26.2.2022

Resurssiviisauden tiekartta vaatii seurantaa - valtuusto päättää asiasta maanantaina

Kaupunginvaltuustossa resurssiviisauden tiekartta, jossa toimenpiteet ja tavoitetila 2030 hiilineutraalille Vantaalle. Valtuustoaloitteissa pari kotihoidontukeen liittyvää aloitetta sekä perussuomalaisten ratikka-aloite.

Resurssiviisauden tiekartta

Vantaalla on edistyksellinen resurssiviisauden tiekartta, joka ratkaisee yhtä kuumottavimmista ongelmista omalta osaltamme. Suomalaisen päästöt ovat paljon keskivertoa korkeammat. Ilmastonmuutoksen torjumienn on sitä halvempaa, mitä varhemmin siihen ryhdytään. Kiitos asiantutevalle työntekikijäpoppoolle, joka tämän päivitti.

Resurssiviisauden tiekarttaan ei kuulu tavaroiden valmistuksessa ulkoistetut päästöt. Hiilikompensaation muodostuminen, liikenteen päästöjen toteutuminen sekä monimuotoisuuden säilyminen vaativat vielä erityistä huomiota. Myös rakentamisen päästöjen vähentämiseen pitäisi asettaa tavoitteita.

Ruotsissa puurakentamisesta on tullut aivan toisella tapaa valtavirtaa koska uusissa kaavoissa on tavoitteita puurakentamisen määrästä. Suomessa on hienoja kokeiluja puurakentamisella, mutta betonirakentaminen yhä vallitsee. Tämän vuoksi rakentamisen päästöt ovat korkeat tällä seudulla, missä rakennetaan erittäin runsaasti. Vaikuttamalla Vantaan rakentamisen päästöihin vaikutetaan koko Suomen hiilidioksidipäästöihin. Kunnollisille tavoitteille ei kuitenkaan ole poliittista valmiutta vielä.

Resurssiviisauden tiekartassa erittäin oleellista on tavoitteiden toteutumisen seuranta. Keinoja on muutettava jos tavoitteet eivät näytä täyttyvän.

Monimuotoisuuden uusin tutkimustieto on huomioitava - erityisesti se, miten tärkeää on pitää riittävän suurena alueet joissa on luontarvoja. Pienissä luikareissa monimuotoisuus heikkenee.

Tavoitetila: 

ENERGIANTUOTANTO JA -KULUTUS

  • Sähkön ja lämmön tuotanto eivät aiheuta ilmastopäästöjä.
  • Kuntalaiset ovat aktiivisia energian tuottajina ja energiantuotannon toimijoina.
  • Maankäytön ja rakentamisen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on resurssi- ja energiatehokkuus.
  • Energiankulutus on viisasta ja rakennukset ovat energiatehokkaita.

YHDYSKUNTARAKENNE JA LIIKKUMINEN

  • Kaupunkirakenne on kestävästi täydentyvä ja sekoittuva. 
  • Liikkuminen on hiilineutraalia, sujuvaa ja kohtuuhintaista. 
  • Kaupunki on varautunut ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja resurssitehokkaat, luonnonmukaiset ratkaisut ovat käytössä. 
  • Luonnon monimuotoisuus on säilytetty ja sitä on kartutettu myös rakennetuilla alueilla. 
  • Viherrakenne luo hyvinvointia ja viheralueet ovat helposti saavutettavissa.

KULUTUS JA MATERIAALIT

  • Kaupunki on kiertotalouden edistäjä ja toteuttaja.
  • Jakamistalous on vakiintunut osa palveluverkkoa.
  • Julkiset hankinnat ja investoinnit ovat resurssitehokkaita, vastuullisia ja tukevat kiertotaloutta Ruokatuotantoketju on kestävä.

VASTUULLINEN VANTAALAINEN

  • Vantaalaisten elämäntapa on kestävä ja perustuu hyvään luontosuhteeseen. 
  • Osallisuus ja yhteisöllisyys ovat osa ympäristövastuullista arkea. 
  • Kaupunki ja vantaalaiset yritykset ja yhteisöt kantavat ympäristövastuunsa esimerkillisesti

Näitä edistämään on pohdittu keinot, mutta ei niinkään topakoita välitavoitteita.

Kotihoidon kuntalisästä aloitteita 

 Vihreät ja kristillisdemokraatit tekivät aloitteet kotihoidon kuntalisän jatkamisesta niin että kukaan ei putoa kokonaan pois tuilta ennen perheuudistusta. Vihreät eivät budjetissa hyväksyneet sitä että kuntalisä lakkautetaan 1.8.2022 ja tämän vuoksi lokakuun 2021 ja heinäkuun 2022 välillä syntyvät vauvat jäävät kokonaan ilman kotihoidon Vantaa-lisää. Käytännössä lapsiperheiltä niistetään 160 e/ kk tulonmenetys ennen kuin perheuudistuksen uudet tuet tulevat tilalle.

Budjettiäänestyksessä kaksi suurinta puoluetta halisivat lakkauttaa Vantaa-lisän ennen perheuudistusken tukien alkamista.

Aloite ratikasta 

Perussuomalaiset ovat tehneet aloitteen ratikasta. Tilanne on hankala: ensin kannattaisi selvittää miten paljon ratkasta saadaan tuloja ja miten paljon se maksaa. Ennen tietoa rakentamista ei saa aloittaa. Alustavien arvioiden mukaan ratikka olisi kannattavaa taloudellisesti. 

Superbusseja on ehdotetaan ratikan vaihtoehdoksi. Superbussi on kapasiteetiltaan tavanomaista bussia suurempi nivelikäs tiettyä lautirillista omaa kaistaa kulkeva bussiväylä. Sen kapasiteetti on riittäisi vähäksi aikaa, mutta ei pitkään. Tutkittaessa keskisuuria pohjoismaisia kaupunkeja, suurin osa on päätynyt rakentamaan pikaratikan, ei superbussia. Asiat on selvitettävä. 

Sen sijaan ratikka olisi hyvä saada nopeutettua, sillä nyt se ei ole kovin hyvä kulkuneuvoksi - 23 km/h mutkaisella radalla ei juuri työmatkaliikennettä palvele. Esimekriksi 45km/h  olisi jo varsin riittävä, ja sitä vauhtia kulkee juna Myyrmäen puolella Vantaata. Olen erittäin huolissani siitä, jääkö ratikka liian hitaaksi. 

Tässä koko lista:

***

Avainsanat: Resurssiviisaus, hiilineutraalius, monimuotoisuus, liito-orava, pikaratikka, ratikka, raitiovaunu, kuntalisä, kotihoidon, Vantaa-lisä

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
26.2.2022

Resurssiviisauden tiekartta vaatii seurantaa - valtuusto päättää asiasta maanantaina

Kaupunginvaltuustossa resurssiviisauden tiekartta, jossa toimenpiteet ja tavoitetila 2030 hiilineutraalille Vantaalle. Valtuustoaloitteissa pari kotihoidontukeen liittyvää aloitetta sekä perussuomalaisten ratikka-aloite.

Resurssiviisauden tiekartta

Vantaalla on edistyksellinen resurssiviisauden tiekartta, joka ratkaisee yhtä kuumottavimmista ongelmista omalta osaltamme. Suomalaisen päästöt ovat paljon keskivertoa korkeammat. Ilmastonmuutoksen torjumienn on sitä halvempaa, mitä varhemmin siihen ryhdytään. Kiitos asiantutevalle työntekikijäpoppoolle, joka tämän päivitti.

Resurssiviisauden tiekarttaan ei kuulu tavaroiden valmistuksessa ulkoistetut päästöt. Hiilikompensaation muodostuminen, liikenteen päästöjen toteutuminen sekä monimuotoisuuden säilyminen vaativat vielä erityistä huomiota. Myös rakentamisen päästöjen vähentämiseen pitäisi asettaa tavoitteita.

Ruotsissa puurakentamisesta on tullut aivan toisella tapaa valtavirtaa koska uusissa kaavoissa on tavoitteita puurakentamisen määrästä. Suomessa on hienoja kokeiluja puurakentamisella, mutta betonirakentaminen yhä vallitsee. Tämän vuoksi rakentamisen päästöt ovat korkeat tällä seudulla, missä rakennetaan erittäin runsaasti. Vaikuttamalla Vantaan rakentamisen päästöihin vaikutetaan koko Suomen hiilidioksidipäästöihin. Kunnollisille tavoitteille ei kuitenkaan ole poliittista valmiutta vielä.

Resurssiviisauden tiekartassa erittäin oleellista on tavoitteiden toteutumisen seuranta. Keinoja on muutettava jos tavoitteet eivät näytä täyttyvän.

Monimuotoisuuden uusin tutkimustieto on huomioitava - erityisesti se, miten tärkeää on pitää riittävän suurena alueet joissa on luontarvoja. Pienissä luikareissa monimuotoisuus heikkenee.

Tavoitetila: 

ENERGIANTUOTANTO JA -KULUTUS

  • Sähkön ja lämmön tuotanto eivät aiheuta ilmastopäästöjä.
  • Kuntalaiset ovat aktiivisia energian tuottajina ja energiantuotannon toimijoina.
  • Maankäytön ja rakentamisen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on resurssi- ja energiatehokkuus.
  • Energiankulutus on viisasta ja rakennukset ovat energiatehokkaita.

YHDYSKUNTARAKENNE JA LIIKKUMINEN

  • Kaupunkirakenne on kestävästi täydentyvä ja sekoittuva. 
  • Liikkuminen on hiilineutraalia, sujuvaa ja kohtuuhintaista. 
  • Kaupunki on varautunut ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja resurssitehokkaat, luonnonmukaiset ratkaisut ovat käytössä. 
  • Luonnon monimuotoisuus on säilytetty ja sitä on kartutettu myös rakennetuilla alueilla. 
  • Viherrakenne luo hyvinvointia ja viheralueet ovat helposti saavutettavissa.

KULUTUS JA MATERIAALIT

  • Kaupunki on kiertotalouden edistäjä ja toteuttaja.
  • Jakamistalous on vakiintunut osa palveluverkkoa.
  • Julkiset hankinnat ja investoinnit ovat resurssitehokkaita, vastuullisia ja tukevat kiertotaloutta Ruokatuotantoketju on kestävä.

VASTUULLINEN VANTAALAINEN

  • Vantaalaisten elämäntapa on kestävä ja perustuu hyvään luontosuhteeseen. 
  • Osallisuus ja yhteisöllisyys ovat osa ympäristövastuullista arkea. 
  • Kaupunki ja vantaalaiset yritykset ja yhteisöt kantavat ympäristövastuunsa esimerkillisesti

Näitä edistämään on pohdittu keinot, mutta ei niinkään topakoita välitavoitteita.

Kotihoidon kuntalisästä aloitteita 

 Vihreät ja kristillisdemokraatit tekivät aloitteet kotihoidon kuntalisän jatkamisesta niin että kukaan ei putoa kokonaan pois tuilta ennen perheuudistusta. Vihreät eivät budjetissa hyväksyneet sitä että kuntalisä lakkautetaan 1.8.2022 ja tämän vuoksi lokakuun 2021 ja heinäkuun 2022 välillä syntyvät vauvat jäävät kokonaan ilman kotihoidon Vantaa-lisää. Käytännössä lapsiperheiltä niistetään 160 e/ kk tulonmenetys ennen kuin perheuudistuksen uudet tuet tulevat tilalle.

Budjettiäänestyksessä kaksi suurinta puoluetta halisivat lakkauttaa Vantaa-lisän ennen perheuudistusken tukien alkamista.

Aloite ratikasta 

Perussuomalaiset ovat tehneet aloitteen ratikasta. Tilanne on hankala: ensin kannattaisi selvittää miten paljon ratkasta saadaan tuloja ja miten paljon se maksaa. Ennen tietoa rakentamista ei saa aloittaa. Alustavien arvioiden mukaan ratikka olisi kannattavaa taloudellisesti. 

Superbusseja on ehdotetaan ratikan vaihtoehdoksi. Superbussi on kapasiteetiltaan tavanomaista bussia suurempi nivelikäs tiettyä lautirillista omaa kaistaa kulkeva bussiväylä. Sen kapasiteetti on riittäisi vähäksi aikaa, mutta ei pitkään. Tutkittaessa keskisuuria pohjoismaisia kaupunkeja, suurin osa on päätynyt rakentamaan pikaratikan, ei superbussia. Asiat on selvitettävä. 

Sen sijaan ratikka olisi hyvä saada nopeutettua, sillä nyt se ei ole kovin hyvä kulkuneuvoksi - 23 km/h mutkaisella radalla ei juuri työmatkaliikennettä palvele. Esimekriksi 45km/h  olisi jo varsin riittävä, ja sitä vauhtia kulkee juna Myyrmäen puolella Vantaata. Olen erittäin huolissani siitä, jääkö ratikka liian hitaaksi. 

Tässä koko lista:

***

Avainsanat: Resurssiviisaus, hiilineutraalius, monimuotoisuus, liito-orava, pikaratikka, ratikka, raitiovaunu, kuntalisä, kotihoidon, Vantaa-lisä

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.