Sähköautoilun perähikiä
Tukemalla joukkoliikennettä ja yksityisautoilun sähköistymistä liikenteen päästövähennykset ovat yhtä mahdollisia kuin muissakin Pohjoismaissa.
Mahdotonta Suomessa, mahdollista muualla
Norjan kaltaisella sähköautopolitiikalla Suomen täyssähköautokanta olisi 2030 n. 580 000 autoa ja Ruotsin mallilla n. 360 000 autoa. Petteri Orpo (kok) kuitenkin piti hallituksen 250 000 sähköautotavoitetta epärealistisena.
Sähköautoilun tukien lisäksi latausverkkoa pitää kehittää. Uudisrakentamisessa sähköautoilun on oltava mahdollista.
Sähköbussit sen sijaan valtaavat markkinoita jo ilman tukia. HSL:n alueella paljon ajossa olevat bussit ovat huomattavasti halvempia käyttää sähköllä.
Keinot ovat olemassa (mm. fossiilittoman liikenteen tiekartta). Jos liikenteen päästvähennyksiä ei toteuteta, päästövähennykset pitäisi ottaa jostain muualta, mikä voi olla hintavampaa. Jo liikkumisen varmistamiseksi tarvitaan monipuolinen latausinfra (taloyhtit, työpaikat, palvelut, latausverkko huoltoasemilla) jonka rakentumista pitää tukea ja seurata.
Tietullit
Tietullit vähentävät autoilua, jos sille on vaihtoehto – muuten ne ovat rahastusta. Tukholmassa liikenteen vähentyminen keskustassta teki kävelystä miellyttävää, jolloin kivijalkakauppojen kannattavuus parani. Kävellen tai ratikalla on helpompi katsoa näyteikkunoita ja poiketa liikkeeseen, autoilla taas ajetaan ememän tietytä paikasta tiettyyn paikkaan ilman shoppailua. Hiljaisempi ääniympäristö myös teki keskustasta houkkuttelevamman.
Mikäli tietulleihin päädytään, sitä ei saa tehdä ilman merkittävää parannusta joukkoliikenteeseen. Tämän lisäksi yksityisyyden suojan on oltava selvä.
Sujuvampaa joukkoliikennettä
Joukkoliikenteen houkuttelevuutta tulee parantaa HSL-alueella
- Tasahinnalla, joka on koko HSL:n alueella AB-lipun tasolla. Pysykologisesti yksinkertainen järjestelmä houkuttelee uusia matkustajia ja on helppokäyttöinen kakikille. Mallinnoksissa tasahinta lisää eniten käyttäjiä, se on kokonaistaloudellisesti edullisin, se vähentää eniten päästöjä ja sitä myös yritykset ja asukkaat toivovat. Toistaiseksi kokoomus on vastustanut tasahintaa.
- Suoramaksu kortilla on helppo, kun erillisiä sovelluksia tai lippuautomaatteja ei tarvita. Myös vaihtoehtoinen maksujärjestelmä tarvitaan, sillä turisteillä saattaa olla erilainen maksujärjestelmä, kaikilla ei ole pankkikorttia, ja lapsilla sitä harvepanktenkikortittomien ja lapsilla sitäkin harvemmin.
- Käyttäjien kuunteleminen linjastosuunnittelussa. Suorien linjojen lakkautukset ovat vähentäneet käyttöä ja lisänneet tyytymättömyyttä. Sujuva liikenne ja hyvä palvelutaso on tärkein keino.
Riittääkö sähkö?
Kulutushuiput ovat se syy miksi sähköntuotanto on kovilla, ja pitää käynnistää sitä kalleinta tuotantoa. Tulevaisuuden hurjimmissa arvioissa sähköautoja voi käyttää hyvin myös akkuina, jotka tasaavat kulutuspiikkejä. Joka tapauksessa useimmiten latausta voi tahdittaa myös sen mukaan koska sähkö on halpaa, eli sitä on runsaasti.
Tuulivoimoiden rakentamisesksi tiedusteluja on tullut kantaverkkoyhtiölle nyt 44 olkiluoto kolmosen verran. Kaikkea ei varmasti rakenneta, mutta Suomen tuulivoimakapasiteetti erityisesti merituulivoiman suhteen on valtava. Kone oy on kehittänyt vetyteknologiaa tuulivoimaloiden energian varastoimiseen. Myös Olkiluoto 3 tuo varmuutta sähkön riittävyyteen, toivottavasti se saadaan pian kaupalliseen käyttöön.
Kirjoita uusi kommentti