Lentorataa ei tarvita junaliikenteen kapasiteetin nostoon
On väärinkäsitys, että junaliikenteen kapasiteetin lisääminen vaatisi lentorataa. Digitaalinen kulunvalvonta (Digirata) tulee kasvattamaan pääradan kapasiteettia runsaasti - mikä selviää muun muassa Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnissa sekä Väyläviraston ja Liikenne- ja viestintäministeriön materiaaleista.
Ratakapasiteetin kasvattamisen lisäksi se parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä sekä mahdollistaa junien ja matkustajien määrän lisäämisen nykyisellä rataverkolla, vähentää häiriöiden vaikutuksia ja lisää turvallisuutta. Myös muissa EU-maissa raideverkon kulunvalvontaa parannetaan.
Digiradan lisäksi kapasiteettitarpeeseen vaikuttaa matkustajamäärän kehitys: Väyläviraston laskelmien mukaan pitkänmatkan junaliikenne ei kasva, vaan pienenee edelleen sähköautoilun ja etätyön myötä.
Sirpa Siru Kauppinen
Ympäristötekniikan M.Sc.
Kaupunginvaltuutettu, vihreät
Tiina Tuomela
Erikoislääkäri
Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, KD
Kuva: Lentoradan linjaus Pasila-Lentokenttä-Kerava. Liikenteelliset hyödyt ovat vähäiset, hyötyysuhde surkea (0.19) ja hinta valtava. Samalla lentorata on ehkä siirn ilmastoåäästö mitä valtuutetut tulevat ikinä tekemään.
Aiheesta aiemmin: Lentorata olisi Vantaan historian suurin ilmastopäästö
Kirjoita uusi kommentti