Ympäristöohjelma kaupunginhallituksessa (12.8.2013)
Kaupungin ympäristöohjelmassa ei juuri mainita luonnonsujelua eikä mainita jokivesiä. Tämän lisäksi Syksyn ensimmäsessä kaupunginhallituksessa käsitellään Hirvaskosken (perus) aloite välttää kaupungin kilpailutukisssa veroparatiisiyhtiöihin tulouttavis yhtiöitä, sekä päätetään kilpailuttaa kuntouttava työtoimitna kaupungin ostopalveluksi.
Ympäristöohjelma löytyy osoitteesta http://192.49.193.12/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn.htm?KH+12%2e8%2e2013%2012%3a00%3a00+4+1. Tässä on kuitenkin selkeitä puutteista. Vantaan virtavesiselvityksessä on huomattu tarve vesistön kalojen liikkumisesteiden poistamiselle. Vantaan jokea tulisi kehittää vaelluskalavesistönä. Tämän tulisi näkyä myös ympäristöohjelmassa. Myös kosteikkojen rakentamista tulisi selvittää vesiensuojelun ja monimuotoisuuden edistämiseksi. Nämä vähentävät myös tulvia.
Kaavoituksessa Viherkehä tulee huomioida. Vantaan tulisi tukea Pääkaupunkiseudun kaavoitusratkaisuissa viherkehän säilymistä. Se yhdistää saaristoluonnon Nuuksioon ja Sipoon korpeen ja tukee hyvin koko alueen monimuotoisuutta, jos Viherkehä säilyy yhteinäisenä. Ekologista rakentamista tulee edistää myös suosimalla puurakentamista.
1 | - | |
2 | - | |
3 | - | Kuntalain 51 §:n mukaista ottomenettelyä varten saapunut kaupunginjohtajan päätös |
4 | Vihreät pyysivät tämän kesäkuussa pöydälle jotta luonnonsuojelu ja vesiensuojelu saataisiin ohjelmaan mukaan.
Viime kokouskessa kyselin myös metsien hoitotavoista: siitä huolimatta, että ympäristöohjelmassa mainitaan monimuotoisuus tavoitteena kaupungin metsissä ja luonnossa, metsänhoitotavat eivät tue sitä. Monissa kunnissa kaatuneita puita viedään metsiin jotta monimuotoisuus kasvaisi. Vantaalla taas köyhdytetään metsäluontoa viemällä syvistäkin metsistä kaatuneet puut pois.
Vihreiden muutosehdotukset koskevat kosteikkojen (jotka vähentävät myös tulvia) saamista, kalastusvesien suojelua sekä sitä että puurakentamista voisi suosia kaupungin rakentamisessa.
| |
| - |
|
6 | Edustajan nimeäminen Suomen Kuntaliiton asettamaan kaksikielisen metropolin seurantaryhmään (en referensgrupp för en tvåspråkig metropol) | |
7 | - | Luottamushenkilöseminaari kuntauudistuksesta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta |
8 | - | Kaupunginvaltuuston 17.6.2013 pitämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
9 | - | Oikaisuvaatimus henkilöstöpalvelupäällikön päätöksestä koskien palkan takaisinperintää 12/2013 |
51 | - | Kuntalain 51 §:n mukaista ottomenettelyä varten saapuneet päätökset |
52 | - | Vastaus valtuutettu Johannes Hirvaskosken ja 46 muun valtuutetun aloitteeseen veroparatiisiyhtiöiden ehkäisemisestä Vantaan hankinnoissa (kvalt) Haasteena on se, että kaikilla yrityksillä ei joka vuosi tuota kovin suurta voittoa, vaikka eivät piiloittaisi voittoja veroparatiiseihin. Vain 3 vuotta voitollisten yritysten hyväksyminen kaupungin kilpailutuksessa syrjisi muita. Näinollen en kannata ehdotusta. Sen sijhaan muita keinoja suosia Suomeen veronsa maksavia tulee miettiä. |
53 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 29/2013 |
54 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausvaatimusta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 68 / 2013 |
55 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 32/2012 |
56 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 68 / 2012 |
57 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 80/2012 |
58 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 57 / 2013 |
59 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 32/2013 |
60 | - | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 69 / 2012 |
61 | Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevaan vahinkorahaston asiamiehen päätökseen 30/2012 | |
81 | - | Kuntalain 51 §:n mukaista ottomenettelyä varten saapuneet päätökset |
82 | Kuntouttavan työtoiminnan ostopalvelujen kilpailutus vuosille 2014-2015 Hyvä kysymys on myös se, että kuka yrittäjä uskaltautuu tarjoamaan ja investoimaan tiloihin ja työntekijäihin, jos kaupunki ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään. Mikäli sopimusta ei määritellä laadullisesti tarkemmin, on suuri riski, että työtoiminnan laatu kärsii. Tämän vuoksi kaupungin tulisikin luoda tarkmepi sopimus vielä kilpailutuksen jälkeen. | |
101 | - | Kuntalain 51 §:n mukaista ottomenettelyä varten saapunut sosiaali- ja terveyslautakunnan pöytäkirja |
151 | - | Vastaus valtuutettu Paula Lehmuskallion (kok) valtuustoaloitteeseen uuden päiväkodin saamiseksi Kuninkaalan Kuusikkoon lakkautetun tilalle |
152 | Lausunnon antaminen kaupunginhallituksen päätöksestä tehtyyn valitukseen | |
201 | Kaupanvahvistajan ilmoitus kiinteistökaupasta: Lempi Wikströmin kuolinpesä / Oy Audiomatic Corporation | |
202 | Jakosopimus ja yhteistoimintasopimus/Kiinteistö Oy Vantaan Erikas (kvalt) |
Kirjoita uusi kommentti