Pyörätiet kuntoon ja kamerat pyöräparkkeihin
Pyöräilykausi on käynnissä, vaikka esim. korjaamattomat routavauriot ovat paikoin vaarallisia. Pyöräilyn edistäminen vähentää ruuhkia ja parantaa kansanterveyttä. Ruuhkautuminen, lisäkaistat ja teiden kuluminen rasittavat kuntien taloutta.
Pääkaupunkiseutu olisi suunniteltavissa vielä pyöräilyn mallialueeksi seuraavasti:
- Kevyen liikenteen sujuvuus on kaupunkisuunnittelun lähtökohtia.
- Kevyenliikenteen väylien turvallisuutta ja viihtyvyyttä parannetaan.
- Pyöräväylät merkitään mahdollisuuksien mukaan erilleen muusta liikenteestä. Maali ei paljoa maksa.
- Pyöräteihin suunnitellaan kallistuksia.
- Juna-asemien pyöräparkkeihin asennetaan videokamerat pyörävarkauksien vähentämiseksi.
- Pyöräparkkien tarve huomioidaan suunnittelussa.
- Kaupunki ajaa aktiivisesti sujuvampaa pyörien kuljetusta junissa.
- Pyörätieverkon kattavuus ja sujuvuus myös kuntarajat ylittävillä reiteillä huomioidaan.
- Kannustetaan kaupunkien työntekijöitä kevyen liikenteen käyttäjiksi.
- Seurataan sopivaa tunnuslukua, jotta näemme helpommin kevyenliikenteen verkon kehityksen.
Ruuhkien ennustetaan lisääntyvän kokopäiväisiksi 2017 mennessä, ja esimerkiksi matka-ajan Kehä kolmoselta keskustaan lisääntyvän 20 minuutista 40 minuuttiin.
Tähän ollaan menossa kaupunkisuunnittelulla, joka edistää liikkumistarvetta mm. vähentämällä lähipalveluita, sekä joukkoliikenteellä, joka ei seuraa väestömäärien ja liikkumistarpeen kasvua.
Kevyttä liikennettä ja hyötyliikuntaa lisätään parhaiten viihtyisyydellään houkuttelevilla ja turvallisilla reiteillä.
Kevyttä liikettä kevääseen!
Kirjoita uusi kommentti