22.6.2024

HSL: tosiasiallinen kuntaosuus laskussa - hintoja esitetään nostettavaksi

HSL:n liput nousevat koska kunnat pihistelevät yhä suuremman osan joukkoliikennerahoituksesta omaan pussiinsa.

Lipunhintojen korotus

HSL lähetti kunnille budjettiehdotuksen, jossa lipunhintoja korotetaan ja linjoja lakkautetaan. Suurten kuntien subventioprosentti tosiasiallisesti laskee, koska ns. infrakorvaussoppari vie rahat. 55,9 % subventio (eli kuntien tuki) tarkoittaa tosiasiassa 42%:n subventiota, kun poistetaan HSL:n kunnille maksamat infrakorvaukset.

Etätyö on toki osaltaan vaikuttamassa yhdessä ALV-noston kanssa, mutta se on pientä verrattuna infrakorvausten nousuun tulevaisuudessa. Ensivuotta rasittaa myös lukuisten työmaiden aiheuttama korvaavan liikenteen kustannukset, sekä valtiontuen lasku.

Infrakorvaussoppari pitäisi heittää hevonkukkeliin, jos joukkoliikennejärjestelmä halutaan pitää hyvin pyörimässä. Pieni viilaus ei kuin pitkitä kitumista.

Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunginjohtajilla on työn alla neuvottelu infrakorvausjärjestelmän uudistamisesta. Se tulee varmasti olemaan vaikea, sillä rahoista on vaikea luopua. Mutta missään maailman kaupungissa ei kaupunkikehitystä eli infran rakentamista maksateta lipunhinnoissa.

Kunnille lähtee siis lausuntopyyntö lähes 8 prosentin lipunhinnankorotus 55,9 prosentin subventioasteella (todellinen subventio 42%) ja pienestä palvelutason viilauksesta.

Palvelutason viilaus

Tämä rahoitus ei riitä myöskään linjaston ylläpitoon, ja linjaston lakkautukset kohdistettaisiin omakotivaltaiseen Pohjois-Espoon linjastoon laajasti. Tämä vaikuttaa myös Länsi-Vantaalle, Helsinkiin ja Kirkkonummelle. 

Linjojen lakkautukset jatkuvat vuosittain yhä suurempina rahoituksen piennetyessä infrakorvausten vuoksi. 

Palveluleikkaukset laskevat käyttäjämääriä yleensä voimakkaasti. Linjaston karsiminen ei tue ihmisten tarpeita liikkua, sillä kaikille ei ole autoa. RAhoitusken pieneneminen ei mahdollista palveluiden järjestämistä enää joka paikassa.

Nousutavoitetta yritetään parantaa hitusen parantamalla linjoja joissa tiedetään olevan matkustajapotentiaalia. 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
22.6.2024

HSL: tosiasiallinen kuntaosuus laskussa - hintoja esitetään nostettavaksi

HSL:n liput nousevat koska kunnat pihistelevät yhä suuremman osan joukkoliikennerahoituksesta omaan pussiinsa.

Lipunhintojen korotus

HSL lähetti kunnille budjettiehdotuksen, jossa lipunhintoja korotetaan ja linjoja lakkautetaan. Suurten kuntien subventioprosentti tosiasiallisesti laskee, koska ns. infrakorvaussoppari vie rahat. 55,9 % subventio (eli kuntien tuki) tarkoittaa tosiasiassa 42%:n subventiota, kun poistetaan HSL:n kunnille maksamat infrakorvaukset.

Etätyö on toki osaltaan vaikuttamassa yhdessä ALV-noston kanssa, mutta se on pientä verrattuna infrakorvausten nousuun tulevaisuudessa. Ensivuotta rasittaa myös lukuisten työmaiden aiheuttama korvaavan liikenteen kustannukset, sekä valtiontuen lasku.

Infrakorvaussoppari pitäisi heittää hevonkukkeliin, jos joukkoliikennejärjestelmä halutaan pitää hyvin pyörimässä. Pieni viilaus ei kuin pitkitä kitumista.

Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunginjohtajilla on työn alla neuvottelu infrakorvausjärjestelmän uudistamisesta. Se tulee varmasti olemaan vaikea, sillä rahoista on vaikea luopua. Mutta missään maailman kaupungissa ei kaupunkikehitystä eli infran rakentamista maksateta lipunhinnoissa.

Kunnille lähtee siis lausuntopyyntö lähes 8 prosentin lipunhinnankorotus 55,9 prosentin subventioasteella (todellinen subventio 42%) ja pienestä palvelutason viilauksesta.

Palvelutason viilaus

Tämä rahoitus ei riitä myöskään linjaston ylläpitoon, ja linjaston lakkautukset kohdistettaisiin omakotivaltaiseen Pohjois-Espoon linjastoon laajasti. Tämä vaikuttaa myös Länsi-Vantaalle, Helsinkiin ja Kirkkonummelle. 

Linjojen lakkautukset jatkuvat vuosittain yhä suurempina rahoituksen piennetyessä infrakorvausten vuoksi. 

Palveluleikkaukset laskevat käyttäjämääriä yleensä voimakkaasti. Linjaston karsiminen ei tue ihmisten tarpeita liikkua, sillä kaikille ei ole autoa. RAhoitusken pieneneminen ei mahdollista palveluiden järjestämistä enää joka paikassa.

Nousutavoitetta yritetään parantaa hitusen parantamalla linjoja joissa tiedetään olevan matkustajapotentiaalia. 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.