Seutulipun hinta alas
Aika alkaa olla pikkuhiljaa kypsempi muuttaa lipunhintakehitystä: Vuodenvaihteessa tuleva seutulipun korotus 4 euroa on yli kipurajan. Joukkoliikenne ei ole kilpailukykyinen verrattuna autoiluun.
Alentaminen tuo säästöjä
- Ruuhkassa istuminen on kansantaloudellisesti tosi kallista. YTV:n arvion mukaan ruuhkat pahenevat voimakkaasti nykymenolla.
- Vähemmän tieinvestointeja kuten teiden kulumisen paikkausta tai lisäkaistoja tai teitä.
- Vähemmän liikenteen pienhiukkasten aiheuttamia terveysmenoja (pienhiukkasten aiheuttamat terveyskulut 1-2,9 miljardia euroa vuosittain Suomessa, painottuen tälle seudulle.) Siis 100 kertaisesti mitä hinnanalennus vuosittain maksaisi Vantaalle.
Ruuhkautumiskehitys käännettävä. Joukkoliikenteen markkinaosuus on laskenut 30 vuodessa kahdesta kolmanneksesta yhteen kolmannekseen.
Tulevana vuonna seutulipun alentaminen olisi hyvä tavoite. Aloitteeni alentaa seutulipun hintoja tahmaantui budjetin byrokratian rattaisiin: asiasta pitää pitää kyllin voimallinen meteli jo keväällä, asia kun on ylikunnallinen.
Ensi vuosi on näytön paikka: lipunhinnat ovat jo este mm. köyhempien vanhusten liikkumiselle.
YTV:n seutukokouksessa Espoon vihreistä löytyi siviilirohkeutta kyseenalaistaa seutukokouksen lipunhinnankorotukset. Nyt linjaan tulee saada kaikki mukaan. Keskustelu aiheesta jatkuu.
Kustannukset kunnille
Seutulipun pitäminen 3,8 eurossa lisää kuntien maksuosuuksia YTV:lle (miljoonaa euroa; mukana myös arvolipun alennus 16,1%:in hintaerolla kertalippuun):
- Helsinki 0,955
- Espoo 0,970
- Vantaa 0,736
- Kauniainen 0,027
Seutulipun laskeminen 3,5 euroon lisää (miljoonaa euroa):
(Mukana arvoseutulipun laskeminen 2,94euroon. Hintajoustoa ei ole mukana laskettu, mutta se tuo rahaa kassaan viiveellä.)
- Helsinki 1,770
- Espoo 1,811
- Vantaa 1,325
- Kauniainen 0,049
Vähän kalliimpi, mutta ei yhäkään paha, varsinkin kun miettii ruuhkautumisen aiheuttamia kustannuksia. Kun kokonaisuus huomioidaan, lipunhintojen alentaminen on halvempaa.
Kirjoita uusi kommentti