22.9.2010

Autoton auto

Miljoona sähköautoa latautuisi Suomessa ongelmitta. Näin laskee Fortum arvioidessaan sähköautojen lataukseen tarvittavien lämmitystolppien käyttöä. Pääasiassa yöllä tapahtuva lataus ei vaikuttaisi sähköntuotannon tarpeeseen.

Muissa pohjoismaissa ekoautoja tuetaan. Esimerkiksi Ruotsissa tuetaan alle 50 gramman hiilidioksidipäästöisten autojen hankintaa 4 000 eurolla,  ja mm. Tukholmassa ne on vapautettu tietulleista. Suomessa - omasta akkuteollisuudesta ja sähköautomalleista huolimatta - sähköautolle on korkea käyttövoimavero, eikä mitään tukia.

Sen sijaan ruohonjuuritasolla tapahtuu. Tänään (22.9.) on autoton päivä. Yliopistokampuksella Helsingissä tempaistaan vallaten Fabianinkadun  ja Yliopistokadun tienoo picnicille ja kaikenlaiselle ilolle ja riemulle.

Neste Oil, joka on tullut kuuluisaksi ilmastoa ja gorilloja haittaavasta palmuöljystään, hakee patenttia jätepohjaiselle dieselille. Silti palmuöljydieselin tuotantoa laajennetaan, ja plantaasien laajentaminen ajaa paikallisia viljelijöitä sademetsiin.

Jätteen ennustetaankin nousevan arvoonsa, kun kolmannen sukupolven biopolttoaineita voidaan valmistaa mistä tahansa orgaanisesta aineesta. Autojen menolitkusta kun saa suuremman hinnan kuin esimerkiksi jätteenpolttolaitoksen lämmöstä, jota ei juuri esimerkiksi kesällä paljoa tarvita.

ei_oljya.jpg

Ihmiskunta tekee hidasta itsemurhaa jos emme huomioi ympäristön säilymistä. Kasvihuoneilmiö ei ole ohi, vaikka talouskriisi tuli. Sen sijaan ilmastoteknologia ja Green New Deal ovat talouden veturi, ja Suomessa myös konepajateollisuus voi saada kasvua vaikkapa sähköautojen kautta. Pelkästään tuulivoimaan investointin EU:ssa 13 miljardia euroa 2009.

Globaalisti kasvavat markkinat ovat ilmastoon liittyvässä toiminnassa, ja kotimarkkinoiden tuki uusille teknologioille auttaisi uusia vientiä ja uudet Nokiat pääsisivät alkuun. Ekoautot verovapaiksi.

 

Avainsanat: Auto, autoilu, sähköauto, hybridi, flexifuel, yksityisautoilu, henkilöauto, polttomoottori, sähkömoottori, päästöt, liikennesuunnittelu, akku, lataus, latausverkko, latauspistoke, energian riittävyys, Fortum, sähköautojen latausverkko, autovero, vähäpäästöinen auto, ekoauto, ekologinen auto, vähäpäästöisyys, päästörajat, päästöraja, taloudellinen ohjaus, saastuttaja maksaa -periaate, ekovero, energiavero, autovero, vihreä verouudistus.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
22.9.2010

Autoton auto

Miljoona sähköautoa latautuisi Suomessa ongelmitta. Näin laskee Fortum arvioidessaan sähköautojen lataukseen tarvittavien lämmitystolppien käyttöä. Pääasiassa yöllä tapahtuva lataus ei vaikuttaisi sähköntuotannon tarpeeseen.

Muissa pohjoismaissa ekoautoja tuetaan. Esimerkiksi Ruotsissa tuetaan alle 50 gramman hiilidioksidipäästöisten autojen hankintaa 4 000 eurolla,  ja mm. Tukholmassa ne on vapautettu tietulleista. Suomessa - omasta akkuteollisuudesta ja sähköautomalleista huolimatta - sähköautolle on korkea käyttövoimavero, eikä mitään tukia.

Sen sijaan ruohonjuuritasolla tapahtuu. Tänään (22.9.) on autoton päivä. Yliopistokampuksella Helsingissä tempaistaan vallaten Fabianinkadun  ja Yliopistokadun tienoo picnicille ja kaikenlaiselle ilolle ja riemulle.

Neste Oil, joka on tullut kuuluisaksi ilmastoa ja gorilloja haittaavasta palmuöljystään, hakee patenttia jätepohjaiselle dieselille. Silti palmuöljydieselin tuotantoa laajennetaan, ja plantaasien laajentaminen ajaa paikallisia viljelijöitä sademetsiin.

Jätteen ennustetaankin nousevan arvoonsa, kun kolmannen sukupolven biopolttoaineita voidaan valmistaa mistä tahansa orgaanisesta aineesta. Autojen menolitkusta kun saa suuremman hinnan kuin esimerkiksi jätteenpolttolaitoksen lämmöstä, jota ei juuri esimerkiksi kesällä paljoa tarvita.

ei_oljya.jpg

Ihmiskunta tekee hidasta itsemurhaa jos emme huomioi ympäristön säilymistä. Kasvihuoneilmiö ei ole ohi, vaikka talouskriisi tuli. Sen sijaan ilmastoteknologia ja Green New Deal ovat talouden veturi, ja Suomessa myös konepajateollisuus voi saada kasvua vaikkapa sähköautojen kautta. Pelkästään tuulivoimaan investointin EU:ssa 13 miljardia euroa 2009.

Globaalisti kasvavat markkinat ovat ilmastoon liittyvässä toiminnassa, ja kotimarkkinoiden tuki uusille teknologioille auttaisi uusia vientiä ja uudet Nokiat pääsisivät alkuun. Ekoautot verovapaiksi.

 

Avainsanat: Auto, autoilu, sähköauto, hybridi, flexifuel, yksityisautoilu, henkilöauto, polttomoottori, sähkömoottori, päästöt, liikennesuunnittelu, akku, lataus, latausverkko, latauspistoke, energian riittävyys, Fortum, sähköautojen latausverkko, autovero, vähäpäästöinen auto, ekoauto, ekologinen auto, vähäpäästöisyys, päästörajat, päästöraja, taloudellinen ohjaus, saastuttaja maksaa -periaate, ekovero, energiavero, autovero, vihreä verouudistus.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.