8.8.2006

Kuntarajat ja liikennekehitys


Puhe pääkaupunkiseudun valtuustojen yhteisessä kokouksessa liikennekehityksestä ja kuntarajoista 2006. Kuntarajojen muuttaminen oli perusteltua kun Helsingin kaupunki kasvoi ja Vantaan alue sitä ympäröivänä maalaiskuntana oli maalainen. Maalaiskunta on nyt kuitenkin kaupunkimainen kaupunki. Rajojen muuttamisen sijaan rajat tulisi häivyttää!

Nypertely aluevaihdosten kanssa (Ala-Tikkurila ym.) kertoo vain kaupunkisuunnittelun yhteistyön puutteista, ja siitä että yhteistyön ei uskota kehittyvän. Kaupunkisuunnittelun yhteistyön ja palvelujen joustavan toiminnan ei pitäisi nykiä rajoilla.

Kun katsomme tulevaisuuteen, kaupunkimaisen asutuksen rajat tuskin jäävät tähän. Työssäkäyntialue on laaja, ja laajenee. Yhteistyö vielä pidemmälle YTV:n ulkopuolelle on tulevaisuutta.

Tällöin elinehto on torjua likainen, epäterveellinen asfaltti- ja autoerämaa. Se kasvaa nykykehityksellä. Onko tulevaisuudessa miellyttävät asuinalueet, jossa voi hengittää puhdasta ilmaa, ovat kaukana YTV:n ulkopuolella?

Tuhat kuolee vuosittain liikenteen aiheuttamiin pienhiukkasiin. Luku kasvaa. On myös kansantaloudellisesti järjetöntä että ihmiset istuvat ja istuvat yhä enemmän ajastaan ruuhkassa.

Siihen olemme menossa, jos panostus joukkoliikenteeseen ei parane merkittävästi.

Sirpa (Siru) Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
8.8.2006

Kuntarajat ja liikennekehitys


Puhe pääkaupunkiseudun valtuustojen yhteisessä kokouksessa liikennekehityksestä ja kuntarajoista 2006. Kuntarajojen muuttaminen oli perusteltua kun Helsingin kaupunki kasvoi ja Vantaan alue sitä ympäröivänä maalaiskuntana oli maalainen. Maalaiskunta on nyt kuitenkin kaupunkimainen kaupunki. Rajojen muuttamisen sijaan rajat tulisi häivyttää!

Nypertely aluevaihdosten kanssa (Ala-Tikkurila ym.) kertoo vain kaupunkisuunnittelun yhteistyön puutteista, ja siitä että yhteistyön ei uskota kehittyvän. Kaupunkisuunnittelun yhteistyön ja palvelujen joustavan toiminnan ei pitäisi nykiä rajoilla.

Kun katsomme tulevaisuuteen, kaupunkimaisen asutuksen rajat tuskin jäävät tähän. Työssäkäyntialue on laaja, ja laajenee. Yhteistyö vielä pidemmälle YTV:n ulkopuolelle on tulevaisuutta.

Tällöin elinehto on torjua likainen, epäterveellinen asfaltti- ja autoerämaa. Se kasvaa nykykehityksellä. Onko tulevaisuudessa miellyttävät asuinalueet, jossa voi hengittää puhdasta ilmaa, ovat kaukana YTV:n ulkopuolella?

Tuhat kuolee vuosittain liikenteen aiheuttamiin pienhiukkasiin. Luku kasvaa. On myös kansantaloudellisesti järjetöntä että ihmiset istuvat ja istuvat yhä enemmän ajastaan ruuhkassa.

Siihen olemme menossa, jos panostus joukkoliikenteeseen ei parane merkittävästi.

Sirpa (Siru) Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.