Toimeentulotukipäätökset jumahtavat henkilöstön puutteeseen
Vantaan kaupunki jumittaa toimeentulopäätöksiä riittämättömien henkilöresurssien vuoksi toimeentulopäätösten käsittelyssä. Valtuusto kävi kyselytunnilla kipakkaa keskustelua.
Vihreät, vasemmisto ja Niikko, Ryhänen sekä Wallenius olivat jo budjettikokouksessa äänestäneet toimeentulotuen sosiaaliohjaajiin 100 000 euroa lisäyksen eli 3 henkilötyövuoden palkan puolesta. Tämä ei mennyt valtuutossa läpi koska demarit ja kokoomus jyräsivät, ja sosiaali- ja terveystoimi oli esittänyt juuri tämän erääksi ns. säästökohteeksi.
Itse kysyin sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja Jukka T. Salmiselta:
Miten Vantaa aikoo ratkaista
A) nopeasti toimeentulotukipäätökset eli miten puretaan akuutti suma nopeasti?
- Onko mahdollista tehdä toimeentulotuen urakkaa akuuttiin suman purkuun urakkayötä mikäli henkilöstö jaksaa?
B) pysyvästi parantaa prosessia?
- On tärkeää vastata erityisesti tähän pysyvään ratkaisuun, eli miten tämä korjataan pysyvästi ja rakenteellisesti niin että suma ei kasva uudelleen.
C) Onko mahdollista palkata uudelleen määräaikaisia toimeentulotuen käsittelijöitä joiden määräaikaisuuksia ei uusittu?
D) Kauanko järjestelmän muuttaminen kestää?
F) Pyytäisin tietoa tilanteesta seuraavassa kokouksessa tai sitä ennen mailitse.
Mielestäni prosessia pitäisi myös yksinkertaistaa sekä yhtenäistää eri ”luukkujen” käytäntöjä.
Saman tyyppisiä kysymyksiä tuli muiltakin, ja keskustelu oli kiihkeää:
Eerola (vas) toi esiin, että kaupunki ei noudata lakia. Aluehallintovirasto (avi) uhkaa sakoilla. Avin mukaan ongelmana on henkilöstön puute. ”Ongelmat alkoivat heti kun määräaikaisten etuuskäsittelijöiden työsuhteen päättyivät.” Avi ei usko että ilman lisäresursseja asia ratkeaa.
Letto (sdp) toi esiin mikä on pisin käsittelyaika: Vanhin hakemus on 15.3. saapunut, eli 15 työpäivää vanha. Lain mukaan se saisi olla korkeintaan 7 päivää.
Letto kantoi huolta myös velkaneuvonnasta. ”Velkaneuvontaan jono on kasvanut, ja ajan saa vasta 60 päivän kuluttua." Itse kysyin velkaneuvonnasta jo vuosi sitten, koska olin huolissani resurssien riittävyydestä taantumassa. Tuolloin vakuutettiin niiden olevan riittävät.
Jukka T. Salminen vastasi seuraavin seikoin:
- Nopeisiin muutoksiin ei pystytä reagoimaan. Vuodenvaihteessa saatiin eri toimenpiteillä purettua toimeentulotuet purettua, kunnes työllisyys huononi. Maaliskuussa Koivukylästä on tullut yli 200 uutta asiakasta.
- Hakunilassa ja Koivukylässä on suurimmat vaikeudet. Yksi työntekijä käsittelee näissä paikoissa vähiten hakemuksia. Myyrmäessä käsitellään lähes 10 hakemusta päivässä, kun taas Hakunilassa puolet vähemmän.
- Salminen syytti hakemusten puutteellisuuden hidastavan käsittelyä, ja toivoi että asiakkaat tuovat tarvittavat selvitykset välittömästi. Käsittely itsessään kestää muutamia päiviä. Selvitykset ja todisteiden hankinta vie aikaa.
- Salminen pyytää kannustavaa tukea. Päättäjät ovat tienneet että tämä (tvo:n budjetti) on riskipäätös.
- Salminen on antanut luvan ottaa vanhoja työntekijöitä. 7 työllistettyä otettiin, ja heistä 2 pystyy tekemään tätä työtä. Seuren kautta ei löydy näitä työntekijöitä. Seuraava askel on ottaa yksityisiin toimistotyön välitysfirmoihin yhteyttä.
- Sosiaalityö on muutakin kuin etuuskäsittelyä. Paukut pitäisi laittaa niin että ne jotka ovat eniten hädässä, saavat avun. Viikonloppuna on työntekijät tehneet ylityönä tehneet toimeentulotuen purkamista. "Olen itsekin tarjoutunut tähän työhön, mutta ei ole otettu vastaan."
- Ja kysymykseen miten prosessia muutetaan? Aville annetaan seuraava vastaus, koska Avi antaa uhkasakon jos asia ei tule kuntoon muutamassa kuukaudessa. Tässä maassa on jaettu useita kymmeniä ellei satoja uhkasakkoja.
- Tehtävät jaetaan uudelleen, yritämme parhaamme mukaan suunnata resursseja tuen käsittelyyn.
- On ryhdytty useisiin toimeenpiteisiin.
- Asiaan suhtaudutaan vakavasti.
- Uusi prosessi tarkoittaa mm. sitä että se tulee yhden johtajan alle alueorganisaatiodensijaan (minkä vuoksi käsittely tulee yhtenäiseksi).
- Tilastointi on muutettu lakia vastaavaksi.
Salmisen mukaan kevään aikana tehtiin
- Valtuudet välittömään henkilöstön palkkaamiseen, nyt ollaan rekryämässä viittä käsittelijää.
- Toimeentulohakemusten lisäselvityspyynnöt ykkösluokan postiin.
- Yhteistyö Kelan kanssa.
- Sähköinen asiointi on mahdollista ensi syksynä, mutta SGI ilmoitti että ei voida ottaa kovin aikaisin käyttöön syksyllä.
Perussuomalaiset kysyivät millaista tukea valtuustolta tarvitaan että asia saadaan kuntoon? Ihmiset ottavat pikavippejä siksi etä toimeentulotukipäätökset eivät tule ajoissa.
Kostilainen (vihr) kysyi samaa kuin Niikko (ps). Kostilainen muistutti että vihreät kannattivat viim budjettikäsittelyssä perussuomalaisten lisäysesitystä toimeentulotuen budjettiin.
Vantaan talous- ja velkaohjelmassa (siis sovituissa säästötoimisissa) toimeentulotukien käsittelijöitä vähennettiin niin että määräaikaiset työharjoittelijat jäivät pois töistä. Käsittelijät eivät ehdi käsitellä toimeentulotukipäätöksiä.
1. Vantaan tulisi palkata takaisin aitoon työsuhteeseen nämä toimeentulotuen käsittelijät - hehän osaavat jo hommansa.
2. Käsittelysumaa tulisi purkaa joko urakkapalkalla tai vastaavalla nopeasti vaikuttavalla toimenpiteellä. Tämä ylityön kaltaisesti tehtävä urakka ei ole pitkäaikaisratkaisu.
Niemi Saari (sdp) on pahoillaan, ja yrittää ensi viikolla sosiaali- ja terveyslautakunnassa vielä tehdä jotain. ”Asia on saatava kuntoon.” Mollin sivuilla ei ole ollut työpaikkailmoitusta, se laadittaneen. Niemi-Saari on huolestunut henkilöstön jaksamisesta. Lautakunta ottaa maanantaina asiaan kantaa.
Niikko (ps.) kommentoi että ei ole pelkästään kysymys käsittelyn kestämisestä ja liitteiden puuttumisesta. Viime viikolla Itä-Vantaalla käsiteltiin vasta 15.3. tulleita hakemuksia. Niemi-Saari ehdottaa toimeentulotukisulkeisia. Eri sosiaalikeskuksissa on erilaisissa kriteerit. Esimerkiksi joissakin päin käy vain alkuperäiset tiliotteet, toisissa netin tulosteet pankista.
Saramo (vas) tukea ja kannustusta työntekijät todella tarvitsevat. Ongelmien olemassaolo on kiistetty (valtuustossa). Tämä on vain yksi sosiaali- ja terveyssektorin isoista ongelmista. ”Me sanottiin jo silloin kun tvo:ta käsitteltiin että asiat menee pahempaan suuntaan.” Työntekijöitä ei voi syyttää.
Eerola (vas) toi esiin, että on hiukan ongelmallista kun kaupunki syyttää tiedotteessaan asiakkaita siitä että hakemuksia toimitetaan ilman riittäviä selvityksiä. Yksityinen yritys ei voisi sanoa että arvoisa asiakkaamme, palvelussamme on ruuhkaa koska ette osaa käyttää siihen.
Avin kritiikki koskee nimenomaan sitä, että toimenpiteet eivät ole riittäviä, vaan tarvitaan lisää henkilökuntaa.
Sosiaali- ja terveystoimen johtaja Jukka T. Salminen vastasi, että virkamies ei ota kantaa poliittiseen osaan puheista. Meillä on valtuuston velvoite toteuttaa TVO niin kauan kuin päätös on voimassa.
Malmi (ps.) kertoi että riskianalyysin perusteella mikä tvo:ssa oli, että tämä ei ole ainoa mahdollinen pommi kun taloutta ”pannaan kuntoon”. Malmi otti esiin vanhusten kotihoidon, jolla ei ole resursseja vaikka ikääntyminen on voimakasta. Voiko geriatrian opiskelijat tehdä palvelutarpeen arvioita, ja saada samalla käytännön tietoa siitä. Kemissä tällaiseen kokeiluun on oltu tyytyväisiä. Malmi kysyi, onko Vantaalla vastaavaa käytäntöä tai onko sellainen harkinnassa?
Salmisen kertoi tähän että Vantaalla on vanhusten huollossa opiskelijayhteistyötä Laurean kanssa.
Mielestäni toimeentulotuen hitaus johtuu järjestelmän raskaudesta sekä riittämättömistä resursseista. Ei työntekijöiden hitaudesta tai asiakkaiden puutteellisista hakemuksista. Jos hakemukset ovat vaikeita toteuttaa, järjestelmä on liian byrokraattinen.
Valtakunnan tasolla perustulo vähentäisi byrokratiaa ja takaisi samalla, että kukaan ei putoa väliin. Perustulo kannustaisi työntekoon.
Lisää perustulosta:
Toimeentulotuki auttaa kun omat varat loppuvat. Sen saaminen ei saisi kestää niin kauaa, että ruoka loppuu tai ihmiset joutuvat turvautumaan pikavippeihin.
Avainsanat: toimeentulotuki, säästöt, säästöohjelma, kuntatalous, uhkasakko, toimeentulo, sosiaali- ja terveystoimi, sosiaalihuolto, köyhyys, säästäminen.
Kirjoita uusi kommentti