Porsaanreikiä vaalirahoituslaissa
Vaalirahoituslaki ei ole tiukka, mutta se olisi jäänyt vielä löyhemmäksi ilman vihreiden kovaa vääntöä hallituksessa. Laissa on siis yhä porsaanreikiä, joita suurimmat puolueet eivät suostuneet tukkimaan.
Nimettömyys ketjutettavissa
Yli 1500 euron lahjoittaja voidaan pitää nimettömänä antamalla lahjoitukset eri tahojen kautta (yhdistysten, sukulaisten ym). Tämän olisi estänyt yksinkertaisesti velvollisuus avoimuuteen ja kieltämällä tämäntyyppinen kiertäminen. Lain hengen mukaista menettely ei tietenkään ole.
Kampanjakatto puuttuu
Kampanjankaton puuttuminen asettaa ehdokkaat hyvin eriarvoiseen asemaan. Kampanjat kasvavat budjeteiltaan niin suuriksi, että edes läpimenneiden ehdokkaiden neljän vuoden tulot eivät riitä omiin varoihin syntynyttä aukkoa paikkaamaan ja velkojen takaisinmaksuun. Ulkopuolisen rahoituksen tarve kasvaa liian hallitsevaan asemaan. Vaalirahoitus muuttuu vaali vaalilta yhä voimakkaammin tulokseen vaikuttavammaksi. Näin erilaisten etujärjestöjen ja yritysten antama vaalirahoitus itse asiassa ratkaisee valituksi tulevat ehdokkaat.
Esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton TT-säätiö tukee 120 000 eurolla kokoomuslaisia ja keskustalaisia. Liitto ajaa tunnetusti metsä- ja paperiteollisuuden sekä metalliteollisuuden etuja, eikä esimerkiksi uusien energiamuotojen tai pienyrittäjien ääni suuressa liitossa kuulu. Kun ilmaisia lounaita ei vieläkään ole, ulkopuolisen rahoituksen tarjoajat voivat suoraan vaikuttaa mm. Suomen elinkeinopolitiikkaan. Suurista järjestöistä vaalirahaa antavat myös mm. MTK ja SAK.
Sidonnaisuudet julki
Myös sidonnaisuudet aiheuttavat edelleen epäselvyyksiä, ja yhä löytyy monella pallilla istujia. Yleinen oikeustaju kertoo jo sen, että itselleen säätiöiden tai muiden tahojen rahaa ei saa jakaa, vaikka hyväveliverkostot sitä toisilleen jakavatkin. Intressiristiriitaa voi syntyä monella pallilla istumisessakin. "Monellako pallilla istut" voidaan vielä kysyä vielä monta kertaa suomalaisessa politiikassa.
Valvonta riittämätöntä
Vaalirahoituslain noudattamisen valvontatehtävä on Valtiontalouden tarkastusvirastolla. Pääjohtaja Tuomas Pöysti arvioi Ylen uutisissa, että ”joka osaa ja haluaa, niin pystyy tätä lakia kiertämään. Meidän valtuudet eivät ole sellaisia, että lain kiertäminen pystyttäisiin valvonnan kautta estämään. Pitkälti tässä jää asioita yleisen moraalin ja etiikan ja julkisen keskustelun kautta hoidettavaksi.”
Sosialidemokraatit, Keskusta ja Kokoomus eivät itse aio valvoa millään tavalla ehdokkaidensa vaalirahoitusta. Ei, vaikka juuri nämä puolueet ja Vasemmistoliitto saavat merkittävän osan vaalirahoitustaan ulkopuolisista lähteistä. Perussuomalaiset ja Vihreät kustantavat omat kampanjansa pääosin itse.
Avainsanat: Vaalirahoitus, tasa-arvo, ehdokkuus, eduskunta, demokratia, vaalirahoituslaki, vaaliraha.
Kyllä se tuen ketjutus on laissa kielletty. Jos sama taho antaa tukea eri reittejä, se pitää lain mukaan silti ilmoittaa. Asia löytyy puoluelain 9 b §:stä, jonka mukaan
"Useat samalta tukijalta kampanja-aikana saadut suoritukset lasketaan yhteen ja ilmoitetaan yhtenä tukena." ja edempänä:
"Jos tuki sisältää kolmannelta taholta välitettyä tukea vähintään 1 500 euroa, tuen saajan on ilmoitettava myös tieto välitetyn tuen antajasta."
Näinhän se on. Toivottavasti sitä noudetetaan.
Toimittajan tekemässä vaalirahatestissä 1 tarjoutui vilppiin ja 2 ei kieltäytynyt suoraan.
12:sta vastauksesta oli siten 3 arveluttavaa. Tämä on jo 25% eli neljännes.
Luonnollisesti otos on pieni, mutta suuntaa antava.
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/kansanedustaja-k%C3%A4r%C3%A4hti-vaali...
Kirjoita uusi kommentti