Metropolialueen kehittämisestä
Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten yleiskaavoissa on tällä hetkellä rakentamatonta asuntotuotantoreserviä 18,25 miljoonaa kerrosneliömetriä, mikä vastaa 200.000 uutta asuntoa. Asuntopula on mutta pakkoa juuri nyt Sipoon rakentamiseen ei ole.
Työssäkäyntialue on kasvanut niin että Helsingin, Espoon ja Vantaan pelkkä pks-yhteystyö ei riitä. Rakentaminen leviää ympäryskuntiin. Yhteistyön ja yhteisen suunnittelun sijaan pakkopolitiikka ja salaiset nopeat valmistelut ovat Helsingin keinoja saada omaan hallintaan maata ja kaavoittaa porhojen kultahammasrannikkoa hyvine verotuloineen.
Yhteistyö suunnittelussa olisi parempi vaihtoehto. Sipootahan voi liittää osaksi YTV:n joukkoliikenneyhteistyötä ilman että Sipoo muutetaan Helsingiksi. Ajokilometrit ovat kaupungin nimestä riippumatta ihan samat. Uusiakin yhteistyömalleja voisi etsiä erityiskehittämisalueena. Tällöin Sipoolaisetkin pääsisivät vaikuttamaan kehitykseen, eivätkä tällaiset salassa valmistellut pakkoliitokset olisi tarpeen.
Marja-Vantaan rata odottaa valtion rahoituspäätöstä, ja mahdollistaisi pikkukaupungin kokoisen uuden alueen rakentamisen. Se helpottaisi melkoisesti asuntopulaa ja hillitsisi työssäkäyntialueen leviämistä. Olisi ensiarvoisen tärkeää että pääkaupunkiseudulla poliitikot kantaisivat rehellistä huolta Kehä- eli Marja-radan saamisesta suunnitellulle asuinalueelle ja ajaisivat sitä yhteistyössä. Yhteistyö vaatii muidenkin kuntien tarpeiden huomiomista, ja Pääkaupunkiseutua ja sen kehitystä kannattaa tarkastella kokonaisuutena.
Sirpa (Siru) Kauppinen
Kirjoita uusi kommentti