22.10.2024

Kännykät koulussa: somekiusaamista, koukuttumista ja liikkumattomuutta

"Eräässä alakoulussa oli kännykät välitunneilla. Oppilaat seisoivat ja jatkuvasti oli ongelma, kun isommat näyttivät järkyttävää sisältöä. Sitten saatiin kuin saatiinkin kännykätön koulu ja simsalabim! Lapset leikki kaikki innoissaan keskenään." (erkkaope)

"Kaverit on aina kännykällä. Tylsää." (6.-luokkalainen)

Vanhemmat ovat toistuvasti toivoneet kännykänkäytön rajoittamista koulussa. Vantaalla pääsääntösesti kännykät ovat alaluokilla repussa tai taskussa mutta yläluokilla niiden käyttö vapautuu välituntisin. Kännyköille jäädään koukkuun vaikka pitäisi keskittyä välillä opetukseen. Liikkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen loppuu.

Alakoulun kännykätöntä kulttuuria olisi helppo jatkaa yläkoulunkin puolella. Osassa kouluista (jopa lukiossa) kännykät kerätään laatikkoon oppituntien ajaksi, osassa ne ovat repussa tai taskussa ja osassa käytössä. 

Vaikka kännykät olisivat piilossa, on tarpeen tullen aina voitu soittaa vanhemmille tai hoitaa tarpeellisia asioita kuten terveyttä. 

Sen sijaan salakuvaaminen, hakkaamisvideoiden tehtailu, maalittaminen ja muu someväkivalta sekä vahingollisen sisällön seuraaminen vähenevät kun kännykät eivät ole koko ajan käsissä. 

Tein Susanna Kaijun (kok) kanssa valtuustoaloitteen kännyköiden pitämisestä repussa tai taskussa myös välituntisiin kaikissa peruskouluissa. Nyt kännykät ovat piilossa esim. Kannistossa koko koulupolun ajan. 

Perustelut kännykättömyydelle:

  1. Keskittymiskyky: Nuorten ruutuaika vähentää keskittymiskykyä, ja pitkäjänteisyyttä vaativat tehtävät ovat usein haasteellisia. 
  2. Addiktoituminen: Teini-iässä aivot muotoituvat ja ovat erityisen alttiita addiktioille. Some ja pelit tarjoavat nopeaa dopamiinivastetta, ja sovellukset ovat usein suunniteltu mahdollisimman addiktoiviksi.
  3. Sosiaalinen älykkyys: Aikuisilla jo tunnin ruutuajan on todettu vähentävän sosiaalista älykkyyttä.
  4. Sosiaalinen toiminta: Koulun tehtävänä on opettaa sosiaalista toimintaa, ja tämä ei onnistu mikäli oppilaat ovat nenä kiinni ruudussa eivätkä kohtaa toisiaan henkilökohtaisesti.
  5. Somekiusaaminen: Kännykkäajan vähentäminen koulussa vähentää myös somekiusaamista. Ilmiöön on vaikea puuttua, ja siihen liittyy mm. hakkaamisvideoiden tuottaminen.
  6. Masennus: Someaika korreloi masennuksen kanssa. Tyttöjen kokemat ahdistus- ja masennusoireet ovat lisääntyneet voimakkaasti. Vuoden 2023 kouluterveyskyselyn mukaan noin joka kolmas tyttö ja joka viides poika koki ahdistusta.
  7. Silmäterveys: Riski likinäköisyyteen nousee runsaalla ruutuaijalla 10-23 vuotiaana. Ylipäätään runsas ruutuaika lisää erilaisia silmien kehityksen häiriöitä. Silmälääkäreiden suositus likinäen torjuntaan on myös ulkoilu, sillä ulkona katsotaan kauemmas.
  8. Oikeus oppimiseen

Valtuustoaloite: "Kännykät pois näkyviltä koko koulupäivän ajan Vantaan peruskouluissa"

Perustelut kännykän käytön vähentämisen hyödyllisyyteen ovat kiistattomat. Se on yksinkertainen keino lisätä liikuntaa koulupäivän aikana, mikä on linjassa Vantaan liikkumisohjelman tavoitteiden kanssa. Perusopetuksen laaja-alaisiin oppimisen tavoitteisiin kuuluu kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Kun kännykät eivät ole koulupäivän aikana esillä, mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteisiin muiden kanssa syntyy enemmän.  

Koulupäivän kännykättömyys vähentänee myös somekiusaamista, kun esimerkiksi luvattomien videoiden kuvaaminen hankaloituessaan vähenee.  On myös tutkimusnäyttöä siitä, että keskittymiskyky paranee ruutuajan vähentyessä. Teini-iässä aivot myös muotoutuvat ja ovat tutkimusten mukaan erityisen alttiita addiktioille. Some ja pelit ovat usein suunniteltu mahdollisimman addiktoiviksi, ja ne tyypillisesti nostavat nopeasti addiktioihin liittyvää dopamiinitasoa.  Siksi niiden vaikutuksen vähentäminen on kasvaville lapsille ja nuorille suotuisaa.   

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kannustetaan vantaalaisissa kouluissa kännykän käytön minimoimiseen koulupäivän aikana. "

Aloitteen tekijät:

  • Sirpa Siru Kauppinen (vihr), aloitteen laatija
  • Susanne Kaiju (kok), aloitteen laatija
Aloitteen allekirjoittajat
  • Juha Järä (ps)
  • Paula Lehmuskallio (kok) 
  • Tiina Tuomela (kd)
  • Siri Ahokas (kok)
  • Anu Hall (sd)
  • Jussi Särkelä (sd)
  • Pirjo Luokkala (kesk)
  • Minna Heikkinen (ps)
  • Eeva Tikkanen (kesk)
  • Kai-Ari Lundell (ps)
  • Suvi Karhu (ps)
  • Mika Kasonen (kok)
  • Faysal Abdi (sd)
  • Minttu Sillanpää (vas) 
  • Otso Kivimäki (kok)
  • Patrik Karlsson (rkp)
  • Marjo Vacker (liike nyt)
  • Nina Nummela (liike nyt)
  • Tuomas Mutanen (vihr) 
  • Ida Tamminen (sdp)
  • Mika Niikko (ps)
  • Eva Tawasoli (vihr)
  • Tanja Aidanjuuri (ps)
  • Janne Hartikainen (ps)
  • Vaula Norrena (vihr)
  • Tuire Kaimio (vihr)
  • Maarit Raja-Aho (kok)
  • Jukka Nevala (kok)
  • Antero Eerola (vas)
  • Naima EL Issaoui (sd)
  • Niilo Kärki (ps)
  • Riku Kärkkäinen (kok)
  • Mikko Viilo (vihr)
  • Lasse Norres (kok)
  • Pirkko Letto (sd)
  • Anitta Orpana (kok)
Aloite on saanut alkunsa vanhempien kehoituksesta. Myös useampi opettaja on kannustanut tähän.
Lämmin kiitos Susanna Kaijulle hyvästä yhteistyöstä peruskoulun eteen ja kiitos perusopetuksesta huolta kantaville valtuutetuille jotka allekirjoittivat aloitteen. Aloite sai yli puolet valtuustosta taakseen jo tässä vaiheessa. Aloite oli myös useista päivän aloitteista kannatetuin. 

Juridiikka

Kyse on tapasapainoilusta kahden oikeuden välillä: Lapsen oikeus pitää yhteyttä vanhempiinsa sekä lapsen oikeus oppimiseen ja hyvinvointiin.  Häiritsevän käytönse vuoksi kännykän voi aina ottaa pois oppilaalta. 

Kännykättömään koulupäivään voi suositella ja kannustaa esimerkiksi järjestyssäännöissä, tai sen voi sopia yhdessä. Oikeusasiamiehen päätöksen perusteella totaalista käynnäkkäkieltoa ei voi määrätä. Häiritsevään kännykänkäyttöön kuten somekiusaamiseen pitää aina puuttua esimerkiksi ottamalla laite pois. 

Oppitunti on juridisesti 60 minuuttia, ja välituntisin pitäisi sosiaalisten taitojen kasvaa.

” Välitunneilla mobiililaitteen käyttöä ei voida kokonaan kieltää, mutta silloinkin kiusaamiseen sekä häiritsevään tai muuhun epäasialliseen käyttöön koulun tulee puuttua. Koulu voi suosittaa, että välitunnilla liikutaan ja tehdään jotain muuta kuin käytetään mobiililaitetta. Toisaalta laitteen käytöllä voidaan myös edistää välituntiliikuntaa. Opetussuunnitelma kannustaa ja velvoittaakin käyttämään tietoteknisiä välineitä opetuksessa. Samoin liikunnan lisääminen, niin oppitunneilla kuin välitunneillakin, on opetussuunnitelman tavoitteena.

Jos koulu rajoittaa mobiililaitteen käyttöä välitunnilla, tulee sen huolehtia, että oppilaalla on tarvittaessa mahdollisuus esimerkiksi ottaa yhteyttä huoltajaansa tai hoitaa henkilökohtaisia asioitaan, joita ei voi siirtää myöhemmäksi. Opetuksen järjestäjä voi määrätä järjestyssäännöissä, että mobiililaitetta saa käyttää välitunneilla tietyssä paikassa ja tiettynä aikana. Koulussa voi olla käytössä erityisesti mobiililaitteen käytölle tarkoitettu alue tai paikka ja toisaalta mobiililaitevapaita alueita. Koulussa voi olla käytössä yksi tai useampia välitunteja, jolloin laitetta saa käyttää ja muina välitunteina laite on laukussa tai muussa sovitussa paikassa. Ohjatun toiminnan, kuten ohjatun liikuntavälitunnin aikana, mobiililaitteen käyttöä voidaan rajoittaa. Koulussa voidaan laatia yhdessä oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa järjestyssääntöjä tarkentavia pelisääntöjä tietokoneen, kännykän ja muiden mobiililaitteiden käytöstä koulussa. Oppilaat ja heidän huoltajansa voivat sitoutua noudattamaan pelisääntöjä ja allekirjoittaa ne, mutta muodollisesti ei ole kyse sopimuksesta. Perusoikeuksista ei voida sopimuksella luopua oppilasta tai huoltajaa sitovasti.” (opm)

Kontaktoin valmisteluvaiheessa sekä kuntaliiton että opm:n juristeja useiden opettajien lisäksi.

Aiheeseen liittyvää:

***
Avainsanat: peruskoulu, some, ruutuaika, alakoulu, yläkoulu, somekiusaaminen, liikunta, kännykkä, puhelin

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
22.10.2024

Kännykät koulussa: somekiusaamista, koukuttumista ja liikkumattomuutta

"Eräässä alakoulussa oli kännykät välitunneilla. Oppilaat seisoivat ja jatkuvasti oli ongelma, kun isommat näyttivät järkyttävää sisältöä. Sitten saatiin kuin saatiinkin kännykätön koulu ja simsalabim! Lapset leikki kaikki innoissaan keskenään." (erkkaope)

"Kaverit on aina kännykällä. Tylsää." (6.-luokkalainen)

Vanhemmat ovat toistuvasti toivoneet kännykänkäytön rajoittamista koulussa. Vantaalla pääsääntösesti kännykät ovat alaluokilla repussa tai taskussa mutta yläluokilla niiden käyttö vapautuu välituntisin. Kännyköille jäädään koukkuun vaikka pitäisi keskittyä välillä opetukseen. Liikkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen loppuu.

Alakoulun kännykätöntä kulttuuria olisi helppo jatkaa yläkoulunkin puolella. Osassa kouluista (jopa lukiossa) kännykät kerätään laatikkoon oppituntien ajaksi, osassa ne ovat repussa tai taskussa ja osassa käytössä. 

Vaikka kännykät olisivat piilossa, on tarpeen tullen aina voitu soittaa vanhemmille tai hoitaa tarpeellisia asioita kuten terveyttä. 

Sen sijaan salakuvaaminen, hakkaamisvideoiden tehtailu, maalittaminen ja muu someväkivalta sekä vahingollisen sisällön seuraaminen vähenevät kun kännykät eivät ole koko ajan käsissä. 

Tein Susanna Kaijun (kok) kanssa valtuustoaloitteen kännyköiden pitämisestä repussa tai taskussa myös välituntisiin kaikissa peruskouluissa. Nyt kännykät ovat piilossa esim. Kannistossa koko koulupolun ajan. 

Perustelut kännykättömyydelle:

  1. Keskittymiskyky: Nuorten ruutuaika vähentää keskittymiskykyä, ja pitkäjänteisyyttä vaativat tehtävät ovat usein haasteellisia. 
  2. Addiktoituminen: Teini-iässä aivot muotoituvat ja ovat erityisen alttiita addiktioille. Some ja pelit tarjoavat nopeaa dopamiinivastetta, ja sovellukset ovat usein suunniteltu mahdollisimman addiktoiviksi.
  3. Sosiaalinen älykkyys: Aikuisilla jo tunnin ruutuajan on todettu vähentävän sosiaalista älykkyyttä.
  4. Sosiaalinen toiminta: Koulun tehtävänä on opettaa sosiaalista toimintaa, ja tämä ei onnistu mikäli oppilaat ovat nenä kiinni ruudussa eivätkä kohtaa toisiaan henkilökohtaisesti.
  5. Somekiusaaminen: Kännykkäajan vähentäminen koulussa vähentää myös somekiusaamista. Ilmiöön on vaikea puuttua, ja siihen liittyy mm. hakkaamisvideoiden tuottaminen.
  6. Masennus: Someaika korreloi masennuksen kanssa. Tyttöjen kokemat ahdistus- ja masennusoireet ovat lisääntyneet voimakkaasti. Vuoden 2023 kouluterveyskyselyn mukaan noin joka kolmas tyttö ja joka viides poika koki ahdistusta.
  7. Silmäterveys: Riski likinäköisyyteen nousee runsaalla ruutuaijalla 10-23 vuotiaana. Ylipäätään runsas ruutuaika lisää erilaisia silmien kehityksen häiriöitä. Silmälääkäreiden suositus likinäen torjuntaan on myös ulkoilu, sillä ulkona katsotaan kauemmas.
  8. Oikeus oppimiseen

Valtuustoaloite: "Kännykät pois näkyviltä koko koulupäivän ajan Vantaan peruskouluissa"

Perustelut kännykän käytön vähentämisen hyödyllisyyteen ovat kiistattomat. Se on yksinkertainen keino lisätä liikuntaa koulupäivän aikana, mikä on linjassa Vantaan liikkumisohjelman tavoitteiden kanssa. Perusopetuksen laaja-alaisiin oppimisen tavoitteisiin kuuluu kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Kun kännykät eivät ole koulupäivän aikana esillä, mahdollisuuksia vuorovaikutustilanteisiin muiden kanssa syntyy enemmän.  

Koulupäivän kännykättömyys vähentänee myös somekiusaamista, kun esimerkiksi luvattomien videoiden kuvaaminen hankaloituessaan vähenee.  On myös tutkimusnäyttöä siitä, että keskittymiskyky paranee ruutuajan vähentyessä. Teini-iässä aivot myös muotoutuvat ja ovat tutkimusten mukaan erityisen alttiita addiktioille. Some ja pelit ovat usein suunniteltu mahdollisimman addiktoiviksi, ja ne tyypillisesti nostavat nopeasti addiktioihin liittyvää dopamiinitasoa.  Siksi niiden vaikutuksen vähentäminen on kasvaville lapsille ja nuorille suotuisaa.   

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kannustetaan vantaalaisissa kouluissa kännykän käytön minimoimiseen koulupäivän aikana. "

Aloitteen tekijät:

  • Sirpa Siru Kauppinen (vihr), aloitteen laatija
  • Susanne Kaiju (kok), aloitteen laatija
Aloitteen allekirjoittajat
  • Juha Järä (ps)
  • Paula Lehmuskallio (kok) 
  • Tiina Tuomela (kd)
  • Siri Ahokas (kok)
  • Anu Hall (sd)
  • Jussi Särkelä (sd)
  • Pirjo Luokkala (kesk)
  • Minna Heikkinen (ps)
  • Eeva Tikkanen (kesk)
  • Kai-Ari Lundell (ps)
  • Suvi Karhu (ps)
  • Mika Kasonen (kok)
  • Faysal Abdi (sd)
  • Minttu Sillanpää (vas) 
  • Otso Kivimäki (kok)
  • Patrik Karlsson (rkp)
  • Marjo Vacker (liike nyt)
  • Nina Nummela (liike nyt)
  • Tuomas Mutanen (vihr) 
  • Ida Tamminen (sdp)
  • Mika Niikko (ps)
  • Eva Tawasoli (vihr)
  • Tanja Aidanjuuri (ps)
  • Janne Hartikainen (ps)
  • Vaula Norrena (vihr)
  • Tuire Kaimio (vihr)
  • Maarit Raja-Aho (kok)
  • Jukka Nevala (kok)
  • Antero Eerola (vas)
  • Naima EL Issaoui (sd)
  • Niilo Kärki (ps)
  • Riku Kärkkäinen (kok)
  • Mikko Viilo (vihr)
  • Lasse Norres (kok)
  • Pirkko Letto (sd)
  • Anitta Orpana (kok)
Aloite on saanut alkunsa vanhempien kehoituksesta. Myös useampi opettaja on kannustanut tähän.
Lämmin kiitos Susanna Kaijulle hyvästä yhteistyöstä peruskoulun eteen ja kiitos perusopetuksesta huolta kantaville valtuutetuille jotka allekirjoittivat aloitteen. Aloite sai yli puolet valtuustosta taakseen jo tässä vaiheessa. Aloite oli myös useista päivän aloitteista kannatetuin. 

Juridiikka

Kyse on tapasapainoilusta kahden oikeuden välillä: Lapsen oikeus pitää yhteyttä vanhempiinsa sekä lapsen oikeus oppimiseen ja hyvinvointiin.  Häiritsevän käytönse vuoksi kännykän voi aina ottaa pois oppilaalta. 

Kännykättömään koulupäivään voi suositella ja kannustaa esimerkiksi järjestyssäännöissä, tai sen voi sopia yhdessä. Oikeusasiamiehen päätöksen perusteella totaalista käynnäkkäkieltoa ei voi määrätä. Häiritsevään kännykänkäyttöön kuten somekiusaamiseen pitää aina puuttua esimerkiksi ottamalla laite pois. 

Oppitunti on juridisesti 60 minuuttia, ja välituntisin pitäisi sosiaalisten taitojen kasvaa.

” Välitunneilla mobiililaitteen käyttöä ei voida kokonaan kieltää, mutta silloinkin kiusaamiseen sekä häiritsevään tai muuhun epäasialliseen käyttöön koulun tulee puuttua. Koulu voi suosittaa, että välitunnilla liikutaan ja tehdään jotain muuta kuin käytetään mobiililaitetta. Toisaalta laitteen käytöllä voidaan myös edistää välituntiliikuntaa. Opetussuunnitelma kannustaa ja velvoittaakin käyttämään tietoteknisiä välineitä opetuksessa. Samoin liikunnan lisääminen, niin oppitunneilla kuin välitunneillakin, on opetussuunnitelman tavoitteena.

Jos koulu rajoittaa mobiililaitteen käyttöä välitunnilla, tulee sen huolehtia, että oppilaalla on tarvittaessa mahdollisuus esimerkiksi ottaa yhteyttä huoltajaansa tai hoitaa henkilökohtaisia asioitaan, joita ei voi siirtää myöhemmäksi. Opetuksen järjestäjä voi määrätä järjestyssäännöissä, että mobiililaitetta saa käyttää välitunneilla tietyssä paikassa ja tiettynä aikana. Koulussa voi olla käytössä erityisesti mobiililaitteen käytölle tarkoitettu alue tai paikka ja toisaalta mobiililaitevapaita alueita. Koulussa voi olla käytössä yksi tai useampia välitunteja, jolloin laitetta saa käyttää ja muina välitunteina laite on laukussa tai muussa sovitussa paikassa. Ohjatun toiminnan, kuten ohjatun liikuntavälitunnin aikana, mobiililaitteen käyttöä voidaan rajoittaa. Koulussa voidaan laatia yhdessä oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa järjestyssääntöjä tarkentavia pelisääntöjä tietokoneen, kännykän ja muiden mobiililaitteiden käytöstä koulussa. Oppilaat ja heidän huoltajansa voivat sitoutua noudattamaan pelisääntöjä ja allekirjoittaa ne, mutta muodollisesti ei ole kyse sopimuksesta. Perusoikeuksista ei voida sopimuksella luopua oppilasta tai huoltajaa sitovasti.” (opm)

Kontaktoin valmisteluvaiheessa sekä kuntaliiton että opm:n juristeja useiden opettajien lisäksi.

Aiheeseen liittyvää:

***
Avainsanat: peruskoulu, some, ruutuaika, alakoulu, yläkoulu, somekiusaaminen, liikunta, kännykkä, puhelin

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.