12.11.2010

Östersundomin kaava

Helsingin, Sipoon ja Vantaan yhteinen yleiskaava on suunnitteilla. Vielä on auki, tuleeko Sipooseen viedä pikaratikka vai metro.

Metro on ratikkaa kalliimpi. Suurempi ero kuin hinta on kuitenkin tarvittava väestömäärä. Metro vaatii enemmän asukkaita, jotta se kannattaisi rakentaa.

Pikaratikkalinjauksia saatetaan taas tehdä liian nauhamaisesti, ei pistemäisesti, jolloin ekologiset käytävät katkeilevat. Haasteena pikaratikan kanssa on kaupunkirakenne, joka tulee säilyttää tiiviinä ja hallittuna. Pikaratikka pääsee lähemmäksi asuntoja kuin metro, sillä rata kääntyy jouhevammin. Tämä lisää pikaratikan suosiota, mikäli nopeus voidaan nostaa suorilla rataosuuksilla korkeaksi.

  • Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan metro maksaa 430 - 540 miljoonaa euroa 57 000 - 62 000 asukkaalla. Metron kulkutapaosuudeksi arvioidaan noin 30%.
  • Pikaratikka taas maksaa 80 - 110 miljoonaa euroa 45 000-56 000 asukkaalla. Pikaratikan kulkutapaosuudeksi arvioidaan 39%.

Vantaan Helsingille ilmaiseksi luovuttama alue olisi pitänyt antaa vasta kun kansallispuisto on perustettu riittävillä viherkäytävillä. Nyt haaveillusta kansallispuistorajauksesta joudutaan vääntämään kättä.

Espoon, Helsingin ja Vantaan vihreiden yhteinen näkemys on, että kansallispuisto on toteutettava laajana vaihtoehtona ja viherkäytävät toimivina. Näkemyseroja on mm. väestön määrästä ja siitä, tehdäänkö omakotitalomattoa vai tiiviitä asemien seutuja.

Parempaa rakennusmaata muualla

Sipoon suunta ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto saada uusia asuntoja radan varrelle. Klaukkalan radan varrella on parempaa rakennusmaata, eikä se ole edes ristiriidassa luontoarvojen kanssa.

Myös Espoon olemassa olevan radan varrella on yhä paljon rakennusmaata, puhumattakaan Marja-Vantaan radan tulevista alueista. Nikkilän suuntaan menee jo valmiiksi raiteet. Rakentamalla asemat ja laiturit sekä kaavoittamalla asemanseudut tulisi järkevään hintaan 10-15 minuutin junamatkan päässä keskustassa olevaa asutusta rakennusmaalle, joka on laadukasta ja joka ei ole ristiriidassa tulevan kansallispuiston kanssa.

Raitiotielinjaukset tulee ulottaa Vantaan ja Espoon puolelle. Ratikkaraiteilla voidaan kulkea nopeastikin, kun ei tarvitse kääntyillä ruutukaavassa keskustan ruuhkan seassa.

Avainsanat: Sipoo, Helsinki, kuntaliitos, Östersundom, junarata, metro, kaavoitus, kaupunkisuunnittelu, asuntorakentaminen, asunnot, luonnonsuojelu, kansallispuisto, viheralue, virkitysalue, kaupunki, rakentaminen, pikaraitiotie, ratikka, raitiotie, ruohorata, ratahanke, ratahankkeet.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
12.11.2010

Östersundomin kaava

Helsingin, Sipoon ja Vantaan yhteinen yleiskaava on suunnitteilla. Vielä on auki, tuleeko Sipooseen viedä pikaratikka vai metro.

Metro on ratikkaa kalliimpi. Suurempi ero kuin hinta on kuitenkin tarvittava väestömäärä. Metro vaatii enemmän asukkaita, jotta se kannattaisi rakentaa.

Pikaratikkalinjauksia saatetaan taas tehdä liian nauhamaisesti, ei pistemäisesti, jolloin ekologiset käytävät katkeilevat. Haasteena pikaratikan kanssa on kaupunkirakenne, joka tulee säilyttää tiiviinä ja hallittuna. Pikaratikka pääsee lähemmäksi asuntoja kuin metro, sillä rata kääntyy jouhevammin. Tämä lisää pikaratikan suosiota, mikäli nopeus voidaan nostaa suorilla rataosuuksilla korkeaksi.

  • Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan metro maksaa 430 - 540 miljoonaa euroa 57 000 - 62 000 asukkaalla. Metron kulkutapaosuudeksi arvioidaan noin 30%.
  • Pikaratikka taas maksaa 80 - 110 miljoonaa euroa 45 000-56 000 asukkaalla. Pikaratikan kulkutapaosuudeksi arvioidaan 39%.

Vantaan Helsingille ilmaiseksi luovuttama alue olisi pitänyt antaa vasta kun kansallispuisto on perustettu riittävillä viherkäytävillä. Nyt haaveillusta kansallispuistorajauksesta joudutaan vääntämään kättä.

Espoon, Helsingin ja Vantaan vihreiden yhteinen näkemys on, että kansallispuisto on toteutettava laajana vaihtoehtona ja viherkäytävät toimivina. Näkemyseroja on mm. väestön määrästä ja siitä, tehdäänkö omakotitalomattoa vai tiiviitä asemien seutuja.

Parempaa rakennusmaata muualla

Sipoon suunta ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto saada uusia asuntoja radan varrelle. Klaukkalan radan varrella on parempaa rakennusmaata, eikä se ole edes ristiriidassa luontoarvojen kanssa.

Myös Espoon olemassa olevan radan varrella on yhä paljon rakennusmaata, puhumattakaan Marja-Vantaan radan tulevista alueista. Nikkilän suuntaan menee jo valmiiksi raiteet. Rakentamalla asemat ja laiturit sekä kaavoittamalla asemanseudut tulisi järkevään hintaan 10-15 minuutin junamatkan päässä keskustassa olevaa asutusta rakennusmaalle, joka on laadukasta ja joka ei ole ristiriidassa tulevan kansallispuiston kanssa.

Raitiotielinjaukset tulee ulottaa Vantaan ja Espoon puolelle. Ratikkaraiteilla voidaan kulkea nopeastikin, kun ei tarvitse kääntyillä ruutukaavassa keskustan ruuhkan seassa.

Avainsanat: Sipoo, Helsinki, kuntaliitos, Östersundom, junarata, metro, kaavoitus, kaupunkisuunnittelu, asuntorakentaminen, asunnot, luonnonsuojelu, kansallispuisto, viheralue, virkitysalue, kaupunki, rakentaminen, pikaraitiotie, ratikka, raitiotie, ruohorata, ratahanke, ratahankkeet.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.