24.5.2022

Kilpailukyvystä Itämeren kaupunkien kanssa (budjettin lähetekeskustelu)

Toin budjetin lähetekeskusteluun joukkoliikenteen merkityksen seudun kilpailukvyylle,, teolliset symbioosit, energiatehokkuuden ja tulevaisuuden työpaikat, hiiloinielut ja monimuotoisuuden. 

Puheeni:

Palanen ympäristöä ja kilpailukykyä päivän päätteeksi. Selkeät hiilinielu- ja monimuotoisuustavoitteet tulee saada ensin vuoden talousarvioon. Puurakentamisen tavoite uusissa kaavoissa tukisi parhaiten resurssiviisauden toteutumista. 

Pysäköinnistä on puhuttu paljon, joukkoliikenteestä ei ollenkaan.

Päästövähennystavoitteet ovat haasteellisia saavuttaa. Korona ja etätyö on vähentänyt matkustajamääriä ja Vantaa on joutunut tukemaan joukkoliilkennettä tavanomaista enemmän.  

Nyt HSL on pohtimassa lipunhintamallit valittavaksi: 

  1. Nykyinen vyöhykemalli,
  2. hieman karsittu vyöhykkeitä tai 
  3. tasahinta koko alueella. 

Etätyön arvioidaan laskevan matkustajamääriä pysyvästi 7-8 prosenttia, mikä luo korotuspaineita lipunhinnoille. Tasahinta toisi niin paljon lisää matkustajia yksinkertaisuudellaan, että vältyttäisiin kierteeltä, jossa lipunhintojen korotukset vähentäisivät edelleen matkustajia. AB-vyöhykkeen lipun hinta nousisi parikymmmentä senttiä, ja muiden lippujen (kuten ABCD) laskisi samalle tasolle. Aiemmin tasahinta ei ollut mahdollinen, sillä joukkoliikenteen kapasiteetti ei olisi riittänyt. Nyt hetkellä erilaisia lippulajeja on yli sata.

Saksassa päätettiin kokeilla 9 euron kuukausilippua. Tämä lisää alueen houkuttelevuutta.

Tämän seudun kilpailukyky itämeren alueen on kiinni sujuvasta liikkumisesta, miellyttävästä ympäristöstä ja yritysten pöhinästä. 

Ja pöhinästä vähän pidemmälle tulevaisuuteen. Tämän toin esiin jo edelliselle valtuustolle koronan alkaessa: Vantaan on etsittävä muitakin kasvun suuntia kuin lentokenttä ja logistiikka, ja siinä huomioitava miten tekoäly ja robotiikka muuttaa työn ja osaamisen tarvetta. Kuten vaikkapa teolliset symbioosit joissa on erittäin suuri hyödyntämätön potentiaali seudulla, energiatehokkuus joka on toteuttamatta ja sellainen sisällöntuotanto mitä tekoäly ei korvaa. 

Ja vielä Pidetään se potentiaali mielessä, miten voimme luoda säästöjä pitämällä perheet vauvasta vaariin hyvinvoivina niin että raskaampien palveluiden tarve vähenee. 

Tarvitsisimme investointikohteita jotka vaikuttavat kokonaiskustannustasoon. Jos päihde- ja rikoskierteeseen ajautunutta lasta autetaan erityisnuorisotyön, päihdepsykiatrisen poliklinikan ja koulun yhteistyön avulla, maksaa se 5 500 euroa.

Ilman tätä kiireellinen sijoitus ja huostaanotto maksaa jo vuodessa yli 110 000 euroa.

 

Ja tämä vaatii todella hyvään yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa ja kokonaistaloudellista ajattelua.

(Puhe 23.5.2022 budjetin lähetekeskustelussa.)


***

Avainsanat: lastensuojelu, tulevaisuudentutkimus, joukkoliikenne, hiilinielut, pöhinä, palvelut, kokonaistalous, kuntatalous, budjetti, talousarvio, kilpailukyky

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
24.5.2022

Kilpailukyvystä Itämeren kaupunkien kanssa (budjettin lähetekeskustelu)

Toin budjetin lähetekeskusteluun joukkoliikenteen merkityksen seudun kilpailukvyylle,, teolliset symbioosit, energiatehokkuuden ja tulevaisuuden työpaikat, hiiloinielut ja monimuotoisuuden. 

Puheeni:

Palanen ympäristöä ja kilpailukykyä päivän päätteeksi. Selkeät hiilinielu- ja monimuotoisuustavoitteet tulee saada ensin vuoden talousarvioon. Puurakentamisen tavoite uusissa kaavoissa tukisi parhaiten resurssiviisauden toteutumista. 

Pysäköinnistä on puhuttu paljon, joukkoliikenteestä ei ollenkaan.

Päästövähennystavoitteet ovat haasteellisia saavuttaa. Korona ja etätyö on vähentänyt matkustajamääriä ja Vantaa on joutunut tukemaan joukkoliilkennettä tavanomaista enemmän.  

Nyt HSL on pohtimassa lipunhintamallit valittavaksi: 

  1. Nykyinen vyöhykemalli,
  2. hieman karsittu vyöhykkeitä tai 
  3. tasahinta koko alueella. 

Etätyön arvioidaan laskevan matkustajamääriä pysyvästi 7-8 prosenttia, mikä luo korotuspaineita lipunhinnoille. Tasahinta toisi niin paljon lisää matkustajia yksinkertaisuudellaan, että vältyttäisiin kierteeltä, jossa lipunhintojen korotukset vähentäisivät edelleen matkustajia. AB-vyöhykkeen lipun hinta nousisi parikymmmentä senttiä, ja muiden lippujen (kuten ABCD) laskisi samalle tasolle. Aiemmin tasahinta ei ollut mahdollinen, sillä joukkoliikenteen kapasiteetti ei olisi riittänyt. Nyt hetkellä erilaisia lippulajeja on yli sata.

Saksassa päätettiin kokeilla 9 euron kuukausilippua. Tämä lisää alueen houkuttelevuutta.

Tämän seudun kilpailukyky itämeren alueen on kiinni sujuvasta liikkumisesta, miellyttävästä ympäristöstä ja yritysten pöhinästä. 

Ja pöhinästä vähän pidemmälle tulevaisuuteen. Tämän toin esiin jo edelliselle valtuustolle koronan alkaessa: Vantaan on etsittävä muitakin kasvun suuntia kuin lentokenttä ja logistiikka, ja siinä huomioitava miten tekoäly ja robotiikka muuttaa työn ja osaamisen tarvetta. Kuten vaikkapa teolliset symbioosit joissa on erittäin suuri hyödyntämätön potentiaali seudulla, energiatehokkuus joka on toteuttamatta ja sellainen sisällöntuotanto mitä tekoäly ei korvaa. 

Ja vielä Pidetään se potentiaali mielessä, miten voimme luoda säästöjä pitämällä perheet vauvasta vaariin hyvinvoivina niin että raskaampien palveluiden tarve vähenee. 

Tarvitsisimme investointikohteita jotka vaikuttavat kokonaiskustannustasoon. Jos päihde- ja rikoskierteeseen ajautunutta lasta autetaan erityisnuorisotyön, päihdepsykiatrisen poliklinikan ja koulun yhteistyön avulla, maksaa se 5 500 euroa.

Ilman tätä kiireellinen sijoitus ja huostaanotto maksaa jo vuodessa yli 110 000 euroa.

 

Ja tämä vaatii todella hyvään yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa ja kokonaistaloudellista ajattelua.

(Puhe 23.5.2022 budjetin lähetekeskustelussa.)


***

Avainsanat: lastensuojelu, tulevaisuudentutkimus, joukkoliikenne, hiilinielut, pöhinä, palvelut, kokonaistalous, kuntatalous, budjetti, talousarvio, kilpailukyky

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.