HSL: kokoomus haluaisi lisätä segrekaatiota ja päästöjä
HSL:n hallituksen on lähinnä MAL-suunnitelman lähettäminen kunnille lausunnolle. Asiasta neuvotellaan, joten emme tiedä vielä mitä MAL-suunnitelman ehdotus pitää sisällään tiistain hallituksessa.
Kokoomuksen kiiltonahkakenkä puristaa ilmeisesti kahdesta pääasiassa:
Aasuntokoon säätelyssä mikä tarkoittaa segrekaaton ehkäisyä kaavoituksen keinoin.
Juuri sen ennaltaehkäisystä mistä mitä viimeaikojen koulukeskustelu kumpuaa.
Liikenteen päästövähennyksistä.
Jos liikenteen päästövähennyksiä ei tehdä, emme täytä itsemme, kuntien emmekä Suomen tavoitteita. Tai päästövähennykset pitäisi sitten ottaa muualta kalliimalla.
Kun Helsingin seutua vertaa vastaaviin Pohjoismaisiin kaupunkiseutuihin, huomaa meidänjääneen jälkeen päästövähennyksissä. Meillä vielä trollataan paljon bensa-autonkin puolesta.
Toivoisin että päätöksenteko perustuisi faktoihin, eikä yhden puolueen pienen jengin ennakkosensuuriin ja -luuloihin.
Neuvottelutilanne on auki joten en mene tässä vaiheessa yksityiskohtiin sen enempää.
Joulukuun alussa kirjoitin aiheesta:
“MAL-suunnitelma HSL:n hallituskesta MAL-lausuntoa ei lähtenytkään kuntiin viranhaltijoiden ja asiantuntijoiden tekemänä suunnitelmana, kuten on ollut tapana. Sen sijaan opervarit halusivat sensuroida sen poliittisesti jo ennen kuntien lausuntoa HSL:n hallituksessa. Viranhaltija toi kyllä esiin kokouksessa, että tätä ei ole tarkoitus rukata, vaan vasta kuntien lausunnon jälkeen sisältö varsinaisesti käsitellään hallituksessa.
Porvarit esittivät viime tipassa useita ehdotuksia joissa
- vähennetään kohtuuhintaista asuntotuotantoa sekä perheasuntojen rakentamista.
- lisätään liikenteen päästöjä
Pitkän väännön lausuntopyyntö saatiin pöydälle, kiitos RKP ja perussuomalaisten jotka kannattivat sitä että hallituksella on aikaa tutustua viime tipassa tulleisiin kokoomuksen muutosehdotuksiin ennen päätöksentekoa. Perussuomalaiset sinänsä kannattavat kokoomuksen ehdotuksia.
Kokoomus pystyy poistamaan puheenjohtajan äänen ja porvariryhmän voimin kaiken mistä eivät pidä. Tämä on kuitenkin lähinnä yhden puolueen näkökulma kaikkiin keinoihin mitä kunnat voisivat käyttää.
Kunnat tottakai joka tapauksessa itse päättävät mitä tekevät, mutta MAL-suunnitelmassa on hyvä kertoa millä keinoilla tavoitteet saavutetaan ja millä ei.
- Miten voidaan saada lausuntokierroksella kuntien näkemys eri keinoista, jos niitä ei edes kerrota?
Viranhaltjoiden tarkoitus oli että poliittinen prosessi MAL-suunnitelmasta käydään vasta kuntien lausuntojen jälkeen. Niin kuin aiemminkin on käyty.
Nyt porvarit haluavat varmistaa että kuntien mielipidettä näistä asioista ei kuulla.“
Maanköytön rakentamisen ja liikenteen big plan tehdään vahvassa vuorovaikutuksessa kuntien ja asiantuntijoiden kanssa työpajojen ym skautta. Viranhaltijoiden laatima suunnitelma laitetaan vielä lopuksi kunnille lausuttavaksi ennen nuijimista. Kokoomus yllätti ehkä kokemattomuuttaan mutta se haluaa sensuroida jo ennen kuin kysyy kunnilta mitään, osan suunnitleman toimista.
Joka tapauksessa kunnat päättävät toteutuksista. Mutta nyt ei saataisi edes tietää mitä mieltä kunnat ovat ehdotukisesta.
Kuvassa sähköbussin lataus. Sänköbussit ovat tulleet liikenteeseen markkinaehtoisesti tavoitteita nopeamin. Silti tavoitteita ei haluttu kiristää.
Lausunto Väykävirastolle hankkeista
HSL antoi viranhaltijavalmisteluna lausunnon hankkeista, eikä kysynyt hallitukselta mitään.
Tässä koko tiistain ilsta:
***
Asiasanat: päästövähennys, liikennepäästöt, HSL, eriytyminen, segrekaatio, oppiminen, koulut, S2-oppilaat
Kirjoita uusi kommentti