Kysymyksiä ilmastonmuutoksesta
Valtuuston kyselytunnilla nostin esiin vaihteeksi pieniä ilmastotekoja: Miten Vantaa kannaustaa työntekijöitää pyöräilyyn ja kävelyyn työmatkoillaan, ja miten työpisteissä lahittelun helppoutta ja toteutumista seurataan. Autoetu on mikä on, mutta saavatko pyöräilijät mitään porkkanaa kaupungilta.
Halusin varmistaa myös energiaa säästävän kokeilun edistymistä reaaliaikaisen sähkönkulutuksen seurannasta ja sen mukaisesta laskutuksesta - kun kulutushuippuina sähkö maksaa paljon, ja ilmastolle haitallisimmat hiilivoimalat käynnistyvät, ja sähkö voisi sähkö maksaa enemmän myös kuluttajilla. Ja vähemmän, kun perusenergiaa riittää.
Sähkö on käytettävä heti, sillä suuressa mittakaavassa sen varastointi ei onnistu. Kulutuspiikit aiheuttavat voimakasta sähköntarpeen vaihtelua. Siksi kulutushuippujen korkeampi hinnoittelu toisi merkittävät säästöt Suomen energiainvestointeihin.
Uudet voimalat rakennetaan kulutushuippujen tasaamiseen. Jos kulutus tasaantuisi hintaohjauksella, säästäisimme ympäristöä kuluttavissa ja kalliissa laitosinvestoinneissa.
VTT:n tutkimuksen mukaan sähkön reaaliaikainen seuranta toisi 600-1200 megawatin säästömahdollisuuden eli 20-40 kertaa Vuotoksen allasvoimalan verran suuruisen tehon.
Ilmastonmuutoksen torjunta huolestuttaa: Kokoomus ja demarit eivät ole olleet valmiita laskemaan joukkoliikenteen lipunhintoja, vaan ovat sen sijaan kannattaneet korotuksia.
Ruuhkautuminen on karannut käsistä - puhumattakaan siitä että automatka on usein halvempi kuin ylihinnoilteltu seutulippu. Se on väärin päin, eikä ruuhkautumisen kustannuksia, kuten tiestön kulumista ja lisäkaistoja tai pienhiukkasten terveysvaikutuksia lasketa mukaan rahapäätöksissä.
Liikenteen pienhiukkaset Sosterin budjetissa
Liikenteen pienhiukkaset aiheuttavat tutkimusten mukaan satojen miljoonien kustannukset tervesmenoissa. Näitä tutkimusten perusteella olisi mielenkiintoista tietää, mitä ruuhkautuminen ja tie- ja rengaspöly aiheuttavat sosiaali- ja terveysbudjettiin. Kysymys kiinnosti virkamiehiäkin.
Kysyin myös windowsohjelmien kustannuksia. EU suosittelee standardeja seuraavia avoimia ohjeimia, joiden tietoturva on parempi - ja hinta halvempi. Kysymysten paperikin oli kirjoitett Open Officella, joka on ylen helppo käyttää.
Siru
Sirpa Kauppinen
Http://www.sirunsivut.fi
Avainsanat: Tiepöly, pienhiukkaset, seutulippu, joukkoliikenne, joukkoliikenteen taksajärjestelmä, juna, bussi, ratikka, seutuliikenne, sisäinen lippu, lipunhinta, matkalippu, liikennepolitiikka, liikenne, tie, katu, bussipysäkki, juna-asema, raitiotie, budjetti, taloussuunnitelma, talouden tasapainottaminen, terveysmenot, terveys, energiansäästö, energiatehokkuuden lisääminen, energiakustannukset, lämmityskustannukset, energia.
Sähkön varastointikin onnistuu kyllä. On ollut olemassa hanke nimeltä Paanajärven pumppuvoimalaitos. Vihreät estivät sen rakentamisen joskus vuonna -89.
Ideana on veden pumppaus alemmasta altaasta yläaltaaseen, tämä tapahtuu yöllä kun energiasta on ylituotantoa, päivällä se taas lasketaan alas voimalan turbiinien läpi jolloin se luovuttaa varastoimansa energian.
On käytössä MM. Englannissa ja on toimiva idea.
Sähkön varastointi veden avulla on ihan vanhaa tekniikkaa. Muutamia sellaisia olen opintojeni ohella käynyt katsomassa - aivan oikein - Englannissa.
Paikan pitää olla passeli: ihan pikkulirun vuoksi ei kannata moista rakentaa.
Paljon helpompia keinoja on yösähkön käyttö tai nykyaisemmin: reaaliaikainen sähkönkulutuksen hinnoittelu. Olisihan se järkevää, että kulutuspiikkeille tyypillinen suurin ympäristökustannuksin tuotettu hiilisähkö myös hinnoitellaan korkeammalle. Hinnoitteluohjaus tulee huomattavasti uusia voimaloita halvemmaksi.
Mutta ihan relevantti kysymys.
Kirjoita uusi kommentti