MAL-sopimuksella nopeutetuaan liikennettä ja rahoitetaan ratikkaa
Helsingin seutu ja valtio neuvottelivat rahoituksesta tie- ja raideliikennettä parantaville hankkeille sekä mm. meluaidoille. MAL-sopimuksesta äänestetään valtuustossa - se on kokonaisuus jonka voi vain hyväksyä tai hylätä, sillä se on neuvoteltu monien osapuolten välillä.
Asuminen, maankäyttö ja liikenne
14 kunnan MAL-sopimuksissa määritetään tavoitteet kaupunkiseudun asuntotuotannolle ja ohjataan uusien asuntojen rakentamista sekä työpaikkojen ja palveluiden sijoittumista paikkoihin, joista on hyvät kulkuyhteydet. Kun työpaikat ja palvelut löytyvät läheltä asukasta, arki on sujuvaa. Joukkoliikenteen palvelutasoa ja kävelyn sekä pyöräilyn edellytyksiä voidaan myös parantaa siellä, missä on jo asukkaita.
MAL-sopimusten tavoitteena on edistää sujuvaa liikkumista ja kaupunkien kilpailukykyä. Keskeisiä keinoja ovat riittävä asuntokaavoitus, tarpeita vastaava asuntotuotanto sekä kasvua tukevat infrainvestoinnit. Sopimuksilla tuetaan liikennejärjestelmän digitalisaatiota, liikenneturvallisuuden edistämistä ja kaupunkiseutujen elinvoimaa sekä kannustetaan kaupunkiseutuja segregaation ehkäisemiseen.
Taival nykyiseen muotoonsa ei ollut aivan yksiselitteinen: äänestykset valmistelun aikana ovat koskeneet mm. päästövähennystavoitteita, segregaation ehkäisyä (asuntokokou). Liikenteen päästötavoitteet ovat samat kuin Pelkosenniemellä, eivätkä tue kaupunkien omia päästötavoitteita,ja vihreät olisivat halunneet tiukempia päästötavoitteita HSL:ssä. Asuntokoon säätelyyn taas puuttui kokoomus, kun viranhaltjoiden esityksenä olisi ollut pienten asuntojen keskittymisen ehkäisy. Tässä kokoomus sai tahtonsa läpi.
Nyt asuntorakentaminen on varsin niukkaa, joten kaavailtuja asuntorakentamisen tavoitteita ei heti saavuteta. Tilanne on täysin ymmärrettävä. On hyvä että mal-sopimuksen kaltainen instrumentti on rahoittamassa kaupunkien hankkeita koko seudun kehitystä.
Asemakaavoja
Koivuhaan Tikkurilan sähköaseman (asia 10) asmakaavassa olemassa olevan voimajohdon yhteyteen suunnitellaan uutta Tikkurilan sähköasemaa, joka valmistuttuaan tulee korvaamaan Ruskeasannan nykyisen sähköaseman. Uusi asema tarvitaan vuoteen 2027 mennessä tukemaan Vantaan kehittyvää Aviapoliksen aluetta ja lentokenttää sekä vahvistamaan huoltovarmuutta.
Viinikkalassa Voudintie 1 (asia 11). kaavamuutos tukee ravintolatoimintaa.
Vantaan Energian omistajapolitiikka
Valtuusto hyväksyy omistajapoliittiset linjaukset Vantaan energialle (asia 12) ja määritellään yhteisökohtaisesti yhteisön tarkoitus konsernissa sekä asema kaupungin palvelutuotannossa. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt konserniyhteisöjen omistajapoliittiset linjausten yleisen osan kokouksessaan elokuussa.
Tässä valtuuston koko lista:
Avainsanat: MAL-sopimus, asuntotavoite, kaavoitus, joukkoliikene, Kehä3, meluaidat, pyöräily, ruuhkautuminen, kestävyys, kaupunkisuunnittelu
Kirjoita uusi kommentti