26.3.2023

HSL: tasahinta vähentää päästöjä, autoilua ja on edullisin - hallituksessa äänestetään tasahinnan ja vyöhykemallin 126 lippulajin välillä

Tiistaina HSL päättää säilytetäänkö vyöhykejärjestelmän kaikki 126 lippulajia vai siirrytäänkö tasahintaan koko alueella.

  • Tasahinta vähentää eniten ilmastopäästöjä.
  • Enemmistö Hesalaisita, Vantaalaisista, Espoolaisista ja muiden kuntien asukkaista kannattaa sitä.
  • Se lisää eniten joukkoliikenteen käyttäjiä.
  • Se on taloudellisin, eli rahaa jää myös paremmin palvelutasoon
  • Tasahinta hillitsee eniten alueiden eriarvoistumista.
  • Tasahintaa kannattaa elinkeinoelämä.
  • Se lisää keskustan elävyyttä.
  • Se parantaa työvoiman saatavuutta.
  • Autoilukilometrit vähenevät eniten Helsingissä.
  • Vapauttaa katutilaa Helsingissä pysäköinnin ja autoilun vähentyessä.

Tasahinta nostaa kustannuksia ympäryskunnissa, sillä se lisää niin paljon joukkoliikenteen käyttöä. Helsingissä se laskee kustannuksia sillä suhteessa muiden kuntien käyttäjämäärät kasvavat enemmän. Helsingin on teoriassa mahdollista panostaa vapautuvalla rahalla joukkoliikenteen palvelutasoon, jos näin haluaa.

Tasahinnassa hinta olisi suunilleen AB-lipun tasalla, mutta hintatason päätös tämä ei ole vaan hinnoittelusysteemin.

Mallinnuksen mukaan tasahinta lisää joukkoliikenteen käyttöä niin Helsingissä kuin muuallakin, mutta ratikoiden 2-3 pysäkin matkoista hitusen siirtyy kävelyyn/pyöräilyyn/potlkulautoihin.
- Laskelmissa ei huomioida sitä, että hintajoustomalli ei huomio tasahinnan helppouden ja ymmärrettävyyden psykoligista vaikutusta, jonka vuoksi matkaan hyppää aina enemmän matkustajia kuin hinnan vaikutuksia antava laskentamalli antaa tulokseksi.

Kyse tasahinnassa on joukkoliikenteen tulevaisuudesta, kuinka houkutteleva joukkoliikennejärjestelmä on.

Tukholmakin kipuili vyöhykkeiden kanssa kunnes siirtyi tasahintaan. Vyöhykkeet vähentävät matkustajia, koska järjestelmä aiheuttaa epävarmuutta onko oikea lippu. Erityisesti vyöhykemalli estää uusien käyttäjien saamisen joukkoliikenteen piiriin.

HSL:n priiffi: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2023/03/hsln-selvitykset-osoittavat-tasahinnoittelu-lisaisi-eniten-joukkoliikenteen-kayttoa?fbclid=IwAR0ndUThjd-z7C3YhOqj_BLsonpqq5auxfOSqMZKZ4Gw2wTbGIXGMtCLaRU

Kuva: Viranhaltijoiden arvio on selvä. Tasahinnan psykologista vaikutusta ei ole huomioitu, ja mikä lisäisi edelleen tasahinnan kannattavuutta.

#HSL #Joukkoliikenne #hinnoittelumalli #vyöhykkeet #tasahinta #bussit #junat

Taustatietoa syvemmin mallinnoksesta:

A-vyöhyke:
Joukkoliikenne nykymalli + 1,56%
Joukkoliikenne tasahinta + 2.7%
Autokilometrit nykymalli +0,04%.
Autokilometrit tasahinta +0.05%, mutta autopaikkaustannkset, parkkimaksut ja autopaikan saatavuus vaikuttavat tosiasiallisesti enemmän. + Tämän lisäksi psykologinen vaikutus helposta käyttöliittymästä lisää joukkoliikenteen suosiota enemmän. Tätä ei uskalleta arvioida, voi olla suurikin vaikutus.
0,01% ero johtuu osin ja pitkälti siitä että A-vyöhykkeeltä katoaa muiden autoja joukkolikenteen käytätäjiksi niin katuverkkoon tulee väljyyttä jolloin paijkalliset mahtuvat autoilemaan.

28.3.2023 8:58
Sirpa Kauppinen

Tasahinnasta tuntuu olevan disinformaatiota liikkeellä. Se kaatui 6-8 poliittisen rohjeuden puutteeseen, ja nykyinen vyöhykemalli korotetuin hinnoin voitti. Tämä aiheuttanee hitusen korkeampia hinnankorotuksia ja korotuksia myös leikkauksia palvelutasossa. Harmillista.

28.3.2023 16:27
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
26.3.2023

HSL: tasahinta vähentää päästöjä, autoilua ja on edullisin - hallituksessa äänestetään tasahinnan ja vyöhykemallin 126 lippulajin välillä

Tiistaina HSL päättää säilytetäänkö vyöhykejärjestelmän kaikki 126 lippulajia vai siirrytäänkö tasahintaan koko alueella.

  • Tasahinta vähentää eniten ilmastopäästöjä.
  • Enemmistö Hesalaisita, Vantaalaisista, Espoolaisista ja muiden kuntien asukkaista kannattaa sitä.
  • Se lisää eniten joukkoliikenteen käyttäjiä.
  • Se on taloudellisin, eli rahaa jää myös paremmin palvelutasoon
  • Tasahinta hillitsee eniten alueiden eriarvoistumista.
  • Tasahintaa kannattaa elinkeinoelämä.
  • Se lisää keskustan elävyyttä.
  • Se parantaa työvoiman saatavuutta.
  • Autoilukilometrit vähenevät eniten Helsingissä.
  • Vapauttaa katutilaa Helsingissä pysäköinnin ja autoilun vähentyessä.

Tasahinta nostaa kustannuksia ympäryskunnissa, sillä se lisää niin paljon joukkoliikenteen käyttöä. Helsingissä se laskee kustannuksia sillä suhteessa muiden kuntien käyttäjämäärät kasvavat enemmän. Helsingin on teoriassa mahdollista panostaa vapautuvalla rahalla joukkoliikenteen palvelutasoon, jos näin haluaa.

Tasahinnassa hinta olisi suunilleen AB-lipun tasalla, mutta hintatason päätös tämä ei ole vaan hinnoittelusysteemin.

Mallinnuksen mukaan tasahinta lisää joukkoliikenteen käyttöä niin Helsingissä kuin muuallakin, mutta ratikoiden 2-3 pysäkin matkoista hitusen siirtyy kävelyyn/pyöräilyyn/potlkulautoihin.
- Laskelmissa ei huomioida sitä, että hintajoustomalli ei huomio tasahinnan helppouden ja ymmärrettävyyden psykoligista vaikutusta, jonka vuoksi matkaan hyppää aina enemmän matkustajia kuin hinnan vaikutuksia antava laskentamalli antaa tulokseksi.

Kyse tasahinnassa on joukkoliikenteen tulevaisuudesta, kuinka houkutteleva joukkoliikennejärjestelmä on.

Tukholmakin kipuili vyöhykkeiden kanssa kunnes siirtyi tasahintaan. Vyöhykkeet vähentävät matkustajia, koska järjestelmä aiheuttaa epävarmuutta onko oikea lippu. Erityisesti vyöhykemalli estää uusien käyttäjien saamisen joukkoliikenteen piiriin.

HSL:n priiffi: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2023/03/hsln-selvitykset-osoittavat-tasahinnoittelu-lisaisi-eniten-joukkoliikenteen-kayttoa?fbclid=IwAR0ndUThjd-z7C3YhOqj_BLsonpqq5auxfOSqMZKZ4Gw2wTbGIXGMtCLaRU

Kuva: Viranhaltijoiden arvio on selvä. Tasahinnan psykologista vaikutusta ei ole huomioitu, ja mikä lisäisi edelleen tasahinnan kannattavuutta.

#HSL #Joukkoliikenne #hinnoittelumalli #vyöhykkeet #tasahinta #bussit #junat

Taustatietoa syvemmin mallinnoksesta:

A-vyöhyke:
Joukkoliikenne nykymalli + 1,56%
Joukkoliikenne tasahinta + 2.7%
Autokilometrit nykymalli +0,04%.
Autokilometrit tasahinta +0.05%, mutta autopaikkaustannkset, parkkimaksut ja autopaikan saatavuus vaikuttavat tosiasiallisesti enemmän. + Tämän lisäksi psykologinen vaikutus helposta käyttöliittymästä lisää joukkoliikenteen suosiota enemmän. Tätä ei uskalleta arvioida, voi olla suurikin vaikutus.
0,01% ero johtuu osin ja pitkälti siitä että A-vyöhykkeeltä katoaa muiden autoja joukkolikenteen käytätäjiksi niin katuverkkoon tulee väljyyttä jolloin paijkalliset mahtuvat autoilemaan.

28.3.2023 8:58
Sirpa Kauppinen

Tasahinnasta tuntuu olevan disinformaatiota liikkeellä. Se kaatui 6-8 poliittisen rohjeuden puutteeseen, ja nykyinen vyöhykemalli korotetuin hinnoin voitti. Tämä aiheuttanee hitusen korkeampia hinnankorotuksia ja korotuksia myös leikkauksia palvelutasossa. Harmillista.

28.3.2023 16:27
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.