HSL: päästövähennyksiä ympäristöbonuksella, metrotyömaan korvausliikenne ja Östersundomin osayleiskaavan lausunto
Ensin huomio: Infrakorvaussopimus tulee välittömästi uusia, eikä siinä kannata odotella taas ensi valtuuston strategioita tai vastaavia. Lipunhintoja pitäisi nostaa joka vuosi yhä reippaammin kaupunkikehityshankkeiden vuoksi, ja sopimusprosessi vie oman aikansa.
Päästövähennyksiä joukkoliikenteeseen ympäristöbonuksella
HSL leikkaa joukkoliikenteen lähipäästöjä (NOx, PM), sekä hiilidioksidipäästöjä (CO2) yli 90 % vuodesta 2010 vuoteen 2025 - käytännössä pääkaupunkiseudun ilmanlaatuongelmia pyritään vähentämään. Se tarkoittaa uusinta ajoneuvoteknologiaa, parhaimpia polttoaineita sekä sähkön hyödyntämistä. Ympäristöbonus-mallissa huomioidaan sekä hiilidioksidin että haitallisten lähipäästöjen vähentäminen direktiivissä 2009/33/EY määriteltyjen haitta-arvojen mukaisesti. NOx:in haitta-arvo huomioidaan kolminkertaisena perustasoon verrattuna, eli NOx haitta-arvo on 13 200 €/t, PM haitta-arvo on myös huomioitu kaksinkertaisena perustasoon verrattuna, eli PM haitta-arvo on 174 000 €/t. CO2- päästön haitta-arvo on direktiivin sallima maksimiarvo 80 €/t.
Metroliikenteen korvaaminen
Vartiolahden metrosillan peruskorjauksen 5.5.2025–28.9.2025 hankitaan korvaavia busseja. Samalla tehdään Vuosaaren aseman laituritason ja liukuportaiden peruskorjaus, uusitaan Rastilan valaistus sekä kunnostetaan metrorataa.
Katko tulee laskemaan lipputuloja, ja tämän lisäksi korvaava liikenne maksetaan HSL:n varoista.
Kysyin mahdollisuutta jatkaa edes osaa busseista pidemmälle, mutta tämä ei käytännössä onnistu.
Östersundomin osayleiskaavan lausunto
Östersundomin osayleiskaavaluonnoksen materiaalit löytyvät Helsingin karttapalvelusta: https://kartta.hel.fi/applications/sukka/dist/#/printplan/https:%252F%252Fkartta.hel.fi%252F/sukka_yleiskaava_user/1601
Pikaraitiotien rakentaminen vaatii mm. uuden raitiotievarikon. Pikaraitiotie on operointikustannuksiltaan metroa kalliimpi mutta investointina pienempi sekä ylläpitokustannuksiltaan halvempi.
Vaikka Östersundom ei ole MAL-suunnitelma ensisijaisella maankäytön vyöhykkeellä, raitiotie soveltuu raideyhteydeksi osayleiskaavaluonnoksen maankäyttöön. Raitiotie tarjoaa metroa paremmat edellytykset Östersundomin alueen sisäisille matkoille.
Matka-ajat raitioliikenteellä esimerkiksi Sakarinmäestä Östersundomin kautta Itäkeskukseen ovat nopeallakin raitiolinjalla arvioituna 20–25 minuuttia, josta jatkaminen joukkoliikenteellä esimerkiksi Helsingin keskustan suuntaan vaihtoineen kaksinkertaistaa matka-ajan.
Tässä koko lista:
Kirjoita uusi kommentti