Pyöräparkkeja Tikkurilaan
Tikkurilan asema ja sen ympäristö on menossa uusiksi. Alustava suunnitelma muistuttaa nyt Pasilan, Malmin tai Espoon keskustan juna-asemia, joissa lasiputki kulkee ratojen yli, pyörät ovat rutattuna kaukana ja liiketiloja löytyy jostain aseman sivulta. Liikkeet ovat erillään asemalaitureista. Kampin terminaali olisi ollut parempi malli.
Suunnitelmassa ei ole vielä mietitty miten pyöräily ja joukkoliikennevälineestä vaihtaminen sujuvat mahdollisimman jouhevasti. Huonosti suunnitelluissa terminaaleissa ihmiset joutuvat kävelemään satoja metriä vaihtaakseen kulkuneuvoa.
Pyöräparkit tulee saada lähelle laitureita ja turvallisiin tiloihin. Liiketilojen vartijat voisivat tarkkailla myös pyörien säilymistä. Pyöräilijän on voitava luottaa, että pyörä säilyy - vaikkapa matkakortilla avattavan pyöräsäilön tai lukon avulla.
Suunnitelmaa käsiteltiin valtuustoinfossa, ja kyselin aiheesta monta kysymystä - ja jäin vielä kaipaamaan vastauksia. Toivoin, että uutta matkaterminaalia suunniteltaessa on huomioitava
- pyörien jouheva ja turvallinen parkki
- mahdollisimman lähelle laitureita sekä
- vaihtojen helppous eli nopeat kävelyreitit vaihdettaessa joukkoliikennevälineestä toiseen.
Suunnittelun tässä vaiheessa se on vielä mahdollista. Tehdään Tikkurilan asemasta houkutteleva, turvallinen ja mukava paikka.
Avainsanat: Tikkurila, pyöräily, joukkoliikenne, vaihdot, bussit, juna-asema, terminaali, pyöräparkki, matkakortti, pyörä, pyöräreitti, pyörätie, kävely.
Kirjoita uusi kommentti