14.10.2009

Tasatariffi Pks-alueelle?

YTV pohtii parhaillaan tariffijärjestelmän muuttamista, ja pohdinnassa ovat aikaan, vyöhykkeisiin, matkaan tai tasatariffiin perustuvia järjestelmiä.

Esityksenä oleva matkaan perustuva check-in-check-out järjestelmä on liian monimutkainen hahmottaa ja käyttää, ja painottuu monimutkaiseen teknologiaan kuin sitä tekemässä olisivat olleet pelkät insinöörit.

Check-in-check-out-järjestelmää joutuisivat käyttämään nimenomaan ne, joka joutuvat liikkumaan joukkoliikenteellä, mutta eivät käy säännöllisesti töissä: Vaikeasti liikkuvat vanhukset rollaattoreineen ja keppeineen sekä pienten lasten vanhemmat ruokakasseineen, lastenvaunuineen ja liikkuvine lapsineen. Ruuhkaisessa bussissa tien raivaus check-out-laitteelle ennen ulosmennessä ei todellakaan ole helppokäyttöisyyttä.

Ulosleimaus hidastaisi kulkua, ja jos leimauslaite ei toimisi, bussi joutuisi odottamaan – muutenhan kortti jäisi raksuttamaan maksua. Et myöskään voisi tietää bussiin noustessa mitä matka maksaa.

Myös kustannusriskit ovat erittäin suuret. Mitä monimutkaisempi teknologia, sitä kalliimmat riskit. Tulee muistaa että jo esim. nykyinen matkakorttijärjestelmä maksoi niin paljon, että seutulipun hintaa olisi voinut alentaa 50 sentillä (4,00 eurosta 3,50 euroon) lähes kymmeneksi vuodeksi. Kannattaako panostaa tekniikkaan, vai itse palveluun?

Sen sijaan Helsinki-Espoo-Vantaa -alueen kattava tasatariffi olisi houkutteleva ja helppokäyttöinen, eikä vaatisi vaikeasti hahmoteltavia vyöhykkeitä tai vielä vaikeampia kilometrejä (bussit kun eivät kulje suoraan, ja olisi hienoa tietää etukäteen mitä matka maksaa...). Pks-alueella on niin kattava joukkoliikenne, että joukkoliikenne on aidossa kilpailutilanteessa yksityisautoilun kanssa.

Tasatariffi kannattaa toteuttaa alentamalla seutulipun hinta Helsingin sisäiselle tasolle.

Alueen ulkopuolella - ympäryskunnissa jne - vyöhykerajat olisivat järkeviä, sillä kyse on enemmän siitä, että ylipäätään on joukkoliikennettä tarjolla, ja vastaavaa kilpailutilannetta yksityisautoilun kanssa ei ole kuin paikoitellen.

Tasatariffi huokuttelee helppokäyttöisyydellään joukkoliikenteen pariin tällä reilu miljoonan asukkaan alueella, ja ruuhkat vähenisivät.
leppoisa_mannerheimintie.JPG

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
14.10.2009

Tasatariffi Pks-alueelle?

YTV pohtii parhaillaan tariffijärjestelmän muuttamista, ja pohdinnassa ovat aikaan, vyöhykkeisiin, matkaan tai tasatariffiin perustuvia järjestelmiä.

Esityksenä oleva matkaan perustuva check-in-check-out järjestelmä on liian monimutkainen hahmottaa ja käyttää, ja painottuu monimutkaiseen teknologiaan kuin sitä tekemässä olisivat olleet pelkät insinöörit.

Check-in-check-out-järjestelmää joutuisivat käyttämään nimenomaan ne, joka joutuvat liikkumaan joukkoliikenteellä, mutta eivät käy säännöllisesti töissä: Vaikeasti liikkuvat vanhukset rollaattoreineen ja keppeineen sekä pienten lasten vanhemmat ruokakasseineen, lastenvaunuineen ja liikkuvine lapsineen. Ruuhkaisessa bussissa tien raivaus check-out-laitteelle ennen ulosmennessä ei todellakaan ole helppokäyttöisyyttä.

Ulosleimaus hidastaisi kulkua, ja jos leimauslaite ei toimisi, bussi joutuisi odottamaan – muutenhan kortti jäisi raksuttamaan maksua. Et myöskään voisi tietää bussiin noustessa mitä matka maksaa.

Myös kustannusriskit ovat erittäin suuret. Mitä monimutkaisempi teknologia, sitä kalliimmat riskit. Tulee muistaa että jo esim. nykyinen matkakorttijärjestelmä maksoi niin paljon, että seutulipun hintaa olisi voinut alentaa 50 sentillä (4,00 eurosta 3,50 euroon) lähes kymmeneksi vuodeksi. Kannattaako panostaa tekniikkaan, vai itse palveluun?

Sen sijaan Helsinki-Espoo-Vantaa -alueen kattava tasatariffi olisi houkutteleva ja helppokäyttöinen, eikä vaatisi vaikeasti hahmoteltavia vyöhykkeitä tai vielä vaikeampia kilometrejä (bussit kun eivät kulje suoraan, ja olisi hienoa tietää etukäteen mitä matka maksaa...). Pks-alueella on niin kattava joukkoliikenne, että joukkoliikenne on aidossa kilpailutilanteessa yksityisautoilun kanssa.

Tasatariffi kannattaa toteuttaa alentamalla seutulipun hinta Helsingin sisäiselle tasolle.

Alueen ulkopuolella - ympäryskunnissa jne - vyöhykerajat olisivat järkeviä, sillä kyse on enemmän siitä, että ylipäätään on joukkoliikennettä tarjolla, ja vastaavaa kilpailutilannetta yksityisautoilun kanssa ei ole kuin paikoitellen.

Tasatariffi huokuttelee helppokäyttöisyydellään joukkoliikenteen pariin tällä reilu miljoonan asukkaan alueella, ja ruuhkat vähenisivät.
leppoisa_mannerheimintie.JPG

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.