12.10.2012

Leikkaukset - Valtuutettujen toiminta julkiseksi

HS (pääkirjoitus 12.10.) kertoi että Vantaalla ainoastaan Vasemmisto vastustaa velka- ja vakausohjelman tuomia leikkauksia. Äänestyksessä kuitenkin Vihreät olivat ainoa puolue, joka kokonaisuudessaan vastusti erityisesti ennaltaehkäisyn osalta leikkausohjelmaa. Perussuomalaisistakin vain yksi vastusti leikkauksia ja muut puolsivat. HS ei tarkista tietoja. 

Tietojen tarkistaminen ei ole helppoa: Tein aloitteen viime vuoden maaliskuussa siitä, että äänestystulokset tulisivat julkisesti nettisivuille. Tämä ei ole vieläkään tapahtunut, vaikka aloite sai periaatteessa myönteisen vastaanoton. Poliitikot saavat puhua puuta heinää tekemisistään niin kauan kuin tällainen demokratian perusta päätöksenteon läpinäkyvyydestä puuttuu.

Vantaalla ei ole varaa lisätä koulupudokkaita, lasten huostaanottoja, syrjäytyneitä nuoria, eikä varaa jättää kuntouttamatta vanhuksia ja jättää ihmisiä vuosikausiksi puoliraadoiksi hoitojonoihin. Tämä kaikki maksaa paljon leikkauksia enemmän.

Menoleikkauksia ei voi vastustaa miettimättä kokonaistaloutta.

  • Suurimmassa osassa Suomen kuntia on korkeampi veroäyri kuin Vantaalla, ja puolet Suomen kunnista harkitsee veronkorotusta ensi vuodelle, koska valtionavut ovat pienentyneet eikä palveluista haluta liikaa leikata. Vantaan tulisi harkita hiuksenhienoa veronkorotusta, mutta tärkeämpiä ovat muut säästökeinot.
  • Yritykset ovat saaneet merkittiviä säästöjä ympäristöasioilla. Säästöt energiantuhlauksessa ja materiaalien kulutuksessa eivät ole kunnan palveluista pois. (Aloitteeni Ympäristöasioilla säästöön)
  • Kehä III:n pahimmat pullonkaulat ovat pois joten lisäremonttia (50 000 000e) voidaan siirtää. Ruuhkat eivät ole ekologisia eivätkä kansantaloudellisesti järkeviä, joten tieinvestointeja ei voida lopettaa. Samoin Perussuomalaisten ehdottama säästö teiden kunnossapidosta ei ole järkevää, sillä lumenaurauksen vähentäminen aiheuttaa vaaraa ja sulkee vaikeasti liikkuvat vangeiksi kotiinsa.
  • Avoimen lähdekoodin (aloitteeni) ohjelmilla voidaan säästää. 
  • Ennaltaehkäisevät toimet, kuten muun muassa perheiden kotipalveluiden lisääminen  (aloitteeni) vähentää perheiden kriisiytymistä ja kalliita huostaanottoja. Riittävät neuvola- ja kouluterveydenhoitopalvelut vähentävät syrjäytymistä ja mm. mielenterveysongelmiin päästään puuttumaan ajoissa. Tuki vanhusten kotona asumiseen sekä toimiva kuntoutus säästää erittäin kalliissa laitoshoidossa. Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen on tärkeää ja vaatii useita toimia sekä yhteistyötä viranomaisten välillä.
  • Luottamushenkilöiden matkakorvaukset maksetaan halvimman vaihtoehdon mukaan. Myöskään yli kolmentunnin jälkeen ei enää makseta enempää kokouspalkkioita. Kyse melko pienistä summista, mutta säästötalkoisiin osallistuminen olisi tärkeää ele.
  • Kaupungin käyttämättömien kiinteistöjen myyntiä on tehostettava. Vantaan Energian myynti taas ei kauaa lämmittäisi, sillä yritys tulouttaa kaupungin kassaan puolenveroäyrin verran joka vuosi.
  • Terveyspuolen säästöjä saadaan vähentämällä katupölyn aiheuttamia sairauksia mm. aikaisella katujen siivouksella keväällä.
  • Hankintakäytännöt on tarkistettava: nyt mm. koulut joutuvat ostamaan yhteiskilpailutettua samaa kamaa kalliimmalla kuin Tiimarista. Ei ole järkeä maksaa ylihintaa vain siksi, että tavarat kilpailutetaan yhteishankintana.
  • Rakennusvalvonta kuntoon niin että hetihomeisia kouluja ei enää tule. On äärimmäisen kallista rakentaa sutta ja sekundaa, joka pitää korjata heti uudelleen. Kaupungilla menee kymmeniä miljoonia uusien huonosti rakennettujen rakennusten paikkailuun ja homeremontteihin. Uusin aloitteeni asiasta.
  • Työllisyyttä voidaan lisätä tehokkaimmin tukemalla ja houkuttelemalla pieniä- ja keskisuuria yrityksiä. Mm. kohtuuhintaista toimitilatarjontaa on suunnattava erityisesti pk-yritysille.

Lisätietoa Vantaan velkaohjelmasta Vantaan kaupungin sivuilla:

Kokonaistaloudesta ja riskeistä lisää: Vantaan säästöpaketti ei huomioi kokonaistaloutta

Liian suuret luokkakoot  ja päiväkotiryhmät voivat kostautua suurempina kuluina mm. koulupudokkaiden kanssa. Tällä hetkellä koulupudokkaita on 8 prosenttia. Hyvin hoidettu peruskoulu tuottaa nuoria, jotka pärjäävät elämässään.

Avainsanat: Säästöpaketti, säästöt, kuntatalous, kuntatalouden, kunta, riskinarviointi, syrjäytyminen, vanhustenhoito, omaishoito, omaishoidontuki, kouluavustajat, vanhustenhuolto, sivistystoimi, sosiaali- ja terveystoimi, työttömyys, syrjäytymisen ehkäisy, budjetti, talousarvio, talous, säästäminen.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
12.10.2012

Leikkaukset - Valtuutettujen toiminta julkiseksi

HS (pääkirjoitus 12.10.) kertoi että Vantaalla ainoastaan Vasemmisto vastustaa velka- ja vakausohjelman tuomia leikkauksia. Äänestyksessä kuitenkin Vihreät olivat ainoa puolue, joka kokonaisuudessaan vastusti erityisesti ennaltaehkäisyn osalta leikkausohjelmaa. Perussuomalaisistakin vain yksi vastusti leikkauksia ja muut puolsivat. HS ei tarkista tietoja. 

Tietojen tarkistaminen ei ole helppoa: Tein aloitteen viime vuoden maaliskuussa siitä, että äänestystulokset tulisivat julkisesti nettisivuille. Tämä ei ole vieläkään tapahtunut, vaikka aloite sai periaatteessa myönteisen vastaanoton. Poliitikot saavat puhua puuta heinää tekemisistään niin kauan kuin tällainen demokratian perusta päätöksenteon läpinäkyvyydestä puuttuu.

Vantaalla ei ole varaa lisätä koulupudokkaita, lasten huostaanottoja, syrjäytyneitä nuoria, eikä varaa jättää kuntouttamatta vanhuksia ja jättää ihmisiä vuosikausiksi puoliraadoiksi hoitojonoihin. Tämä kaikki maksaa paljon leikkauksia enemmän.

Menoleikkauksia ei voi vastustaa miettimättä kokonaistaloutta.

  • Suurimmassa osassa Suomen kuntia on korkeampi veroäyri kuin Vantaalla, ja puolet Suomen kunnista harkitsee veronkorotusta ensi vuodelle, koska valtionavut ovat pienentyneet eikä palveluista haluta liikaa leikata. Vantaan tulisi harkita hiuksenhienoa veronkorotusta, mutta tärkeämpiä ovat muut säästökeinot.
  • Yritykset ovat saaneet merkittiviä säästöjä ympäristöasioilla. Säästöt energiantuhlauksessa ja materiaalien kulutuksessa eivät ole kunnan palveluista pois. (Aloitteeni Ympäristöasioilla säästöön)
  • Kehä III:n pahimmat pullonkaulat ovat pois joten lisäremonttia (50 000 000e) voidaan siirtää. Ruuhkat eivät ole ekologisia eivätkä kansantaloudellisesti järkeviä, joten tieinvestointeja ei voida lopettaa. Samoin Perussuomalaisten ehdottama säästö teiden kunnossapidosta ei ole järkevää, sillä lumenaurauksen vähentäminen aiheuttaa vaaraa ja sulkee vaikeasti liikkuvat vangeiksi kotiinsa.
  • Avoimen lähdekoodin (aloitteeni) ohjelmilla voidaan säästää. 
  • Ennaltaehkäisevät toimet, kuten muun muassa perheiden kotipalveluiden lisääminen  (aloitteeni) vähentää perheiden kriisiytymistä ja kalliita huostaanottoja. Riittävät neuvola- ja kouluterveydenhoitopalvelut vähentävät syrjäytymistä ja mm. mielenterveysongelmiin päästään puuttumaan ajoissa. Tuki vanhusten kotona asumiseen sekä toimiva kuntoutus säästää erittäin kalliissa laitoshoidossa. Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen on tärkeää ja vaatii useita toimia sekä yhteistyötä viranomaisten välillä.
  • Luottamushenkilöiden matkakorvaukset maksetaan halvimman vaihtoehdon mukaan. Myöskään yli kolmentunnin jälkeen ei enää makseta enempää kokouspalkkioita. Kyse melko pienistä summista, mutta säästötalkoisiin osallistuminen olisi tärkeää ele.
  • Kaupungin käyttämättömien kiinteistöjen myyntiä on tehostettava. Vantaan Energian myynti taas ei kauaa lämmittäisi, sillä yritys tulouttaa kaupungin kassaan puolenveroäyrin verran joka vuosi.
  • Terveyspuolen säästöjä saadaan vähentämällä katupölyn aiheuttamia sairauksia mm. aikaisella katujen siivouksella keväällä.
  • Hankintakäytännöt on tarkistettava: nyt mm. koulut joutuvat ostamaan yhteiskilpailutettua samaa kamaa kalliimmalla kuin Tiimarista. Ei ole järkeä maksaa ylihintaa vain siksi, että tavarat kilpailutetaan yhteishankintana.
  • Rakennusvalvonta kuntoon niin että hetihomeisia kouluja ei enää tule. On äärimmäisen kallista rakentaa sutta ja sekundaa, joka pitää korjata heti uudelleen. Kaupungilla menee kymmeniä miljoonia uusien huonosti rakennettujen rakennusten paikkailuun ja homeremontteihin. Uusin aloitteeni asiasta.
  • Työllisyyttä voidaan lisätä tehokkaimmin tukemalla ja houkuttelemalla pieniä- ja keskisuuria yrityksiä. Mm. kohtuuhintaista toimitilatarjontaa on suunnattava erityisesti pk-yritysille.

Lisätietoa Vantaan velkaohjelmasta Vantaan kaupungin sivuilla:

Kokonaistaloudesta ja riskeistä lisää: Vantaan säästöpaketti ei huomioi kokonaistaloutta

Liian suuret luokkakoot  ja päiväkotiryhmät voivat kostautua suurempina kuluina mm. koulupudokkaiden kanssa. Tällä hetkellä koulupudokkaita on 8 prosenttia. Hyvin hoidettu peruskoulu tuottaa nuoria, jotka pärjäävät elämässään.

Avainsanat: Säästöpaketti, säästöt, kuntatalous, kuntatalouden, kunta, riskinarviointi, syrjäytyminen, vanhustenhoito, omaishoito, omaishoidontuki, kouluavustajat, vanhustenhuolto, sivistystoimi, sosiaali- ja terveystoimi, työttömyys, syrjäytymisen ehkäisy, budjetti, talousarvio, talous, säästäminen.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.