15.11.2022

Suorista linjoista äänestettiin Vantaalla - joukkoliikenne ei saanut kannatusta

Suoria linjoja on lakkautettu eikä asukkaiden antamaa palautetta ole kuultu. Täällä kylien verkossa ei runkolinjat toimi samalla tavalla kuin tiivissä keskustassa.

Esimerkiksi Vihdintien linjastouudistuksen jälkeen ei kulje yhtään enempää bussia ns. runkolinjalla. Ennen vihdintietä eri kyliin kulkeneet bussit vain muuttuivat vaihdoliseksi.

Kuva: Demosin valtuustokirjan sisäkanteen Tukholman mallin runkolinjasta suorien linjojen kanssa, ja HSL:n mallin runkolijasta mikä tuo vaihdolliset yhteydetä. 

Tässä on esimerkki suorista linjoista jossa tiheäliikenteinen runkolinja syntyy runkoon, vaikka linjat haaroittuvat eri kyliin. Tämä malli on käytössä muun muassa Tukhomassa.

HSL taas katkaisee linjat vaihdolliseksi rakentaessaan runkolinjoja.

Hämeenkylä, Ylästö, Päiväkumpu, Vantaanlaakso, Nikinmäki jne … Vuorotyöntekijät ei pääse työpaikalle vaikkapa Meilahteen.

Huutavat lapset, kauppakassit, vaikeasti liikkuvat, ja läppäriä naputtavat. Kaikki lakkautuvat.  Pimeään vaakatuuleen ja räntasateeseen jonnekin motarin varteen. 

HSL mittaa matka-aikoja oletuksella, että ihminen lähtee mihin tahansa aikaan käppäilemään pysäkille. Tosiasiassa ihmiset osavat täällä kylien verkossa lukea aikataulua ja reittiopasta ja lähtevät sen mukaan liikkeelle. 

On tärkeämpää päästä sinne minne haluaa mennä, kuin se että on tiheä bussi jonnekin minne ei ole menossa. 

Kannatan kuntaosuuden nostoa 200 000 eurolla jotta saamme suoria linjoja.

Myös Espoo lisäsi suoria linjoja kun taannoinen linjastuudistus ei miellyttänyt asukkaita. 

Kuntaosuudesta päättää vantaan valtuusto. Tänään äänestämme suorista linjoista, ihmisten sujuvasta arjesta.

Ja sitten ongelmaan: Infrakorvaukset nostavat lähivuosina lipunhintoja 30%. Infrakorvauslaskentamalli pitää uusia nopeasti. Uskon että apulaiskaupunginjohtaja Anttila tarttuu toimeen. Muuten joukkoliikennejärjestelmä romuttuu.

Eli toisin sanoen huono laskentatapa romuttaa joukkolikenteen ja ajaa

Lipunhintojen korotukset ajavat kierteeseen, jossa käyttäjät vähentyvät, ja näin linjoja vähennetään mikä vähentää edelleen käyttäjiä jne. Kierre on iso ruski.

Ilman joukkoliikennettä ei liiku vanhukset, lapset, heikkonäkiset tai muuten autottomat. 

 

Liikenteen päästövähennykset eivät toteudu. Meidän pitäisi lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta, ei vähentää sitä.

Äänestys hävittiin

Suorien linjojen puolustajia löytyi vain pienpuolueista. 

Budjetissa äänestettiin suorista linjoista:
  • Suoria linjoja vastustivat Kokoomus ja SDP yhtenä rintamana.
  • Suoria linjoja puolsivat: Mutanen (vihr), Kauppinen (vihr), Heikkinen (ps), Rämö (vihr), Kaimio (vihr), Viilo (vihr), Norrena (vihr), Valtanen (vihr), Friman (vihr) Tawasoli (vihr), Tikkanen (kesk), Kaartokallio (kd), Demir (vas), Aidanjuuri (ps) ja Jääskeläinen(vas).
Ehdotus hävisi 51-15.
***
Asiasanat: HSL, joukkoliikenne, 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
15.11.2022

Suorista linjoista äänestettiin Vantaalla - joukkoliikenne ei saanut kannatusta

Suoria linjoja on lakkautettu eikä asukkaiden antamaa palautetta ole kuultu. Täällä kylien verkossa ei runkolinjat toimi samalla tavalla kuin tiivissä keskustassa.

Esimerkiksi Vihdintien linjastouudistuksen jälkeen ei kulje yhtään enempää bussia ns. runkolinjalla. Ennen vihdintietä eri kyliin kulkeneet bussit vain muuttuivat vaihdoliseksi.

Kuva: Demosin valtuustokirjan sisäkanteen Tukholman mallin runkolinjasta suorien linjojen kanssa, ja HSL:n mallin runkolijasta mikä tuo vaihdolliset yhteydetä. 

Tässä on esimerkki suorista linjoista jossa tiheäliikenteinen runkolinja syntyy runkoon, vaikka linjat haaroittuvat eri kyliin. Tämä malli on käytössä muun muassa Tukhomassa.

HSL taas katkaisee linjat vaihdolliseksi rakentaessaan runkolinjoja.

Hämeenkylä, Ylästö, Päiväkumpu, Vantaanlaakso, Nikinmäki jne … Vuorotyöntekijät ei pääse työpaikalle vaikkapa Meilahteen.

Huutavat lapset, kauppakassit, vaikeasti liikkuvat, ja läppäriä naputtavat. Kaikki lakkautuvat.  Pimeään vaakatuuleen ja räntasateeseen jonnekin motarin varteen. 

HSL mittaa matka-aikoja oletuksella, että ihminen lähtee mihin tahansa aikaan käppäilemään pysäkille. Tosiasiassa ihmiset osavat täällä kylien verkossa lukea aikataulua ja reittiopasta ja lähtevät sen mukaan liikkeelle. 

On tärkeämpää päästä sinne minne haluaa mennä, kuin se että on tiheä bussi jonnekin minne ei ole menossa. 

Kannatan kuntaosuuden nostoa 200 000 eurolla jotta saamme suoria linjoja.

Myös Espoo lisäsi suoria linjoja kun taannoinen linjastuudistus ei miellyttänyt asukkaita. 

Kuntaosuudesta päättää vantaan valtuusto. Tänään äänestämme suorista linjoista, ihmisten sujuvasta arjesta.

Ja sitten ongelmaan: Infrakorvaukset nostavat lähivuosina lipunhintoja 30%. Infrakorvauslaskentamalli pitää uusia nopeasti. Uskon että apulaiskaupunginjohtaja Anttila tarttuu toimeen. Muuten joukkoliikennejärjestelmä romuttuu.

Eli toisin sanoen huono laskentatapa romuttaa joukkolikenteen ja ajaa

Lipunhintojen korotukset ajavat kierteeseen, jossa käyttäjät vähentyvät, ja näin linjoja vähennetään mikä vähentää edelleen käyttäjiä jne. Kierre on iso ruski.

Ilman joukkoliikennettä ei liiku vanhukset, lapset, heikkonäkiset tai muuten autottomat. 

 

Liikenteen päästövähennykset eivät toteudu. Meidän pitäisi lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta, ei vähentää sitä.

Äänestys hävittiin

Suorien linjojen puolustajia löytyi vain pienpuolueista. 

Budjetissa äänestettiin suorista linjoista:
  • Suoria linjoja vastustivat Kokoomus ja SDP yhtenä rintamana.
  • Suoria linjoja puolsivat: Mutanen (vihr), Kauppinen (vihr), Heikkinen (ps), Rämö (vihr), Kaimio (vihr), Viilo (vihr), Norrena (vihr), Valtanen (vihr), Friman (vihr) Tawasoli (vihr), Tikkanen (kesk), Kaartokallio (kd), Demir (vas), Aidanjuuri (ps) ja Jääskeläinen(vas).
Ehdotus hävisi 51-15.
***
Asiasanat: HSL, joukkoliikenne, 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.