26.1.2024

Lentorataa ei tarvita junaliikenteen kapasiteetin nostoon

On väärinkäsitys, että junaliikenteen kapasiteetin lisääminen vaatisi lentorataa. Digitaalinen kulunvalvonta (Digirata) tulee kasvattamaan pääradan kapasiteettia runsaasti - mikä selviää muun muassa Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnissa sekä Väyläviraston ja Liikenne- ja viestintäministeriön materiaaleista.

Ratakapasiteetin kasvattamisen lisäksi se parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä sekä mahdollistaa junien ja matkustajien määrän lisäämisen nykyisellä rataverkolla, vähentää häiriöiden vaikutuksia ja lisää turvallisuutta. Myös muissa EU-maissa raideverkon kulunvalvontaa parannetaan.

Digiradan lisäksi kapasiteettitarpeeseen vaikuttaa matkustajamäärän kehitys: Väyläviraston laskelmien mukaan pitkänmatkan junaliikenne ei kasva, vaan pienenee edelleen sähköautoilun ja etätyön myötä.


Sirpa Siru Kauppinen
Ympäristötekniikan M.Sc.
Kaupunginvaltuutettu, vihreät

Tiina Tuomela
Erikoislääkäri
Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, KD

 

Kuva: Lentoradan linjaus Pasila-Lentokenttä-Kerava. Liikenteelliset hyödyt ovat vähäiset, hyötyysuhde surkea (0.19) ja hinta valtava. Samalla lentorata on ehkä siirn ilmastoåäästö mitä valtuutetut tulevat ikinä tekemään.

Aiheesta aiemmin: Lentorata olisi Vantaan historian suurin ilmastopäästö

 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
26.1.2024

Lentorataa ei tarvita junaliikenteen kapasiteetin nostoon

On väärinkäsitys, että junaliikenteen kapasiteetin lisääminen vaatisi lentorataa. Digitaalinen kulunvalvonta (Digirata) tulee kasvattamaan pääradan kapasiteettia runsaasti - mikä selviää muun muassa Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnissa sekä Väyläviraston ja Liikenne- ja viestintäministeriön materiaaleista.

Ratakapasiteetin kasvattamisen lisäksi se parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä sekä mahdollistaa junien ja matkustajien määrän lisäämisen nykyisellä rataverkolla, vähentää häiriöiden vaikutuksia ja lisää turvallisuutta. Myös muissa EU-maissa raideverkon kulunvalvontaa parannetaan.

Digiradan lisäksi kapasiteettitarpeeseen vaikuttaa matkustajamäärän kehitys: Väyläviraston laskelmien mukaan pitkänmatkan junaliikenne ei kasva, vaan pienenee edelleen sähköautoilun ja etätyön myötä.


Sirpa Siru Kauppinen
Ympäristötekniikan M.Sc.
Kaupunginvaltuutettu, vihreät

Tiina Tuomela
Erikoislääkäri
Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, KD

 

Kuva: Lentoradan linjaus Pasila-Lentokenttä-Kerava. Liikenteelliset hyödyt ovat vähäiset, hyötyysuhde surkea (0.19) ja hinta valtava. Samalla lentorata on ehkä siirn ilmastoåäästö mitä valtuutetut tulevat ikinä tekemään.

Aiheesta aiemmin: Lentorata olisi Vantaan historian suurin ilmastopäästö

 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.