Osa putoaa koulussa kyydistä - digimateriaalit vaikeuttavat edelleen oppimista
Moni lapsi jää matikassa oppimisessa sivuun: Karvin mukaan osa ysiluokkalaisista on jäänyt kolmosten tasolle. Alaspäin eriyttäminen, eli se että helpotetaan tehtäviä aina lisää, ei ole ratkaisu siihen että lapsi ei ole jotain oppinut. Siihen ratkaisu on opettaminen, eli riittävä tuki, sekä sen varmistaminen että lapsi osaa lukea.
Oppimistulosten laskiessa kuin kissanhäntä täytyy panostaa myös oppimateriaaliin. Ei ole järkeä siinä, että huonoa oppimateriaalia paikkaamaan pitäisi olla vielä enemmän antaa tukea - tukea jota nytkään ei ole saatavilla riittävästi.
Kokemukseni digimateriaaleista on vaihtelevia:
Youtubesta löytyy esimerkiksi "emppuope" ja muita mahtavia korona-ajan oppitunteja vaikka sairasajan tueksi.
Lisäharjoituksiksi löytyy ilmaisia oppimispelejä kuten word wall ja kertotaulupelit.com.
Koulun oppimateriaalit kuten Studeon sisältö (Vantaalla käytössä) on suoraan sanottuna sekavia ja raskaita käyttää. Usein kokonaisuutta on vaikea hahmottaa.
Kun kirjat ovat vaihtuneet läppäriin, moni pieni oppija on kokenut koulun paljon vaikeammaksi, ja motivaatio pakertaa alunperin kiinnostavien aiheiden parissa on romahtanut.
Vantaa päätti lisätä matematiikan ja suomen opetusta 1-2 luokalla kun taistelin lukutaidon nostamisen budjetin tavoitteeksi (lukuseula). Myös matikalle valittiin mittari.
Nyt kun hallitus antoi varoja samaan tarkoitukseen, olisi tärkeää että rahat eivät singahda ihan muuhun, vaan panostetaan riittävästi siihen että kaikilla on mahdollisuus oppia lukemaan.
Lukutaidon puuttuessa lapsella ei ole mahdollisuuksia pärjää muissakaan aineissa - edes matematiikassa. Se myös eriarvoistaa, kun nuori ei ymmärrä edes itseään koskevia viranomaisviestintää, saati saa töitä.
Harmittaa, että budjetissa ajatukseni opetusaineistoon panostamisesta ei saanut kannatusta. Kirjoista on leikattu jo liikaa. Tähän keskusteluun palattiinkin heti budjetin jälkeen, kun Pisa-tulokset laskivat jälleen, ja tutkijat nostivat esiin miten digimateriaalien runsas käyttö vaikeuttaa oppimista.
Loppujen lopuksi kyse on taas säästöistä: digimateriaali on halvempaa. Ja siitä, että laadukasta digimateriaalia ei aina ole. Ja siitä, että kaikille oppijoille se ei toimi.
***
#koulu #peruskoulu #lukuseula #matematiikka #karvi #pisa #oppiminen #lukutaito #osaamistaso #verotulot
Kirjoita uusi kommentti