4.11.2010

Palvelut eivät parane Helsingin ja Vantaan yhdistymisellä

Helsingin ja Vantaan yhdistyminen ei paranna palveluita, eikä tuo kustannushyötyjä, joita ei yhteistyöllä voi saada. Vantaan Heurekassa kummankin kunnan valtuutetuille esiteltiin yhdistymisselvitystä. Vain 40 helsinkiläisvaltuutettua 85:stä oli vaivautunut Vantaan puolelle.

Kustannushyödyistä

Säästöjä ja lisäkustannuksia tarkasteltiin raporteissa, mutta ei verrattu yhtestyön vastaaviin. Kysyinkin seuraavaa:

”Kuinka paljon kustannushyödyistä on toteutettavissa yhteistyöllä, nopeasti odottamatta hallintorakenteen hitaita muutoksia.

Pyysin vastauksen sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä sivistystoimen, maankäytön ja talouden kannalta.

Vastauksen mukaan mitään kustannushyötyjä ei ole mitä ei yhteistyöllä voisi saatuttaa.

Palveluiden parantamisesta

“Helsinki-Vantaa yhdistymisselvitys keskittyi hallintoon hallinnon näkökulmasta. Lähtökohtana olisi tullut olla kuntalaisten palveluiden parantaminen kuntalaisten näkökulmasta.
Mitä palvelujen parantamista kuntalaisten näkökulmasta ei voida tehdä yhteistyöllä, vaan vaatii yhdistystä?”

Vastaus oli selkeä: ei mitään. Ei sosiaali- ja terveyspalveluissa, eikä edes sivistystoimessa.

Ilmastosta

Ilmaston kannalta on sama rakennetaanko radan varteen Vantaalle vai metron varrelle Sipooseen (tai entiseen Sipooseen), kunhan kaupunkirakenne tukeutuu joukkoliikenteeseen ja on kyllin tiivistä.

“Ilmastohaasteet ovat Nurmijärvellä ja kauempana. Nopeuttaako yhdistyminen Klaukkalaan radan ja muun joukkoliikenteen ulottamista ja lipunhinnan alentamista autoilla bendelöiville alueille, vai hidastaako?”

Maankäytön johtaja Peltoniemi vastasi, että kaupunkirakenteeseen yhdistyminen ei tuo muutoksia.

Keskustelua

Mikko Mäkelä (vihr) kysyi helsinkiläisiltä valtuutetuilta, ovatko he valmiit laskemaan palvelutasoa, jotta yhdistyminen on mahdollista.

Sini Alen (vihr) kysyi kuuluuko Vantaalaisten demokraattinen ääni yhdistyneessä kunnassa. Vastaus kertasi hallintomallia. Vantaalla valtuutetut tulevat tasaisemmin eri puolelta Vantaalta, ja Helsingissä ne taas tulevat muutamalta pienemmältä alueelta. Kuntien yhteiseen valtuustoon olisi viime vaaleissa päässyt vihreistä ainoastaan yksi vihreä eli Sirpa Kauppinen.

Kaarina Lehmuskallio (kok) kysyi kaupan keskittymistä, ja oli harmistunut Helsingin ylipormestarin lausunnosta jonka mukaan Jumbo on väärässä paikassa. Monet Helsinkiläiset käyttävät Jumboa, ja se on myös Kaarinan mieluisin kauppa. Hän kysyi, tuleeko myös Marja-Vantaan tuleva kaupan keskittymä väärään paikkaan.

Ylipormestari pahoitteli mielipahaa, ja toivoi lentokentälle suoraa rataa keskustasta, jolloin rata menisi Jumbon lähelle.

Keskusteluita ryhmien välillä kaivattiin lisää. Järjestelyä, jossa Helsinkiläiset ja Vantaalaiset istutettiin eri puolilla salia, moitittiin.

Joka tapauksessa kysymyksiä jäi paljon auki, joten selvittelyä jatketaan…

… ja kaupungit oppivat toisistaan.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
4.11.2010

Palvelut eivät parane Helsingin ja Vantaan yhdistymisellä

Helsingin ja Vantaan yhdistyminen ei paranna palveluita, eikä tuo kustannushyötyjä, joita ei yhteistyöllä voi saada. Vantaan Heurekassa kummankin kunnan valtuutetuille esiteltiin yhdistymisselvitystä. Vain 40 helsinkiläisvaltuutettua 85:stä oli vaivautunut Vantaan puolelle.

Kustannushyödyistä

Säästöjä ja lisäkustannuksia tarkasteltiin raporteissa, mutta ei verrattu yhtestyön vastaaviin. Kysyinkin seuraavaa:

”Kuinka paljon kustannushyödyistä on toteutettavissa yhteistyöllä, nopeasti odottamatta hallintorakenteen hitaita muutoksia.

Pyysin vastauksen sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä sivistystoimen, maankäytön ja talouden kannalta.

Vastauksen mukaan mitään kustannushyötyjä ei ole mitä ei yhteistyöllä voisi saatuttaa.

Palveluiden parantamisesta

“Helsinki-Vantaa yhdistymisselvitys keskittyi hallintoon hallinnon näkökulmasta. Lähtökohtana olisi tullut olla kuntalaisten palveluiden parantaminen kuntalaisten näkökulmasta.
Mitä palvelujen parantamista kuntalaisten näkökulmasta ei voida tehdä yhteistyöllä, vaan vaatii yhdistystä?”

Vastaus oli selkeä: ei mitään. Ei sosiaali- ja terveyspalveluissa, eikä edes sivistystoimessa.

Ilmastosta

Ilmaston kannalta on sama rakennetaanko radan varteen Vantaalle vai metron varrelle Sipooseen (tai entiseen Sipooseen), kunhan kaupunkirakenne tukeutuu joukkoliikenteeseen ja on kyllin tiivistä.

“Ilmastohaasteet ovat Nurmijärvellä ja kauempana. Nopeuttaako yhdistyminen Klaukkalaan radan ja muun joukkoliikenteen ulottamista ja lipunhinnan alentamista autoilla bendelöiville alueille, vai hidastaako?”

Maankäytön johtaja Peltoniemi vastasi, että kaupunkirakenteeseen yhdistyminen ei tuo muutoksia.

Keskustelua

Mikko Mäkelä (vihr) kysyi helsinkiläisiltä valtuutetuilta, ovatko he valmiit laskemaan palvelutasoa, jotta yhdistyminen on mahdollista.

Sini Alen (vihr) kysyi kuuluuko Vantaalaisten demokraattinen ääni yhdistyneessä kunnassa. Vastaus kertasi hallintomallia. Vantaalla valtuutetut tulevat tasaisemmin eri puolelta Vantaalta, ja Helsingissä ne taas tulevat muutamalta pienemmältä alueelta. Kuntien yhteiseen valtuustoon olisi viime vaaleissa päässyt vihreistä ainoastaan yksi vihreä eli Sirpa Kauppinen.

Kaarina Lehmuskallio (kok) kysyi kaupan keskittymistä, ja oli harmistunut Helsingin ylipormestarin lausunnosta jonka mukaan Jumbo on väärässä paikassa. Monet Helsinkiläiset käyttävät Jumboa, ja se on myös Kaarinan mieluisin kauppa. Hän kysyi, tuleeko myös Marja-Vantaan tuleva kaupan keskittymä väärään paikkaan.

Ylipormestari pahoitteli mielipahaa, ja toivoi lentokentälle suoraa rataa keskustasta, jolloin rata menisi Jumbon lähelle.

Keskusteluita ryhmien välillä kaivattiin lisää. Järjestelyä, jossa Helsinkiläiset ja Vantaalaiset istutettiin eri puolilla salia, moitittiin.

Joka tapauksessa kysymyksiä jäi paljon auki, joten selvittelyä jatketaan…

… ja kaupungit oppivat toisistaan.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.