Palveluverkkosuunnitelmassa liian vähän päiväkotipaikkoja, koulut täynnä ja bussilinjoissa puutteita - Myyrmanniin tulossa Prisma ja Lidl
Palveluverkkosuunnitelmassa yhä riittämättömästi päiväkotipaikkoja, eikä näiden riittävyyttä seurata, mutta päiväkotipaikka pitäisi saada puolentunnin matkan päästä. Koulut ovat liian täynnä, osa huonokuntoisia ja bussilijoissa on puutteita muun muassa Hämeenkylässä ja Ylästössä. Mölandet ja muita kiinteistöjä myydään. Myyrmanniin tulee Prisma ja Lidl.
Palveluverkkosuunnitelma
Vantaan tulisi rakentaa resurssiviisas palveluverkko, jossa lähipalvelut saavutetaan kävellen, ja isot yksiköt ovat joukkoliikenteen saavutettavissa. Jokapäiväisiin arjen palvelulut kuten koulut ja päiväkodit eivät saisi lisätä autoilua. Nyt liian koulut joihin ei mahdu sekä koululakkautusten tekemät reiät palveluverkossa pakottavat päivittäiseen autoiluun.
Palveluverkon on tarkoitus edesauttaa työelämää ja palvella arkielämää, ei haitata sitä.
1. Päiväkotipaikat
Päiväkotien riittämättömyyden ostin isosti esiin suunnitteluvaiheessa. Nyt vartin matka haluttiin kriteeriksi, mutta seurataan siitä, pääseekö lähialueen päiväkotiin, ei vieläkään ole. Matkat ovat mm. Hämeenkylä-Pähkinärinealueella niin osalle niin reippaita että käytännössä syövät työpäivästä liikaa. Virheelliset väestöennusteet vaikuttavat. Ja nyt alueelle rakennetaan lapsiperheille soveltuvia rakennuksia runsaasti lisää.
2. Koulupaikat
Kun lakkautettiin Tuomelan ja Hevoshaan koulut, näistä ei tounut varsinaisia säästöjä, mutta se jätti esimerkiksi Hämeenkylän alueen kokonaan ilman alakoulua, sekä lisäsi Hakunilan segragaatiota. Segregaatiota paikataan nyt ratikalla, mutta sen lisäksi tarvitaan se alakoulu lakkautetun Hevoshaan tilalle. Tuomelan koulun lakkautus taas on aiheuttanut paitsi kunnan vetovoiman laskua ja selkeää veronmaksajien katoa, niin myös perheille hankaluutta turhaa autoilua ja vaarallisia kouluteitä.
Turha ihmetellä miksi hyvätuloiset menevät sinne missä on houkuttelevat koulut, jos houkuttelevat koulut lakkautetaan. Asuinalueen valinnassa oleellista on se että lapset pääsevät lähelle päiväkotiin ja kouluun.
Ennenkaikkea liian täynnä olevia kouluja taiteillaan joustavilla oppilaaksiottoalueilla. Samasta perhestä voi olla nejässä eri koulussa lapset. Paljon stressia ja pelkoaihmisillä siitä miten kauas lapset joutuvat, ja mtien sisarukset ja kaveriporukat hajoavat.
Koulut ovat liian täynnä monin paikoin. Oppilaat pyörtyilevät hapenpuutteeseen kun ilmanvaihto ei riitä, monen opettajan ääni kuuluu samaan aikaan, ja kaikki eivät mahdu luokkiin niin että näkisivt opetuksen, jostain istuimista tai pulpeteista puhumattakaan. Lukujärjestyksen tekeminen liian niukoissa tiloissa on vaikeaa ja melu ja ahtaus vaikeuttaa oppimista. Oppimistulokset saa myös tällä laskemaan.
Hyvä että mitoitusta uusissa kouluissa lisätään, mutta se ei riitä vanhoissa kouluissa ratkaisemaan ongelmia. Lounais-Vantaalla halvimmat lisäopilaspaikat syntyisivät Tuomelaan, missä rakenteet ovat kunnossa, valmis liikkasali ja piha - ja rakennuksesta on pidettävä joka tapauksessa huolta.
Tämän lisäksi terveyshaitan määrää ei seurata niissä kouluissa, joissa tutkitusti ei saisi pitää ihmisiä ellei niitä korjata kunnolla eli saada terveyshaitan tasoa laskemana. Näitä korjaamattomia kouluja, joissa on vain teippailtu hätäpaikkuuta on yhä muutama. Puhun nyt merkittävän ja sietämättmän riskin kouluista.Ja näissä kouluissa saa joka vuosi pysyvän terveyshaitan useampi oppilas.
Koulupaikoista Myyrmäessä: "Seuraavalle kymmenelle vuodelle syntyvää yläkouluikäisten opetustilojen vajetta ei pystytä paikkaamaan ympäröivien liikerakennusten tarjonnalla, aineopetusluokkien puutteesta johtuen." Ojahaan tontille rakennetaan uusi koulu, ja Sanomalaan tulee liikuntahalli.
3. Bussilinjat
Suoria busseja tarvitaan Hämeenkylään (esim. Vihdintien bussi voi koukata Hämeenkylän kautta) jotta ihmiset pääsevät esim Meilahteen töihin, Ylästöön ja Päiväkumpuun, Vantaankoskelle yms.
Koululaisliikenteen järjesstäminen ei onnistu kun samalta alueelta lähtee useampaan kouluun oppilaita. Nyt esim ekaluokkalaisia joutuisi odottamaan koululla 55 minuuttia, ja esim Hämeenkylän kouluun ei kulje bussia kaikilta oppilaaksiotto alueilta ollenkaan.
Aiheesta aiemmin:
- alaotsikolla Palveluverkkouudistus vaikeuttaa hiilineutraaliutta
- Palveluverkkosuunnitelmaan tarvitaan kuuleminen - mm sisäilma ja matkat huomioitava
- Palveluverkko kaupunginhallituksessa (kohta 9)
Kivistön kaava
Kivistön areenan rahoitus ei saa olla sellaiselta taholta, joka ei jaa länsimaisia ihmisarvoja. Valtuustoinfossa asian nosti pöydälle Rokkanen (kok). Ennen kuin kaupunki lykkää siihen rahojaan, muun rahoituksen luotettavuus on varmistettava. On oltava varma toimijoiden luotettavuudesta.
Myyrmanniin Prisma ja Lidl
Kiinteistö Oy Myyrmanni hakee liiketilojen lisäämistä nykyisen rakennuksen sisällä 2 300 k-m2, osin kellaritasolle, ja Iskoskujalle menevän kauppakäytävän poistamista. Kauppakeskukseen on tulossa Prisma ja Lidl. Rakennuksen pohjois- ja eteläjulkisivut ja gallerian lasikatto suojellaan.
Aloite energian ja rahan säästöistä Vantaan kaupungilla
Vihreiät tekivät aoitteen fossiiliriippuvuuden vähentämisetä. Tämä vähentää alttiuttaa markkinahäiriöille. Tilanne sähkömarkkinoilla on vain pahentunut samaan kun aloite on roikkunut viranhaltijoilla. Energiatehokkuuden lisääminen ja kulutushuippujen vähentäminen vaikkapa älykkäällä kulunohjauksella laskisi kustannuksia ja vähentäisi sähkökatkojen riskiä. yrityselämälle, kouluille eivätkä arejen pyörittämiselle.
Vantaa myy kiinteistöjä
Viime valtuustokaudella säästöjä etsittiin asettamalla myyntitavoite kaupingin kiinteistöille. Tällaiset kiintiöt saattavat aiheuttaa sen, että myydään tilanteissa, joista ei ehkä saada riittävää hintaa. Mölandet on Helsingin rajan tuntumassa oleva saari, jossa on datza, sauna ja majoitustiloja. Kiinteistö on harvinaisen hienolla paikalla, ja pohdin sen päätymistä yksityisomistukseen: onko hinta riittävä.
Myytävissä kohteissa on myös muissa kunnissa sijaitsevia virkistysalueita, jotka säilyvät yleisessä käytössä, mikä on hyvä.
Kirjoita uusi kommentti