä hyötyä tästä on? Lääkäreillä on ehkä hitusen paremmat mahdollisuudet korkeampiin palkkoihin. Ennen kaikkea kansainvälisillä sijoittajille tämä on mahdollisuus rahastaa Suomen kuntien rakentamilla terveyspalveluilla.

En sinänsä ole yksityisiä yrityksiä vastaan, mutta kokonaisuutena tällaiset julkisen terveystoiminnan yksityistämiset ovat herkästi tuottaneet enemmän ongelmi.

Konsulttiyritys PWC tutki aikanaan kuntien terveyskeskuspalveluiden yksityistämisen kustannusvaikutuksia. Kustannukset nousivat lähes aina.

Uudistuksessa pitäsii keskittyä ihan muuhun - esimerkiksi juuri hoitoketjun kokonaisuuteen, ennaltaehkäisyyn, hoidon nopeuttamiseen ja varhaiseen havaitsemiseen sekä vaikuttavampaan kuntoutukseen. Koko uudistus tulisi tehdä asiakkaan näkökulmasta.

Kuva: Kunnat ja valtio ovat rakentaneet paljon erityistiloja ja hankkineet laitteita toimiviksi kokonaisuuksiksi, jotka valuvat uudistuskessa pörssiyritysten käsiin.

- Kirjoitukseni Helsingin sanomissa aiheesta.

* * *

Avainsanat: Sote-uudistus, ykstyistäminen, terveyspalvelut, terveyskeskus, sairaus, perusturva.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.