Apulaiskaupunginjohtajan valinta, Katriinan sairaala ja orkesterin avustus kaupunginhallituksessa
Poliittiset virkanimitykset ovat olleet vuosia kritiikin kohteena. Ne karsivat suurimman osan pätevistä hakijoista. Vantaan poliittisessa johdossa ei kuitenkaan olla valmiita uudistamaan käytäntöjä.
Sanon mitä rehellisesti ajattelen: Suomessa tulisi päästä eroon poliittisista virkanimityksistä.
Vantaan viides apulaiskaupunginjohtajan paikka vapautuu. Perinteisesti tämä on poliittinen paikka. Useampi kaupunginjohtaja on jäämässä lähivuosina eläkkeelle, joten paikkojen muuttaminen määräaikaisiksi ja osaamisperusteisiksi olisi nyt mahdollista. Vaihtoehtoja on käytännössä kolme:
- Valitaan perinteinen poliittinen henkilö, tässä tapauksessa perussuomalainen apulaiskaupunginjohtaja.
- Valitaan hakijoista kaikkein pätevin.
- Paikkaa ei täytetä ollenkaan, vaan tehtävät jaetaan olemassa olevien johtajien kesken. Tässä kaupunki säästisi.
Kaupunkien johtovirat jaetaan poliittisten ryhmien kesken, vaikka vain harva kuuluu puolueisiin. Esimerkiksi sosiaalidemokraatteja on vajaa prosentti suomalaisista, jonka vuoksi hyvin harva pätevä johtaja olisi voinut hakea vaikkapa Vantaan kaupunginjohtajaksi. Parasta kuitenkin olisi, jos Vantaata johtaisivat kaikkein pätevimmät ja osaavimmat henkilöt.
Neljä muuta apulaiskaupunginjohtajan virkaa on jaettu kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien kesken. Aiemmin viides - joskin varsin heppoinen ja ehkä keinotekoinen - apulaiskaupunginjohtajan paikka oli vihreillä. Tämä apulaiskaupunginjohtaja pyörittää mm. työllisyyttä ja maahanmuuttoa koskevia asioita.
Hyvin harva lähtee edes hakemaan paikkaa, jonka tiedetään pedattavan etukäteen tiettyyn piiriin kuuluvalle: Jos pätevyys ei vaikuta, pätevän on turha hakea.
Poliittiset virkanimitykset saavat yhä enemmän kritiikkiä, ja MOT:n kyselyn mukaan useimmat kuntien henkilöstöjohtajat haluaisivat luopua poliittisista johtajista. Poliittinen osaaminen on vain pieni osa sitä laajaa osaamista mitä kaupunginjohtaja tarvitsee. Pätevyys ei tarkoita pelkästään soveltuvaa tutkintoa, vaan myös kokemusta. Esimerkiksi menestys aiemmissa johtajatehtävissä mm. hyvänä henkilöstö- ja talousosaajana on kaupungin kokoisessa organisaatiossa tärkeä peruste.
Poliittinen realiteetti Vantaalla on tällä hetkellä se, että paikka täytetään, ja siihen valitaan poliittisesti sopiva. Puolueet pitävät mielellään kiinni vanhasta vallastaan. Ymmärrän myös sen näkökulman, että on hyvä, että johtajistossa on jokin muukin puolue edustettuna kuin Kokoomus tai SDP.
Toivon todella että perussuomalaiset käyttävät tervettä järkeä eivätkä mene kaikissa päätöksissä kahden suuren kelkkaan. Budjettineuvotteluissa perussuomalaiset peesasivat kahta suurta, eivätkä tukeneet edes säästäviä ehdotuksia, puhumattakaan homekouluihin, lastensuojeluun tai vanhusten hyvinvointiin liittyvistä parannuksista.
Virkaa haki määräaikaan mennessä viisitoista henkilöä, joista kolmetoista täyttävät kelpoisuusehdot. Poliittinen toimikunta on haastatellut neljää hakijaa: HL Tarja Lumijärveä, TT Jaakko Niinistöä, KM Heidi Nygreniä ja YTM Timo Saarea. Paikalle on povattu lehdistössä perussuomalaisten Jaakko Niinistöä. Heidi Nygren on vihreä, mutta ei ole vihreiden ehdokas, vaan on hoitanut Vantaan omassa organisaatiossa näitä tehtäviä, ja näin ollen luonnollinen hakija. Muiden puolueesta en tiedä.
Sinänsä täytyy sanoa, että Jaakko Niinistö henkilönä on erittäin fiksu ja aidosti yhteistyökykyinen. Kritiikkini poliittisia virkanimityksiä kohtaan lähtee periaatteista, ei missään tapauksessa persoonista.
- Samoja ajatuksia ja valtuuston keskusteluita kaupunginjohtaja Peltomäen valinnassa: http://www.sirpakauppinen.fi/node/770
Vantaan orkesterin avustus
Vantaan orkesteri on saamassa kaupunginhallituksen listan ehdotuksen mukaan avustusta siitä huolimatta että vapaa-ajan lautakunta eväsi avustuksen antamisen hakemuksen myöhästymisen johdosta. Eli kaupunginhallitus käyttää tässä otto-oikeuttaan.
Katriinan sairaalan perusparannuksen tarveselvitys
Sairaalan B-osa on 1959 valmistunut vanha osa, jota on saneerattu sen jälkeen vuosina 1975 ja 1991. B-osan potilashuoneet ovat nykyisin 1−4 hengen huoneita ilman omia WC- ja suihkutiloja, eivätkä ne vastaa nykyaikaisen sairaalahoidon vaatimuksia. Perusparannuksessa tilat päivitetään huomioiden tilojen muunneltavuus. Potilashuoneet 2.−3. kerroksessa muutetaan 1−2 hengen huoneiksi ja varustetaan omilla wc- ja suihkutiloilla. Koko talotekniikka eli ilmanvaihto, vesi- ja viemäriputket sekä sähköjärjestelmä uusitaan lukuun ottamatta päiväkodin tiloja.
Mukana listalla myös Tarja Eklundin (sd) aloite Kuusjärven valuma-alueen bussivarikon kaavasta.
Muuta: Hämeenkylän koulussa sädesientä
Kysyin ympäristöterveysviranomaiselta Hämeenkylän koulun kunnosta. Hämeenkylän koulua on korjattu vähän väliä viimeiset 10 vuotta, ja silti sisäilmaongelmat ovat jatkuneet. Itseasiassa samat ongelmat ovat olleet jo ainakin 1996 (näin yhden kirjallisenkin raportin ennen pdf-aikaa). Hyvä kysymys on, kuinka pitkään lasten annetaan altistua rakennuksessa jossa myös yli puolet opettajistakin on saanut sisäilmaan liittyviä oireita? Kuinka pitkään korjauksia ja selvityksiä jatketaan välittämättä ihmisten terveydestä, jos homma ei vain tule kuntoon? Sen sijaan koulun oppilasmäärää aiotaan nostaa. Tämä sinänsä ei ole ainoa koulu, jossa sisäilmaongelmat jatkuvat korjauksista huolimatta.
Muuta: Kaupungin lapsinäkökulma hukassa
Vantaan kaupunki on ollut julkisuudessa asukkaiden tekemän luistinradan kieltämisestä. Ihan samaa sarjaa on myös keinujen nostaminen ylös lukoilla. Talvella kun ei voida taata standardin mukaista keinun korkeutta. Lapsi- ja asukasnäkökulma olisi totisesti tarpeen.
- Kaupunki kiusaa lapsia - keinut lukoilla ylhäällä: http://www.sirpakauppinen.fi/node/842
Kuulen mielelläni näkemyksiä kaupunginhallituksen asioista tai muustakin.
Tässä koko 15.1.2015 kaupunginhallituksen lista:
Näin kokouksessa:
Katriinan sairaalasta: Tilat eivät saisi määritellä prosesseja. Koska rakennus on suojelukohde, siitä ei saada aivan täysin sairaalakäyttöön optimoitua. Uusi rakennus olisi kuitenkin ollut varsin kallis. Toiminnan siirtäminen pitkällä tähtäyksellä Peijaksen yhteyteen on yksi mahdollisuus, siellä on jo kaksi akuuttiosastoa, mutta kustannukset olisivat kaksinkertaiset B-osaston siirtämisellä, ja koko sairaalan siirto vielä enemmän, noin 50 miljoonaa. Sote-uudistus saattaa myös muuttaa sitä, mitä sairaaloita tarvitaan, mutta Katriinan sairaala on niin huonossa kunnossa, että perusparannus on tarpeen. Sote-uudistuksen
Tikkurilan aseman yhteyteen Dixiin avataan ennakkoäänestyspaikka, mikä on todella kätevää, sillä se on Suomen toiseksi vilkkain Juna-asema.
Vantaan orkesterin toiminta-avustus jäi pöydälle. Pelko muiden myöhästyneiden hakemusten hyväksymisestä saa puolueet empimään. Hakemus tulee tehdä uusiksi.
Perussuomalaiset haluavat aloitteessaan maahanmuuton kustannuksista aikaisempaa kalliimman selvityksen, ja tämä käsitellään varmaankin samassa kokouksessa, jossa valitaan todennäköisesti perussuomalainen apulaiskaupunginjohtaja.
Vantaalaisnuorten kesätyötä tuetaan: Kaupunki myöntää työnantajille 300 euron tuen vantaalaisten vuonna 1997 – 2000 syntyneiden nuoren työllistämisestä kesällä. Edellytyksenä on, että palkka on vähintään 450 euroa ja työpanos minimissään kahden viikonpituinen. Kaupunki käyttää tähän työnantajatukeen 80 000 euroa. Kaupunki työllistää itse kesällä noin 400 nuorta. Nämä työpaikat ovat haettavana helmikuun aikana.
Metsotornista ikäihmisten hoivakoti: Kaupunginhallitus esittää valtuustolle hyväksyttäväksi kaavamuutoksen, jolla Korson Metsotornin nykyinen liike- ja toimistorakennus muutetaan ikäihmisten hoivakodiksi. Nykyinen rakennusoikeus ja kerrosluku säilytetään.
Kirjoita uusi kommentti