13.2.2024

HSL:n vs. toimitusjohtajaksi Vesa Silfver

Tänään valittiin HSL:n uusi toimitusjohtajan viransijainen: Vesa Silfver. Hän on ollut Motivan toimitusjohtaja 3 vuotta, ja sen jälkeen ehti olla vain pari kuukautta KPMG:llä.

Kisa käytiin kolmen ehdokkaan välillä: HSL:n markkinajohtaja Mari Flink (5 ääntä), VR:n entinen liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen (3 ääntä) sekä Motivan entinen toimitusjohtaja Vesa Silfver (6 ääntä). Kokoomus ajoi voimakkaasti virkaan Heiskasta (kok), mutta lopulta kokoomuksen sisälläkin äänet hajaantuivat.

HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen (kok) siirtyi tammikuun puolivälissä ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäsen (kok.) ja työministeri Arto Satosen (kok.) valtiosihteeriksi.

Yksi näkökulma on, että toimitusjohtaja osaa kuunnella kuntia ja luoda monimutkaisessa toimintaympäristössä luottamusta. 

HSL:n tiedote asiasta:

Viimeaikaisia haasteita ovat olleet muun muassa

  • Kuntakorvausten kasvu, joka johtuu etätyön 
  • Joukkoliikenteen käyttäjämäärän kasvattaminen, jossa taloudellisesti tehokkaimpia keinoja ei pienen porukan poliittisista syistä oteta käyttöön.
  • Yhdessä hyväksytyn strategian noudattamatta jättäminen.
  • Infrakorvausten luomat kostannuspaineet, ja kuntien viivyttely infrakorvausjärjestelmän uusimisessa.
  • Koronan ja etätyön aiheuttama joukkoliikenteen käytön väheneminen erityisesti keskustan hyväosaisella alueella, jossa pyörily on lisääntynyt. Toisaalta kestävät liikkumismuodot ovat hyviä.
  • Lukuisat remontit jotka keskeyttävät ja vaikeuttavat erityisesti raideliikennettä. Metro, junat ja ratikat ovat tulevaisuudessa monin paikoin katkolla.
  • Asukkaiden tyytymättömyys suorien linjojen lakkauttamiseen ja runkolinjojen vieminen hyvinkin syrjädeuduille, mikä lisää vaihtojen määrä. Monet vaihdot suunnitellaan paikkoihin, mitkä eivät ole turvallisia tai miellyttäviä. Tämän lisäksi keräilylinjoista tulee hyvin monimutkaisia. Runkolinjojen haaroittumista ei ole hyväksytty Tukholman tapaan. Asukkaille voi tulla myös tunne siitä että heiltä ei kuunnella.
  • Kunnilla ja HSL:lle voi olla erilainen tilannekuva.

Isoja haasteita syntyy jos päätöksenteko siirtyy pois asiantuntijaelimeltä jossa kaikki tieto on. Kuntien - lähinnä Helsingin - yllättävät vedot jo hyväksytystä taloussuunnitelmasta luovat myös HSL:lle haasteita. Molemmat ongelmat kertovat paitsi vallankäytöstä ilman kokonaiskuvaa, niin myös luottamuksen puutteesta kuntien ja HSL:n välillä.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
13.2.2024

HSL:n vs. toimitusjohtajaksi Vesa Silfver

Tänään valittiin HSL:n uusi toimitusjohtajan viransijainen: Vesa Silfver. Hän on ollut Motivan toimitusjohtaja 3 vuotta, ja sen jälkeen ehti olla vain pari kuukautta KPMG:llä.

Kisa käytiin kolmen ehdokkaan välillä: HSL:n markkinajohtaja Mari Flink (5 ääntä), VR:n entinen liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen (3 ääntä) sekä Motivan entinen toimitusjohtaja Vesa Silfver (6 ääntä). Kokoomus ajoi voimakkaasti virkaan Heiskasta (kok), mutta lopulta kokoomuksen sisälläkin äänet hajaantuivat.

HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen (kok) siirtyi tammikuun puolivälissä ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäsen (kok.) ja työministeri Arto Satosen (kok.) valtiosihteeriksi.

Yksi näkökulma on, että toimitusjohtaja osaa kuunnella kuntia ja luoda monimutkaisessa toimintaympäristössä luottamusta. 

HSL:n tiedote asiasta:

Viimeaikaisia haasteita ovat olleet muun muassa

  • Kuntakorvausten kasvu, joka johtuu etätyön 
  • Joukkoliikenteen käyttäjämäärän kasvattaminen, jossa taloudellisesti tehokkaimpia keinoja ei pienen porukan poliittisista syistä oteta käyttöön.
  • Yhdessä hyväksytyn strategian noudattamatta jättäminen.
  • Infrakorvausten luomat kostannuspaineet, ja kuntien viivyttely infrakorvausjärjestelmän uusimisessa.
  • Koronan ja etätyön aiheuttama joukkoliikenteen käytön väheneminen erityisesti keskustan hyväosaisella alueella, jossa pyörily on lisääntynyt. Toisaalta kestävät liikkumismuodot ovat hyviä.
  • Lukuisat remontit jotka keskeyttävät ja vaikeuttavat erityisesti raideliikennettä. Metro, junat ja ratikat ovat tulevaisuudessa monin paikoin katkolla.
  • Asukkaiden tyytymättömyys suorien linjojen lakkauttamiseen ja runkolinjojen vieminen hyvinkin syrjädeuduille, mikä lisää vaihtojen määrä. Monet vaihdot suunnitellaan paikkoihin, mitkä eivät ole turvallisia tai miellyttäviä. Tämän lisäksi keräilylinjoista tulee hyvin monimutkaisia. Runkolinjojen haaroittumista ei ole hyväksytty Tukholman tapaan. Asukkaille voi tulla myös tunne siitä että heiltä ei kuunnella.
  • Kunnilla ja HSL:lle voi olla erilainen tilannekuva.

Isoja haasteita syntyy jos päätöksenteko siirtyy pois asiantuntijaelimeltä jossa kaikki tieto on. Kuntien - lähinnä Helsingin - yllättävät vedot jo hyväksytystä taloussuunnitelmasta luovat myös HSL:lle haasteita. Molemmat ongelmat kertovat paitsi vallankäytöstä ilman kokonaiskuvaa, niin myös luottamuksen puutteesta kuntien ja HSL:n välillä.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.