8.9.2010

Pihistely bussilinjoissa ei huomioi kokonaistaloutta

Joukkoliikenteen osuus kaikista matkoista on laskenut tasaisesti 70-luvulta lähtien. Se on ollut poliittinen valinta: Lipunhinnat ovat nousseet tasaisesti samalla kun palvelutasoa on karsittu.

Politiikka ei ole taloudellisesti järkevää. Kokonaiskuvan saamiseksi kaikki kustannukset tulisi ottaa mukaan tarkasteluun. Liikenteen tuottamien pienhiukkasten kustannukset terveysmenoihin ovat Suomen tasolla 1-2,9 miljardia euroa. Se painottuu YTV:n alueelle. Tämä tulisi huomioida päätettäessä joukkoliikenteen talousarviosta. Pihistykset bussilinjoissa luovat paljon suuremmat kulut terveyspuolelle, kuin liikennepuolella voitaisiin säästää.

Tämän lisäksi ruuhkautuminen lisääntyy, ja melutaso nousee. Ruuhkautumisen kustannukset taas näkyvät tieliikenteen investoinneissa: lisäkaistat, uudet väylät ja teiden kuluminen lisäävät kustannuspaineita.

Talousarvio laaditaan sirpaloituneena: eri toimialat ja kuntayhtymät tekevät kukin oman talousarvioesityksen kokonaiskuvaa katsomatta. Tällaiseen ei ole enää varaa. Joukkoliikenteen karsimisen kustannuksia tulee katsoa kokonaistalouden kannalta.

Sirpa Kauppinen
Kaupunginvaltuutettu, vihreät

bussinpysaytys_rajattu.jpg

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
8.9.2010

Pihistely bussilinjoissa ei huomioi kokonaistaloutta

Joukkoliikenteen osuus kaikista matkoista on laskenut tasaisesti 70-luvulta lähtien. Se on ollut poliittinen valinta: Lipunhinnat ovat nousseet tasaisesti samalla kun palvelutasoa on karsittu.

Politiikka ei ole taloudellisesti järkevää. Kokonaiskuvan saamiseksi kaikki kustannukset tulisi ottaa mukaan tarkasteluun. Liikenteen tuottamien pienhiukkasten kustannukset terveysmenoihin ovat Suomen tasolla 1-2,9 miljardia euroa. Se painottuu YTV:n alueelle. Tämä tulisi huomioida päätettäessä joukkoliikenteen talousarviosta. Pihistykset bussilinjoissa luovat paljon suuremmat kulut terveyspuolelle, kuin liikennepuolella voitaisiin säästää.

Tämän lisäksi ruuhkautuminen lisääntyy, ja melutaso nousee. Ruuhkautumisen kustannukset taas näkyvät tieliikenteen investoinneissa: lisäkaistat, uudet väylät ja teiden kuluminen lisäävät kustannuspaineita.

Talousarvio laaditaan sirpaloituneena: eri toimialat ja kuntayhtymät tekevät kukin oman talousarvioesityksen kokonaiskuvaa katsomatta. Tällaiseen ei ole enää varaa. Joukkoliikenteen karsimisen kustannuksia tulee katsoa kokonaistalouden kannalta.

Sirpa Kauppinen
Kaupunginvaltuutettu, vihreät

bussinpysaytys_rajattu.jpg

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.