HSL: Laajasalon linjastosuunnitelma
Laajasalon linjasto muuttuu ratikan tullessa, ja investointikorvaukset alkavat juoksemaan. Kruunusillan ratikan kustannukset luovat 4 %:n lipunkorotuspaineen. Infrakorvauslaskentajärjestelmä ei ole tehty nykyisenkaltaisille investoinneille.
Laajasalon linjastosuunnitelma
Laajasalon linjastosuunnitelma ja Kruununsiltojen ratikka tarkoittaa 22 miljoonan euron infra- ja opertointikustannuksia ja 7me lipputuloja. Korotuspaine tästä lipunhintoihin on 4%. Bussilinjasto sovitetaan alkavaan ratikkaliikenteeseen.
Linjastosuunnitelmassa perustetaan uudet linjat 87 ja 808. Linjat 84, 86N ja 88B lakkautetaan. Linjoilla 85, 85N, 86, 87N, 88 ja 89 tapahtuu reitti- ja / tai vuorovälimuutoksia. Lähibussilinjojen 802 ja 809 reitit ja vuorovälit suunnitellaan lähempänä linjaston käyttöönottoa.
Muuta: Viranhaltijoista koostuva ohjausryhmä
Mitä kauempana vastuu on päätöksenteosta, sitä huonommin toimii organisaatio. Mitä enemmän päätöksentekoa tehdään virallisen organisaation sivussa, sitä huonommin se toimii.
Viimeksi listalta poistettiin ylimääräinen, pienen piirin MAL-suunnittelun ohjausryhmä. Nyt kehitettiin viranhaltijoista koostuva ohjausryhmä HSL:n asioihin ylipäätään, eikä asiaa tuotu edes listalle.
Hallitus käsittelee aika syvällisesti HSL:n tuottamaa tietoa. Asiantuntijoiden tuottamaa tietoa ja tietoa vaihtoehdoista tarvitaan kaupunkien päättäjien suuntaan - mutta pienen piirin info ei riitä. Pahimmassa tapauksessa viranhaltijat ovat samasta puolueesta. Tarvitaan parempaa viestintä konsernijaoksiin ja kaupunkien hallituksiin, jotta esimerkiksi ymmärrettäisiin infrakorvausten ongelmallinen laskentamalli.
Tässä koko lista:
https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2022167
Kirjoita uusi kommentti