HSL: Helsinkiläiset Euroopan tyytyväisimpiä joukkoliikenteeseen, Hakaniemeen työmaita, riskienhallintapolitiikka, liikennöintisuunnitelma ja E-vyöhyke
Helsinkiläiset Euroopan tyytyväisimpiä joukkoliikenteseen
Helsinkiläiset ovat eurooppalaisen Best-tutkimuksen tyytyväisimpiä joukkoliikenteeseen. Helsingissä tyytyväisiä on 82 %, joka on prosentin verran korkeampi tulos kuin Genevessä ja Turussa ja selvästi korkeampi kuin Tampereella.
Koko HSL-alueen luku on 75 %, eli muun alueen tyytyväisyydessä on parannettavaa vielä. Tulokset perustuvat kevään 2024 lukuihin.
Työmaat katkaisevat Hakaniemen ratikkalinjat
Kruunusillat-raitiotien työmaa Siltasaarenkadulla muuttaa ratikkareittejä Hakaniemessä 3. maaliskuuta marraskuun alkuun asti. Pitkänsillan yli ei ole ratikkaliikennettä, joten keskustan ja Hakaniemen väli kannattaa kulkea metrolla tai bussilla. Maaliskuun ensimmäisten 2–4 viikon aikana ratikat eivät kulje Hakaniemeen lainkaan. Myös bussipysäkkien sijainnit Hakaniemessä muuttuvat. Työmaan ajaksi ratikkalinjat 6, 7 ja 9 jaetaan kukin kahdeksi eri reitiksi.
Liikennöintisuunnitelma 2025-2026
Säästöjä: Espoon yöbussilinjastoon sekä Siuntion ja Kirkkonummen bussiliikenteen reitteihin ja tarjontaan tehdään muutoksia syksyllä 2024 tehtyjen tarkastelujen myötä. Muutosten tavoitteena on kohdentaa tarjontaa kysynnän mukaan dataan ja analyyseihin perustuen ja näin kehittää matkustajamääriä ja bussilinjastojen kustannustehokkuutta.
Näiden lisäksi myös Pohjois-Espoossa on käynnissä samoihin tavoitteisiin perustuva linjastotarkastelu, joka tuodaan päätöksentekoon arviolta keväällä 2025, ja tässä säästötavoite on kova. Pohjois-Espoon linjasto vaikuttaa myös Länsi-Vantaalle, josta on jo aiemmin leikattu suoria linjoja runsaasti.
Lähijunaliikenteessä otetaan käyttöön nousijamäärien kasvuun tähtäävänä toimenpiteenä lauantaipäivien vuorovälitihennyksiä, A-junalla talviliikennekaudesta 2025-2026 alusta alkaen. Lisäksi kohdennamme tarjontaa uudelleen L-, U- ja Y-junilla parantaaksemme erityisesti Siuntion koulu- ja työmatkayhteyksiä. Espoon kaupunkiradan rakennustyöt aiheuttavat poikkeuksia lähijunien liikennöintiin vuonna 2025.
Metroliikenteessä Vartiokylänlahden siltatyömaa ja kantametron raidevirtapiirityöt aiheuttavat liikennöintisuunnitelmakaudella poikkeuksia.
Raitioliikenteessä linjojen 4 ja 10 ruuhka-ajan tarjontaan tehdään parannuksia Mannerheimintien peruskorjauksen ja Pitkänsillan raitioliikennekatkon jälkeen syksyllä 2025. Mikäli vuoden 2024 joulunalusajan sunnuntailiikenteen tihennyksestä saadaan hyviä kokemuksia, myös vuonna 2025 liikennöidään normaalia sunnuntaita tiheämmin joulua edeltävinä sunnuntaipäivinä kaikilla raitiolinjoilla.
Bussiliikenteessä tehdään parannuksia tarjontaan kehittyville asuin- ja työpaikka-alueille Helsingissä Postipuistoon, Malmille ja Laajasaloon sekä Tuusulan Rykmentinporttiin.
Riskienhallintapolitiikka
Tunnistettu riski on infrakorvaussopimuksen lopettamisen hitaus. Tämä vaarantaa joukkoliikenteen järjestämisen.
Riskienhallinnalla tarkoitetaan ennakoivaa ja järjestelmällistä tapaa tunnistaa, analysoida ja hallita toimintaan liittyviä uhkia ja mahdollisuuksia. Riskienhallinnan tarkoituksena on varmistaa toiminnan mahdollisimman häiriötön toteutuminen. Riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa mahdollisimman tehokkaasti, että asetetut tavoitteet saavutetaan puuttumalla niitä uhkaaviin tekijöihin jo ennalta.
HSL:n hallitus hyväksyi riskienhallintasuunnitelman. Itse nostin esiin muun muassa sähköbussien häiriöherkkyyden sähkönjakelulle, sekä tarpeen mukauttaa ja tarkistaa riskienhallintaa ja varautumista muuttuvassa ympäristössä. Busseilla on aiemmin korvattu raideliikenteen katkoja, mutta nyt yhä useampi bussikin käyttää sähköä.
Ympäristöbonus Y15 -hankinnan keskeyttäminen ja uuden tarjouskilpailun järjestäminen
Tarjouskilpailun tavoitteena on ollut hyödyntää ympäristöbonukseen varattua määrärahaa täysimääräisesti päästöjen vähentämiseen. Nyt saaduilla tarjouksilla tavoitetta ei voida saavuttaa. Tämän takia hankinta keskeytetään ja järjestetään uusi tarjouskilpailu määrittelemällä sellaiset valintakriteerit, joilla voidaan saavuttaa käytettävissä olevan määrärahan puitteissa suurempi päästövähenemä kuin mitä olisi saatavissa hyväksymällä tässä tarjouskilpailussa saadut tarjoukset.
Oikaisuvaatimus E-lippuvyöhykkeestä hylättiin
E-vyöhykkeen ulottaminen Sipooseen yms. on erittäin huono ratkaisu. Parempiakaan ideoita ei esitetty.
“Päätös E-vyöhykkeen perustamisesta on tehty kuntayhtymän kokonaisedun edistämiseksi. Ilman E-vyöhykkeen perustamista ylimääräistä Järvenpäälle valuvaa subventiota päätyy Keravan, Vantaan ja Helsingin maksettavaksi, joka on vastoin kuntayhtymän perussopimuksessa määrättyjä tehtäviä. HSL voi tukea vain oman toimialueensa joukkoliikennettä.”
“Päätöstä tehdessä on ollut tiedossa, että se on harmillinen pohjoisen Tuusulan asukkaille, joten asian valmistelu on vaatinut ristikkäisten intressien punnintaa. Valmistelun aikana ei ole tullut esiin sellaista keinoa subventio-ongelman ratkaisemiseksi, jonka vaikutukset rajoittuisivat ainoastaan Järvenpäähän. Näin ollen punninnassa on päädytty nyt tehtyyn ratkaisuun. Päätös on perustunut lainsäädännön ja HSL:n perustehtävän kannalta hyväksyttävään perusteeseen. E-vyöhykkeen alueelta matka Helsingin keskustaan on sen verran pitkä, että myös uusi hinta on HSL:n näkemyksen mukaan kohtuullinen eikä näin ollen suhteellisuusperiaatteen vastainen Myöskään yhdenvertaisuutta tai tasapuolista kohtelua ei voida katsoa loukkaavan sen, että pidemmän matkan kulkeville lipun hinta on korkeampi kuin lyhyemmän matkan kulkeville."
Kyseenalaistan sen, että asiaa tarkastellaan vain matkan pituuden kautta. Se on tekosyy huonolle ratkaisulle. Esimerkiksi liikennöintikustannannukset ovat juurikn junapaikkakunnille erittäin alhaiset verrattuan vaikkapa Helsingin ratikkaliikenteeseen. Hinnoittelukokonaisuuteen tulisi myös palvelutason ja päästövähennystavoitteiden vaikuttaa, puhumattakaan siitä miten HSL saa kaikkein kustannustehokkaimman kokonaisuuden koko alueen liikenteestä.
- HSL:n esityslistat ja pölytäkirjat löytyvät osoitteesta: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames
***
Asiasanat: Joukkoliikenne, HSL, metro, juna, paikallisliikenne, tariffijärjestelmä, vöyhykkeet.
Kirjoita uusi kommentti