30.10.2022

Koululaisryhmien ilmaismatkat säilytettävä - HSL:n tiistain hallitukseen tulossa äänestys

HSL:n koululaisryhmät ilmaismatkojen poistaminen on täysin näennäistä säästöä. Tuntuu hölmöltä että näillä budjetin näennäisvaikutuksilla torpataan tärkeä koulujen toiminta ja tulevien polvien johdattaminen joukkoliikenteen pariin.

1. Säästöjä ei synny koska kouluilla ei ole varaa. Budjetti on epärealistinen.

2. Säästöjä ei synny koska kuluja ei ollut, sillä ryhmät ovat kulkeneet päiväsaikaan, jolloin joukkoliikennevälineissä on tilaa.

3. Uusia matkustajia ei saada lapsista jotka olisivat tätä kautta päässeet joukkoliikenteen makuun. Strategian mukaan HSL:n pitäisi kasvattaa matkustajamäärää, joten tämän posto ei tue strategiaa.

4. Tämä lisää segregaatiota, sillä Helsingin keskustan "hyvissä" kouluissa on museot ja kaikki lähellä, mutta esimerkiksi Itä-Helsingistä ei olisi varaa liikkua näitä katsomaan.

5. Koko kunnan pitäisi olla oppimisaluetta, tähän perustuu nykyinen opetussuunitelma. On tarkoitus mennä koulun seinien ulkopuolelle. 

Vihreät tekevät vastaesityksen: kouluaisryhmien ilmaismatkat on säilytettävä. 

Jotta lipunihnnat eivät korottuisi entisestään, tämä laskennallinen miljoona lisätään myyntitavoitteeseen. Näin säästetään myös ylimääräisen kokouksen vaatimat kustannukset, sillä uusi lhinnoittelun laskenta olisi vaatinut taas uuden kokouksen. Kokous on tiistaina 1.11 klo 9:00.

Kokoomuksen Matias Pajulan julkisuuteen tuoma ehdotus on ryhmkönttälippu, jonka käytännössä koulut kustantaisivat. Tämä tarkoittaisi lisää lippulappubyrokratiaa opettajille, ja HSL:n lippulajien nouseminen 127:ään - ja kuitenkin käytännössä retkien loppumista sillä rahaa ei ole. Lähikoulun rehtori totesi: joulun jälkeen ei sitten ole retkiä. Kuntien budjetit ovat koulujenkin osalta neuvoteltu. Retkirahoja ei voi ottaa kirjoihin ja opetukseen käytettävästä sillä sitä on jo nyt aivan liian niukasti, esimerkiksi lukutaitoa ei ole varaa enää kaikille lapsille opettaa.

***

25.10 kokousraportti: uudelleenvalmisteluun lastenvaunut ja opisjelijalipun rajaus

  • Lippujen hinnat ja etuudet palautettiin yksimielisesti. 
  • Sen sijaan budjetti hyväksyttiin, vaikka vasemmistoliiton edustaja teki vastaesityksen, kukaan kannattanut sitä. 

Budjetti oli kuntien antamassa raamissa perustui noin 10 prosentin lipunhinnannostoille plus tehostamiselle. Jos kunnat ohjeistavat pienentämään kuntaosuutta ja talouden tehostamisohjelman, niin HSL:n hallitus on kädetön.

Olin kuitenkin vaatinut aiemmin että kuntien poliittisille päättäjille kerrotaan mitä tarkoittaa käytännössä jos kuntaosuudet eivät jousta/velkaa ei voi ottaa. Tätä ei tapahtunut.

Kysyin myös mahdollisuudesta velan maksun hidastamiseen ja selvitin kuntaliitosta onko lainsäädännöllisiä esteitä. Maksuohjelma on kiinteä. Lain mukaan takaisinmaksu tulee tapahtua neljässä vuodessa.

Ongelmat:

1. Infrakorvauslaskentamalli kasvattaa kustannuksia 130 miljoonaa euroa lähivuosina. Espoon metron aloitus tuntuu. Tämä pitäisi repiä lipunhinnoista, mikä tarkoittaa 30% korotuspainetta. Aivan kestämätön joukkoliikenteen houkuttelevuudenkannalta. Olen useaan otteeseen hoputtanut infrakorvausmallin uusimista ja tässäkin kokouksessa kysyin koska tämä neuvotellaan kuntien kanssa uusiksi.

2. Matkustajamäärissä on yhä pieni koronan tuoma alentuma. Sen kattaminen onnistuisi parhaiten riittävän alhaisella tasahinnalla ja suoramaksulla eli joukkoliikenteen houkuttelevuudella.

Erityisesti pitkien ABC ja ABCD-lippuhen hintojen lasku AB-lipun tasolle toisi matkustajia reippaastikin. Ja kannattaisi taloudellisesti. Mutta tasahinnalla saataisiin helpon käyttöliittymän höydyt jota 126 eri lippulajille ei saada.

Ongelmana ei pitäisi olla kehyskuntien nousevat kuntaosuudet, sillä nämä saavat verotuloja enemmän työmatkavähenysten kautta. Tämä usein unohtuu päättäjiltäkin.

3. Energiakustannusten nousu on huomattavasti oletettua suurempi, mutta se katetaan pääosin maan hallituksen myöntämällä ALV-alennuksella ja tehostamisella.

Kaikkeen on olemassa ratkaisu, pitää vain muodostaa poliittinen tahtotila tehdä nämä asiat. Myös hyvinvointialueiden tai kuntien kaikkien työntekijöiden tuomatkalippu voisi tuoda hyvän win-win-tilanteen, jossa julkishallinnon mahdolisuuksia saada ja pitää työntekijöitä, paranisi merkittävästi. Tässä olisi varmasti löydettävissä hyvä diili, jos poliittinen tahtotila löytyy. 

Palveluleikkaukset romutttaisivat joukkoliikennejärjestelmän. Kokoomuksen hintapolitiikka ajaa pian kierteeseen, jos jossa hintojen korotukset vähentävät matkustusta, mikä edelleen luo tarpeen lisäkorotuksille jne.  Hinta/palvelujoustomallien perusteella useiden kymmenien tai satojen lijjojen lakkauttaminen karkoittaa tehokkaammin matkustajia kuin nämä lipunhintojen korotukset. 

Vielä sananen lipunihntojen myyntitavoitteesta: Tällä hetkellä HSL:n muuntitavoite on tosi kova, sillä hallitus käsittelyssään huononsi lipunhinnoittelua vaikeammaksi myydä eikä lastenvaunujen kanssa kulkijoista ei saadakaan lipputuloja. 

Vaihtoehdot ovat vähissä, jos kuntaosuuksia ei kasvateta tai saada valtiolta pysyvää ja selkeää suurten kaupunkien joukkoliikennetukea. Sujuva joukkoliikenne (ja liikenne) on osaajien lisäksi tärkeimpiä kilpailukykytekijöitä Itämeren alueen kaupunkien sarjassa.

Nyt tarvitaan ongelmanratkaisuhalukkuutta poliitikoilta: miten turvataan joukkoliikenteen jatkuminen? 

Kuva: Kaksi vuotta taisteltiin koululaisryhmien ilmaismatkojen saamista, ja ne ehtivät olla lasten käytössä nelisen vuotta. Ne lisäsivät reippaasti koulujen retkiä ja avasivat kaupungin aivan toisella tavalla opetuksen käyttöön.

***

Avainsanat:

HSL, joukkoliikenne, tasahinta, infrakosvaus, metro, bussi, joukkoliikennejärjestelmä

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
30.10.2022

Koululaisryhmien ilmaismatkat säilytettävä - HSL:n tiistain hallitukseen tulossa äänestys

HSL:n koululaisryhmät ilmaismatkojen poistaminen on täysin näennäistä säästöä. Tuntuu hölmöltä että näillä budjetin näennäisvaikutuksilla torpataan tärkeä koulujen toiminta ja tulevien polvien johdattaminen joukkoliikenteen pariin.

1. Säästöjä ei synny koska kouluilla ei ole varaa. Budjetti on epärealistinen.

2. Säästöjä ei synny koska kuluja ei ollut, sillä ryhmät ovat kulkeneet päiväsaikaan, jolloin joukkoliikennevälineissä on tilaa.

3. Uusia matkustajia ei saada lapsista jotka olisivat tätä kautta päässeet joukkoliikenteen makuun. Strategian mukaan HSL:n pitäisi kasvattaa matkustajamäärää, joten tämän posto ei tue strategiaa.

4. Tämä lisää segregaatiota, sillä Helsingin keskustan "hyvissä" kouluissa on museot ja kaikki lähellä, mutta esimerkiksi Itä-Helsingistä ei olisi varaa liikkua näitä katsomaan.

5. Koko kunnan pitäisi olla oppimisaluetta, tähän perustuu nykyinen opetussuunitelma. On tarkoitus mennä koulun seinien ulkopuolelle. 

Vihreät tekevät vastaesityksen: kouluaisryhmien ilmaismatkat on säilytettävä. 

Jotta lipunihnnat eivät korottuisi entisestään, tämä laskennallinen miljoona lisätään myyntitavoitteeseen. Näin säästetään myös ylimääräisen kokouksen vaatimat kustannukset, sillä uusi lhinnoittelun laskenta olisi vaatinut taas uuden kokouksen. Kokous on tiistaina 1.11 klo 9:00.

Kokoomuksen Matias Pajulan julkisuuteen tuoma ehdotus on ryhmkönttälippu, jonka käytännössä koulut kustantaisivat. Tämä tarkoittaisi lisää lippulappubyrokratiaa opettajille, ja HSL:n lippulajien nouseminen 127:ään - ja kuitenkin käytännössä retkien loppumista sillä rahaa ei ole. Lähikoulun rehtori totesi: joulun jälkeen ei sitten ole retkiä. Kuntien budjetit ovat koulujenkin osalta neuvoteltu. Retkirahoja ei voi ottaa kirjoihin ja opetukseen käytettävästä sillä sitä on jo nyt aivan liian niukasti, esimerkiksi lukutaitoa ei ole varaa enää kaikille lapsille opettaa.

***

25.10 kokousraportti: uudelleenvalmisteluun lastenvaunut ja opisjelijalipun rajaus

  • Lippujen hinnat ja etuudet palautettiin yksimielisesti. 
  • Sen sijaan budjetti hyväksyttiin, vaikka vasemmistoliiton edustaja teki vastaesityksen, kukaan kannattanut sitä. 

Budjetti oli kuntien antamassa raamissa perustui noin 10 prosentin lipunhinnannostoille plus tehostamiselle. Jos kunnat ohjeistavat pienentämään kuntaosuutta ja talouden tehostamisohjelman, niin HSL:n hallitus on kädetön.

Olin kuitenkin vaatinut aiemmin että kuntien poliittisille päättäjille kerrotaan mitä tarkoittaa käytännössä jos kuntaosuudet eivät jousta/velkaa ei voi ottaa. Tätä ei tapahtunut.

Kysyin myös mahdollisuudesta velan maksun hidastamiseen ja selvitin kuntaliitosta onko lainsäädännöllisiä esteitä. Maksuohjelma on kiinteä. Lain mukaan takaisinmaksu tulee tapahtua neljässä vuodessa.

Ongelmat:

1. Infrakorvauslaskentamalli kasvattaa kustannuksia 130 miljoonaa euroa lähivuosina. Espoon metron aloitus tuntuu. Tämä pitäisi repiä lipunhinnoista, mikä tarkoittaa 30% korotuspainetta. Aivan kestämätön joukkoliikenteen houkuttelevuudenkannalta. Olen useaan otteeseen hoputtanut infrakorvausmallin uusimista ja tässäkin kokouksessa kysyin koska tämä neuvotellaan kuntien kanssa uusiksi.

2. Matkustajamäärissä on yhä pieni koronan tuoma alentuma. Sen kattaminen onnistuisi parhaiten riittävän alhaisella tasahinnalla ja suoramaksulla eli joukkoliikenteen houkuttelevuudella.

Erityisesti pitkien ABC ja ABCD-lippuhen hintojen lasku AB-lipun tasolle toisi matkustajia reippaastikin. Ja kannattaisi taloudellisesti. Mutta tasahinnalla saataisiin helpon käyttöliittymän höydyt jota 126 eri lippulajille ei saada.

Ongelmana ei pitäisi olla kehyskuntien nousevat kuntaosuudet, sillä nämä saavat verotuloja enemmän työmatkavähenysten kautta. Tämä usein unohtuu päättäjiltäkin.

3. Energiakustannusten nousu on huomattavasti oletettua suurempi, mutta se katetaan pääosin maan hallituksen myöntämällä ALV-alennuksella ja tehostamisella.

Kaikkeen on olemassa ratkaisu, pitää vain muodostaa poliittinen tahtotila tehdä nämä asiat. Myös hyvinvointialueiden tai kuntien kaikkien työntekijöiden tuomatkalippu voisi tuoda hyvän win-win-tilanteen, jossa julkishallinnon mahdolisuuksia saada ja pitää työntekijöitä, paranisi merkittävästi. Tässä olisi varmasti löydettävissä hyvä diili, jos poliittinen tahtotila löytyy. 

Palveluleikkaukset romutttaisivat joukkoliikennejärjestelmän. Kokoomuksen hintapolitiikka ajaa pian kierteeseen, jos jossa hintojen korotukset vähentävät matkustusta, mikä edelleen luo tarpeen lisäkorotuksille jne.  Hinta/palvelujoustomallien perusteella useiden kymmenien tai satojen lijjojen lakkauttaminen karkoittaa tehokkaammin matkustajia kuin nämä lipunhintojen korotukset. 

Vielä sananen lipunihntojen myyntitavoitteesta: Tällä hetkellä HSL:n muuntitavoite on tosi kova, sillä hallitus käsittelyssään huononsi lipunhinnoittelua vaikeammaksi myydä eikä lastenvaunujen kanssa kulkijoista ei saadakaan lipputuloja. 

Vaihtoehdot ovat vähissä, jos kuntaosuuksia ei kasvateta tai saada valtiolta pysyvää ja selkeää suurten kaupunkien joukkoliikennetukea. Sujuva joukkoliikenne (ja liikenne) on osaajien lisäksi tärkeimpiä kilpailukykytekijöitä Itämeren alueen kaupunkien sarjassa.

Nyt tarvitaan ongelmanratkaisuhalukkuutta poliitikoilta: miten turvataan joukkoliikenteen jatkuminen? 

Kuva: Kaksi vuotta taisteltiin koululaisryhmien ilmaismatkojen saamista, ja ne ehtivät olla lasten käytössä nelisen vuotta. Ne lisäsivät reippaasti koulujen retkiä ja avasivat kaupungin aivan toisella tavalla opetuksen käyttöön.

***

Avainsanat:

HSL, joukkoliikenne, tasahinta, infrakosvaus, metro, bussi, joukkoliikennejärjestelmä

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.