HSL:n liikennöintisuunnitelma 2023-2024 - linjastomuutokset
HSL:n linjastosuunnitelmat ovat saaneet paljon kritiikkiä mm. Ylästön, Hämeenkylän ja Päiväkummun huonoista yhteyksistä Helsinkiin ja kouluihin. Kouluongelma johtuu osin siitä, että kouluverkko ei vastaa tarpeita, ja on vaihtuvat oppilaaksiottoalueet, jolloin on vaikea saada toimivaa linjastoa. Ainoana halituksen jäsenenä olen pitänyt esillä näitä huonojen yhteyksien ongelmia. Mutta tässä käytännön liikennöintisuunnitelmassa mennään pääosin linjastosuunnitelmien pohjalta, pienin korjauksin.
Liikennöintisuunnitelman 2023-2024 tärkeimmät muutokset:
Syksyllä aloittavat runkolinjat 520 Matinkylä (M)– Suurpelto–Leppävaara–Myyrmäki–Martinlaakso ja 530 Matinkylä (M)–Finnoo (M)– Espoon keskus–Myyrmäki. Nämä kulkevat sähköllä.
Vantaan kaupungin aloitteesta kokeillaan uutta kesä- ja syysviikonloppuisin kulkevaa bussiyhteyttä Tikkurilan ja Kuusijärven ulkoilualueen välillä.
Jätkäsaaressa linjan 8 reitti jatketaan Tahitinkadulle asti.
Pasilassa otetaan käyttöön Asemapäällikönkadun kaksisuuntainen rataosuus, jolloin linjat 7 ja 9 alkavat liikennöidä molempiin suuntiin Asemapäällikönkatua.
Linjan 2 päätepysäkki siirtyy Pasilan asemalta Messukeskukselle.
Uusi yöraitiolinja 9N korvaa bussilinjan 23N tarjoten viikonloppuöisin yhteyden Helsingin keskustasta päiväsaikaankin raitioliikenteellä palveltaville alueille Jätkäsaareen, Kallioon, Pasilaan ja Ilmalaan.
Raitiolinjan 7 reitti jatketaan Pasilasta Meilahden sairaalan päätepysäkille.
Pikaraitiotie 550:n liikennöinti voi olla mahdollista aloittaa syksyn 2023 aikana. Alkuvaiheessa varaudutaan täydentämään runkobussilinjalla 550X reitillä Itäkeskus–Keilaniemi.
Laajasalossa tulee muutoksia Kruunusiltojen raitiotien vuoksi.
Siuntion bussiliikenne siirtyy HSL:n hankkimaksi ja suunnittelemaksi ja HSL:n tilaaman liikenteen liikennöinti alkaa syysliikenteen käynnistyessä.
Ratatöistä koituu poikkeusjärjestelyjä.
Yhtymäkokouksen 29.11.2022 päätös palauttaa vuoden 2022 kuntaosuutta Helsingille pienensi osaltaan HSL:n taloudellista pelivaraa myös tuleville vuosille. Tämä luo painetta palveluiden sopeuttamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa linjojen karsimista. Linjoja on karsittu jo aika minimiin koronan johdosta.
Mielestäni HSL:n rahoitus tulisi saada kuntoon esim suurten kaupunkien joukkoliikennetuella, ja muuttamalla laskennallista HSY:n ja kuntien välistä infrakorvausmallia. Nyt ratoja rakennettaessa infrakorvaukset nostaisivat HSL:n lipunihntaa 33% mikäli muutoksia ei tehdä.
Tässä koko lista: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2023178
Kirjoita uusi kommentti