13.9.2022

HSL: Laajasalon linjastosuunnitelma

Laajasalon linjasto muuttuu ratikan tullessa, ja investointikorvaukset alkavat juoksemaan. Kruunusillan ratikan kustannukset luovat 4 %:n lipunkorotuspaineen. Infrakorvauslaskentajärjestelmä ei ole tehty nykyisenkaltaisille investoinneille. 

Laajasalon linjastosuunnitelma

Laajasalon linjastosuunnitelma ja Kruununsiltojen ratikka tarkoittaa 22 miljoonan euron infra- ja opertointikustannuksia ja 7me lipputuloja. Korotuspaine tästä lipunhintoihin on 4%. Bussilinjasto sovitetaan alkavaan ratikkaliikenteeseen.

Linjastosuunnitelmassa perustetaan uudet linjat 87 ja 808. Linjat 84, 86N ja 88B lakkautetaan. Linjoilla 85, 85N, 86, 87N, 88 ja 89 tapahtuu reitti- ja / tai vuorovälimuutoksia. Lähibussilinjojen 802 ja 809 reitit ja vuorovälit suunnitellaan lähempänä linjaston käyttöönottoa.

Muuta: Viranhaltijoista koostuva ohjausryhmä

Mitä kauempana vastuu on päätöksenteosta, sitä huonommin toimii organisaatio. Mitä enemmän päätöksentekoa tehdään virallisen organisaation sivussa, sitä huonommin se toimii.

Viimeksi listalta poistettiin ylimääräinen, pienen piirin MAL-suunnittelun ohjausryhmä. Nyt kehitettiin viranhaltijoista koostuva ohjausryhmä HSL:n asioihin ylipäätään, eikä asiaa tuotu edes listalle.

Hallitus käsittelee aika syvällisesti HSL:n tuottamaa tietoa. Asiantuntijoiden tuottamaa tietoa ja tietoa vaihtoehdoista tarvitaan kaupunkien päättäjien suuntaan - mutta pienen piirin info ei riitä. Pahimmassa tapauksessa viranhaltijat ovat samasta puolueesta. Tarvitaan parempaa viestintä konsernijaoksiin ja kaupunkien hallituksiin, jotta esimerkiksi ymmärrettäisiin infrakorvausten ongelmallinen laskentamalli.

Tässä koko lista:
https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2022167

87 Kokouksen järjestäytyminen
88 Markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen hankinta
89Laajasalon linjastosuunnitelman hyväksyminen
90Kuntalain mukaista otto-oikeutta varten toimitetut päätökset
91Tiedoksi merkittävät asiat
92 Seuraava kokous

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
13.9.2022

HSL: Laajasalon linjastosuunnitelma

Laajasalon linjasto muuttuu ratikan tullessa, ja investointikorvaukset alkavat juoksemaan. Kruunusillan ratikan kustannukset luovat 4 %:n lipunkorotuspaineen. Infrakorvauslaskentajärjestelmä ei ole tehty nykyisenkaltaisille investoinneille. 

Laajasalon linjastosuunnitelma

Laajasalon linjastosuunnitelma ja Kruununsiltojen ratikka tarkoittaa 22 miljoonan euron infra- ja opertointikustannuksia ja 7me lipputuloja. Korotuspaine tästä lipunhintoihin on 4%. Bussilinjasto sovitetaan alkavaan ratikkaliikenteeseen.

Linjastosuunnitelmassa perustetaan uudet linjat 87 ja 808. Linjat 84, 86N ja 88B lakkautetaan. Linjoilla 85, 85N, 86, 87N, 88 ja 89 tapahtuu reitti- ja / tai vuorovälimuutoksia. Lähibussilinjojen 802 ja 809 reitit ja vuorovälit suunnitellaan lähempänä linjaston käyttöönottoa.

Muuta: Viranhaltijoista koostuva ohjausryhmä

Mitä kauempana vastuu on päätöksenteosta, sitä huonommin toimii organisaatio. Mitä enemmän päätöksentekoa tehdään virallisen organisaation sivussa, sitä huonommin se toimii.

Viimeksi listalta poistettiin ylimääräinen, pienen piirin MAL-suunnittelun ohjausryhmä. Nyt kehitettiin viranhaltijoista koostuva ohjausryhmä HSL:n asioihin ylipäätään, eikä asiaa tuotu edes listalle.

Hallitus käsittelee aika syvällisesti HSL:n tuottamaa tietoa. Asiantuntijoiden tuottamaa tietoa ja tietoa vaihtoehdoista tarvitaan kaupunkien päättäjien suuntaan - mutta pienen piirin info ei riitä. Pahimmassa tapauksessa viranhaltijat ovat samasta puolueesta. Tarvitaan parempaa viestintä konsernijaoksiin ja kaupunkien hallituksiin, jotta esimerkiksi ymmärrettäisiin infrakorvausten ongelmallinen laskentamalli.

Tässä koko lista:
https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2022167

87 Kokouksen järjestäytyminen
88 Markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen hankinta
89Laajasalon linjastosuunnitelman hyväksyminen
90Kuntalain mukaista otto-oikeutta varten toimitetut päätökset
91Tiedoksi merkittävät asiat
92 Seuraava kokous

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.