25.4.2010

Pyörätiet kuntoon ja kamerat pyöräparkkeihin

Pyöräilykausi on käynnissä, vaikka esim. korjaamattomat routavauriot ovat paikoin vaarallisia. Pyöräilyn edistäminen vähentää ruuhkia ja parantaa kansanterveyttä. Ruuhkautuminen, lisäkaistat ja teiden kuluminen rasittavat kuntien taloutta.

Pääkaupunkiseutu olisi suunniteltavissa vielä pyöräilyn mallialueeksi seuraavasti:

  • Kevyen liikenteen sujuvuus on kaupunkisuunnittelun lähtökohtia.
  • Kevyenliikenteen väylien turvallisuutta ja viihtyvyyttä parannetaan.
  • Pyöräväylät merkitään mahdollisuuksien mukaan erilleen muusta liikenteestä. Maali ei paljoa maksa.
  • Pyöräteihin suunnitellaan kallistuksia.
  • Juna-asemien pyöräparkkeihin asennetaan videokamerat pyörävarkauksien vähentämiseksi.
  • Pyöräparkkien tarve huomioidaan suunnittelussa.
  • Kaupunki ajaa aktiivisesti sujuvampaa pyörien kuljetusta junissa.
  • Pyörätieverkon kattavuus ja sujuvuus myös kuntarajat ylittävillä reiteillä huomioidaan.
  • Kannustetaan kaupunkien työntekijöitä kevyen liikenteen käyttäjiksi.
  • Seurataan sopivaa tunnuslukua, jotta näemme helpommin kevyenliikenteen verkon kehityksen.
Ainakin Vantaa ja Espoo voisivat allekirjoittaa EU:n Charter of Brussels -sopimuksen, jossa mm. pyritään puolittamaan pyöräilyonnettumuuksien määrä vuoteen 2020 mennessä. Helsinki on jo sopimuksessa mukana. Nykyiset Charter of Brussels allekirjoittajat: http://www.velo-city2009.com/charter-brussels.html

Ruuhkien ennustetaan lisääntyvän kokopäiväisiksi 2017 mennessä, ja esimerkiksi matka-ajan Kehä kolmoselta keskustaan lisääntyvän 20 minuutista 40 minuuttiin.

Tähän ollaan menossa kaupunkisuunnittelulla, joka edistää liikkumistarvetta mm. vähentämällä lähipalveluita, sekä joukkoliikenteellä, joka ei seuraa väestömäärien ja liikkumistarpeen kasvua.

Kevyttä liikennettä ja hyötyliikuntaa lisätään parhaiten viihtyisyydellään houkuttelevilla ja turvallisilla reiteillä.

siru_pyorailee.jpg
Kevyttä liikettä kevääseen!

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
25.4.2010

Pyörätiet kuntoon ja kamerat pyöräparkkeihin

Pyöräilykausi on käynnissä, vaikka esim. korjaamattomat routavauriot ovat paikoin vaarallisia. Pyöräilyn edistäminen vähentää ruuhkia ja parantaa kansanterveyttä. Ruuhkautuminen, lisäkaistat ja teiden kuluminen rasittavat kuntien taloutta.

Pääkaupunkiseutu olisi suunniteltavissa vielä pyöräilyn mallialueeksi seuraavasti:

  • Kevyen liikenteen sujuvuus on kaupunkisuunnittelun lähtökohtia.
  • Kevyenliikenteen väylien turvallisuutta ja viihtyvyyttä parannetaan.
  • Pyöräväylät merkitään mahdollisuuksien mukaan erilleen muusta liikenteestä. Maali ei paljoa maksa.
  • Pyöräteihin suunnitellaan kallistuksia.
  • Juna-asemien pyöräparkkeihin asennetaan videokamerat pyörävarkauksien vähentämiseksi.
  • Pyöräparkkien tarve huomioidaan suunnittelussa.
  • Kaupunki ajaa aktiivisesti sujuvampaa pyörien kuljetusta junissa.
  • Pyörätieverkon kattavuus ja sujuvuus myös kuntarajat ylittävillä reiteillä huomioidaan.
  • Kannustetaan kaupunkien työntekijöitä kevyen liikenteen käyttäjiksi.
  • Seurataan sopivaa tunnuslukua, jotta näemme helpommin kevyenliikenteen verkon kehityksen.
Ainakin Vantaa ja Espoo voisivat allekirjoittaa EU:n Charter of Brussels -sopimuksen, jossa mm. pyritään puolittamaan pyöräilyonnettumuuksien määrä vuoteen 2020 mennessä. Helsinki on jo sopimuksessa mukana. Nykyiset Charter of Brussels allekirjoittajat: http://www.velo-city2009.com/charter-brussels.html

Ruuhkien ennustetaan lisääntyvän kokopäiväisiksi 2017 mennessä, ja esimerkiksi matka-ajan Kehä kolmoselta keskustaan lisääntyvän 20 minuutista 40 minuuttiin.

Tähän ollaan menossa kaupunkisuunnittelulla, joka edistää liikkumistarvetta mm. vähentämällä lähipalveluita, sekä joukkoliikenteellä, joka ei seuraa väestömäärien ja liikkumistarpeen kasvua.

Kevyttä liikennettä ja hyötyliikuntaa lisätään parhaiten viihtyisyydellään houkuttelevilla ja turvallisilla reiteillä.

siru_pyorailee.jpg
Kevyttä liikettä kevääseen!

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.