26.10.2021

Valtuusto tuuletti koulukiusaamisesta - opettajat tarvitsevat aikaa

Lisää aikaa opettajille, kuullaan nuoria, hyvä ympäristö ruusunnupuille, kuullan vanhempia... kiusaamiskeskustelu lähti lentoon ”Lapset ja nuoret mukaan kouluväkivallan ehkäisyn toimintamallien valmisteluun -aloitteeni johdosta. Kuitenkin juuri ennen valtuuston kokousta vihreiden ehdottama kiusaamisvilkku torpattiin kaupunginhallituksessa. Kiusaamisvilkulla voi kuka tahansa kutsua välituntivalvojan paikalle. Tämän kehitti vantaalaisinsinööri Kytöpuiston pahoinpitelyn jälkeen.

VALTUUSTON KESKUSTELU

Sirpa Siru Kauppinen: Aloitteessani kerron miten nuorten henkirikokset ovat kasvaneet, ja silmitöntä väkivaltaa sisältävien videoiden kuvaaminen on yhä tavallisempaa. Henkisen, fyysisen ja someväkivallan estämiseen ja kiusaamistilanteiden ratkomiseen pitää olla selkeät toimintamallit, joista puhutaan suoraan oppilaille ja vanhemmille. Oleellista ei ole uhrin vaihtaminen, vaan väkivallan tekijöiden “jengin” hajottaminen ja väkivaltakulttuuriin puuttuminen. 

Tilanteiden jälkeinen seuranta on usein puutteellista. Väkivaltaan tulee puuttua, vaikka se tapahtuisi koulun aidan toisella puolella, sillä pelko ei jää aidan ulkopuolelle, ja voi tehdä lapsen koulunkäynnistä pelon helvettiä. 

Hienoa että osa oppilaista on saanut someturva-sovelluksen käyttöön, ja lainvaatimat turvallisuuskansiot sisältävät toimenpiteet kouluväkivallan ehkäisemiseksi. Kouluväkivalta on yhä liian yleistä.

Aloitteessa ehdotettiin kuulemaan oppilaita, millä keinoin he ehkäisisivät kouluväkivaltaa. Tätä ei tapahtunut, vaan aloitteen vastauksessa kerrottiin vain mitä ylhäältä päin määrättynä tehdään.

Ja siinäkin on heikkouksia:

  • Oleellista ei ole uhrin vaihtaminen uuteen uhriin, vaan väkivallan tekijöiden “jengin” hajottaminen ja väkivaltakulttuuriin puuttuminen. 

  • Tätä väkivaltakulttuurin ja jengin hajottamista mm. vanhempainliiton kouluväkivallan asiantuntija, ja kouluväkivaltaa tutkinut Sari Haapakangas painottaa. Ymmärrän että koulun vaihto ei onnistu ilman suostumusta, mutta kannattaa yrittää ja järjestellä esimerkiksi luokkia..

  • Vantaalla on yhä tilanteita, joissa pahoinpitelyn uhri joutuu kohtaamaan seuraavana päivänä koulussa pahoinpitelijänsä jos pystyy tulemaan paikalle.

  • Kun kysyin kouluväkivallan uhrien vanhemmilta ja uhreilta ajatuksia kouluväkivallan suitsintaan, heiltä tuli yli sata ehdotusta, ja todella, todella viisaita ajatuksia. Oppilaat tuntevat, miten oppilaat ajattelevat. He tuntevat, miten asioihin kannattaisi puuttua. He tuntetavat, mikä ehkä joissain tapauksissa tepsisi. Miksi ihmeessä malleja kouluväkivallan ehkäisyyn ei tehdä heidän kanssaan, vaan ne pudotetaan ylhäältäpäin?

Muissa kunnissa hyviä keinoja väkivallan vähentämiseksi on mm. koulukorvat, lavastettujen videiden tekeminen ja moni muu keino. Vantaan Kouluilla on lähinnä kivakoulu käytössä siitä huolimatta että se saa myös kritiikikkiä asiantuntijoilta, ja koulukohtaiset erot koulukiusaamisen määrässä ovat suuret.

En usko että Vantaalla käytössä olevilla keinoilla kouluväkivalta saadaan merkittävästi vähennettyä seuraavaan kouluterveyskyselyyn mennessä

Elina Nykyri (vas) toi esiin esiin topakan listan eri keinoja kouluväkivallan vähentämiseksi. Mm. opetustiloilla on väkivaltaan vaikutusta.

Tiina Tuomela (kd) toi esiin miten on tärkeää on kuulla nuoria itseään ja rakentaa yhteisöllisyyttä. 

Eeva Tikkanen (kesk) toi esille miten Keskustanuoret tekivät kansalaisaloitteen kouluväkivallan kirjaamisesta lakiin, ja ennen kuin laki on voimassa, vantaalla pitää tehdä kaikki kouluväkivallan vähentämiseksi.

Sari Multala (kok) muistutti että viime vuoden budjetissa kouluväkivallan toimintaohjelmaa vaadittiin, ja tämä tulee opetuslautakuntaan ja kaupunginhallitukseen. Sari toivoi valmiin mallin myös valtuustolle tiedoksi.

(Sari muistutti myös opetustoimen pitämästä verkkovanhempainillsta, mutta se on mielestäni vähän eri asia, vaikka erittäin hyvä sekin. Tallenteita kiusaamisen ehkäisystä löytyy netistä.)

Suvi Karhu (ps)i kertoi olleensa koulukiusattu ja että kouluväkvivalta jättää ikuiset arvet. On tärkeää että puhutaan kouluväkivallasta eli oikealla nimellä. Nuoria ja lapsia pitää kuulla siitä miten kiusaamista ehkäistäisiin, ja näitä pitäisi ottaa käytäntöön. 

Kiusaaminen ja välivalta on raaistunut entisestään. Pahimmillan jopa opettajat voivat osallitua itse siihen kiusaamiseentai ainakin passiivisesti hyväksyä. Suvin pahin muisto on siitä että opettaja tokaisi, että etkö tajua miten muut tytöt susta puhuu, ilman että puuttui millän tavoin. 

Jussi Särkelä (sdp) muistutti että yksikään vauva ei synny pahana, jokainen on kuin ruusunnuppu. Jos sen ympäristö tukahdutetaan, siitä tulee paha ja ruma. Siinä on väkivallan perimmäinen syy. Tästä syystä pahoinvoivia on sekä kiusaajat ja kiusatut. Se tekee tästä asiasta kamalan vaikea. 

On hienoa että kouluiusaamisen vastainen ohjelma menee lautakuntaan, ja toivon että se tulee myös valtuustoon. Särkelä muistutti myös että jokaisessa koulussa tehdään hirveästi töitä kouluväkivallan poistamiseksi, mutta yhteiskunta on väkivaltainen, ja väkivalta raaistuu. 

Särkelän mukaan väkivalta tuli peruskoulujen myötä. Kun jussi Särkeälä oli ensimmäinen vasemmistolaisen työmiehen poika, häntä ei kiustattu. Se rääkkääminen tapahtui rääkkääminen lapualaisten opettajien taholta. Isä sano että tätä tämä maailma on, koeta kestää, naura niille.

Jussi Saramo (vas) on toiminut opetus- kulttuuri ministeinirin sijaisena, ja toi esiin miten OPM laati 14 kohdan ohjelman, josta ankkuria pitäisi toteuttaa nykyistä laajemmin, eikä pyörää tarvita udestaan keksiä. Karville (kastavtuksen arviointikeskus) on vastuutettu erilasia kiusaamisen vastaisia toimeniteitä. 

Jussi muistutti, että kouluissa tarvitaan riittävästi työntekjjöitä. Meneilllään on myös lainsäädäntömuutos kiusaamisen vastaamisen, koulu voidaan evätä kahdeksi päiväksi. Väkivaltainen käyttäytyminen pitää käsitellä ennen sitä. Ei kuitenkaan riitä että laki antaa työkaut vaan kunnalla oltava riittävät resurssit. Jussi mielestä se oppilaiden siirrot toiseen luokkiin eivät auta.

Koulukohtaiset erot ovat todella suuria, kyse on resurseista mutta myös siitä että missä koulussa otetaan asia vakavasti. Kouluissa halutaan tehdä hyvää työtä mutta koulut tarvitsevat tukea.

Jussi haluaa lopettaa positiivisesti: koettu kiusaaminen on vähentynyt jo kymmeniä vuosia. Osin sen työn ansiota mitä on tehty. Jokainen kiusaamistapaus on kuitenkin liikaa ja työtä on jatkettava. Karvilta voi hakea käytäntöjä, eikä keksiä uutta.

Juha Järä (ps) muistutti että meillä on lähipiirissä kaikilla kiusattuja, ja hyvä että asiasta keskustellaan. Keskustelu kuitenkin vain jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Lapset ovat asiantuntijoita. Juha kysyi onko olemassa nykyaikaisia menetelmiä, kuten anonyymejä nettikyselyoitä käytössä.

Antero Eerolan (vas) mukaan erilaisia hälytystilanteita tulee kouluissa hyvin usein. Koulukiusaaminen ja väkivalta eivät ole turvallisuusasioita jotka ratkeaisivat vartioilla ja metallispaljastamilla. Antero kertoi että kokoomus kysyi kuntavaaliohjelmassa laitetaanko kouiukiusaajat valnkilaan? Anteron muistutti että se on sosiaalinen onglema. On selvää että kiusaajilla on vaikeita ongelmia perheissä, kuten alkoholiongelmia. Uusnatsistiset järjestöt ovat harjoittaneet värväystoimintaa vantaalaisissa kouluissa. Kysymys on yksilöistä, mutta tällaistakin toimintaa on. 

Erityisopettaja Maija Rautavuaara (vihr) toi esiin että kouluissa pyritään tehdä oikein ja hyvin. Keinot puuttuvat, millä tavalla voidaan puuttua väkivaltatilanteisin ja vaikeisin tilanteisiin. Siihen tarvitaan koulutusta. Miten rajoitetaan turvallisesti oikein jne ja esim fyysiesti. Sitä koulutusta ja keskustelua tarvitaan useinkin kouluissa käytävän, jotta on keinoja. Kun kutee tilanne haastavaan paikkaan, sillon pitää olla keinot miten mennään pelkoa kohti. Tähän auttaa koulutus opettajille. 

Jari Sainio (sdp) nosti Lehmuskallion lautakunnan puheenjohtajana tuomaan toimintatavat tiedoksi sen valtuustolle. Sainio muistutti viranhaltijoiden osaamista sanoen “poliitikkojen ei pidä mestaroida”. Viime syksyn Kytöpuiston tilanteen jälkiselvittelyssä tehdään poikkihallinnolsta jälkiselvittelyssä tehdään poikkihallinnollista yhteistyötä.  

Siri Ahokas (kok): Kauppisen tekemä aloite on tärkeä, kiusaaminen on laajempi yhteiskunnallien ongelma, kuten väkivaltakin. Olen iloinen siitä miten asiasta keskustellaan, ja että kaikki ryhmät ovat tämän takana. Ja että kaupunkin toimenpide ohjelmaa laaditaan ja halutaan ratkaisuja. 

Siri muistuttaa myös koulujen resursseista. Aiemmassa valtuutettu Saramon puheenvuorossa oli tärkeä asia, mitä ehkä muissa ei tullut: kun koulussa halutaan puuttua tai ennaltaehkäistä kiusaamista ja väkivaltaa, osallisuuden kautta, koulun arjessa osallisuus kaipaa aikaa. Aikaresursssia tarvitaan tämänkin asian hoitamiseen ja selvittämiseen. Se koulupäivä on aika kiireinen ja siinä on paljon eri tehtäviä. Jolloin ajankäyttön korostaminen on mielestäni tosi tosi tärkeää. Siihenkin että osallisus mahdollistuu. 

Siri tiivisti vielä lopuksi: Haluan todeta että joskus yksinkertainen on kaikista kauneinta. Silloin kun tällaiseen asiaan halutaan puuttua tai ennaltaehkäistä, siihen tarvitaan aikaa. 

Paula Lehmuskallio (kok) kehui keskustelua, ja kiitti Jari Sainiota kannatuksesta tuoda valtuustoon raportti (toim. Huom. kyseessä ei ole raportti vaan toimenpideohjelma). Lehmuskallio kertasi että Saramo totesi että resursseja puuttuu koululta, lapsissa meidän tulevaisuus ja siihen meidän tulisi erityisesti panostaa ja satsata. 

Paula kertoi tilanteesta: On erityisluokkia ilman että ovat erityisluokkia, ja on kiusaajia ja kiusattuja. Kun on ongelmia, tulisi saada resusseja.

Hän jorjasi myös sen että Eerola nosti kokoomuksen mainoksesta mitä kiusaajille pitäisi tehdä. Se oli mainosfirman virhe. Kiitos siitä että otit sen esiin, emme ole sitä mieltä. Kaikki lapset tarvitsevat apua jotka ovat avun tapreessa.

Markku Weckman (kok) kertoi että jotain meidän sisimmässsämme on vialla, kun tämä (kiusaaminen) on niin yleistä. Yksinkertaiset keinot olisivat jo käytetty, kyse ei ole yksikertaisesta asioista. Markku muisteli että omiakin kokemuksia oli. “Olin maahanmuttja eli karjalan siirtolainen, ja se ei ollut mieluisaa kaikille”. 

Sieltä tuli kuitenkin se se siemen. Lisää kouluavustajia, lisää henkiökuntaa - vaikka se vähän maksaakin eikä ihan vähääkin - mutta meidän tehävänään on huolehtia lasten ja nuorten hyvinvoimmista. 

Sami Kanerva (kok) kertoi että kiusaaminen on aikuisten syy, ei vain koulun aikuisten syy, vaan kaikkien. Työtaparutmat saatiin vähentymään, ja kiusaaminen on mahdollista vähentää. Ei rankaisulla, vaan puuttumisella.

Marjo Vacker (nyt) toi esiin miten paljon ahdistuneisuushäiröt sekä kiusaamisen ja väkivallan aiheuttamat tramaut - jopa alle 10 vuotiailla - ovat lisääntyneet. Turvattumuus koulussa on kohtuutonta. Sukupolvine ketjureaktio näkyy siihen että kouluiusaaminen siirtyy työpaikoille.

Hussein Al Taee (sdp) kertoi että voimme seurata kiusaamista ja väkivaltaa. Hänen mukaan Pahoinvointi on todennököisesti lähtenyt kotoa käsin. Hän kaipasi empatian kasvatusta varhaiskasvatuksessa tähdäten sihen että lapset itse puuttuvat kiusaamiseen. Aikuisten on myös käyttäydyttävä esimerkkinä. 

Kai-Ari Lundell (ps) kehui keskustelua ja tarkensi tilastoja: Se on pudonnout, viime vuonna pikku piikki. Puhe on lisääntynyt. Kaikki kiusaaminen on kuitenkin pahasta. Ahokas puhui ajasta. Koulu on suorituskeskienen, tehdasmainen. Oppilaat juokseen paikasta toiseen. Erityisoppilaat juoksee erityisopetuksen luokissa. Opettajalla ei ole aikaa käsitellä yhdessä niitä asioita. Ainoa mikä vaiuttaa on ennaltaehkäisy ja yhteisöllisyys. Annetaan sitä Ahokkaan vaatimaa aikaa. 

Säde Tahvanainen (sdp) toi esiin neljännellä luokalla syntyvän huonommuuden tunteen: Neljännellä tulee kastimerkki että olen huono, ja siitä alkaa kierre eteenpäin. Kaikki mitä teemme ennen sitä on sitä miten voi parhaiten vaikuttaa. Säde toivoo että Vantaa lähtee varhaisen tuen malliin jotta saamme paremmin voivia ja hyvällä itsetunnalla varustettuja oppilaita. 

(Toim. huom. Kouluväkivalta tutkijat tuovat esiin sen miten huono lukutaito vaikeuttaa koulunkäyntiä ja turhauttaa ja respektiä haetaan sitten kiusaamisella).

Stefan Åstrand (rkp) piti RKP:n puheenvuoron.

Sirpa Siru Kauppinen: Kiitos koskettavista ja viisaista puheenvuoroista ja huomioista. Hienoa jos saamme tämän ohjelman myös valtuustoon. Valtuutettu Tahvanainen nosti tämän huonommuuden tunteen esiin. Se on erittäin mekrittävä syy, mikäli on myös uskomenen tutkijoita. Ja Saramo arveli perjheiden pahoinvoininn olevan myös juurisyitä. Syitä on monia. Tässä kouluväkivaltatutkija Sari Haapakankaan mukaan jotain

Oppilailla on ymmärrystä siitä sosiaalisesta tilanteesta, missä juuri he ovat, ja voisi löytää timattiajatukset miten kouluväkivaltaa voi vähentää.

Vanvary tai vanhemmat voisivat myös antaa ideoita koulukiusaamiseen. Heilälkin on mekritystä yhteisön fiiliskeen. Esimerkiksi heitä tarivtaan koulukorvaan ja muihin hyviin toimintatapoihin. Kiusatuksi voi tulla missä tahansa. Syy on aina kiusaajan, ei koskaan kiusatun.

Kouluväkivallan syitä on monia, kuten 

  • Ennakkoluuloja, me-muut -vastakkainasettelua 
  • Inkluusio ilman riittävää tukea
  • Traumoja väkivallasta, oireilua, 
  • Itsentunto-ongelmia, myös huono koulumenestys (kuten lukutaidon haasteet) voi turhauttaa ja auheuttaa Ongelmakäyttäytymistä sekä huonoa itsetuntoa
  • Tunnesäätöelyn ongelmia, empatiakyvyn puute jne.

Lämmin kiitos aloitteen allekirjoittajille.

***

Pahoittelut mahdollisista virheistä ja puutteista puheissa, kirjoitin itse omat puneeni samaan aikaan kun tein muistiinpanoja. Lämmin kiitos allekirjoittajille joita oli 16 valtuutettua, eli kaikista paitsi SDP:stä.

Lopputulos:

- Koulussa on kiirettä ja liian vähän aikuisia kouuväkivaltatilanteiden selvittämiseen ja ehkäisemiseen.

- Varhainen puuttuminen on tärkeää.

- Julkisuudessa halutaan torpata kouluväkivalta, mutta sen suitsimista ei aina kannateta kaupunginhallituksen suljettujen ovien takana.

- Uusi valtuusto omaa paljon valtuutettuja, jotka haluavat puuttua epäkohtiin.

- Vantaan toimintamalli käsitellään opetuslautakunnassa ja tuodaan tiedoksi valtuustoon. 

***

#kouluväkivalta #koulu #varhaiskasvatus #koulukiusaaminen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
26.10.2021

Valtuusto tuuletti koulukiusaamisesta - opettajat tarvitsevat aikaa

Lisää aikaa opettajille, kuullaan nuoria, hyvä ympäristö ruusunnupuille, kuullan vanhempia... kiusaamiskeskustelu lähti lentoon ”Lapset ja nuoret mukaan kouluväkivallan ehkäisyn toimintamallien valmisteluun -aloitteeni johdosta. Kuitenkin juuri ennen valtuuston kokousta vihreiden ehdottama kiusaamisvilkku torpattiin kaupunginhallituksessa. Kiusaamisvilkulla voi kuka tahansa kutsua välituntivalvojan paikalle. Tämän kehitti vantaalaisinsinööri Kytöpuiston pahoinpitelyn jälkeen.

VALTUUSTON KESKUSTELU

Sirpa Siru Kauppinen: Aloitteessani kerron miten nuorten henkirikokset ovat kasvaneet, ja silmitöntä väkivaltaa sisältävien videoiden kuvaaminen on yhä tavallisempaa. Henkisen, fyysisen ja someväkivallan estämiseen ja kiusaamistilanteiden ratkomiseen pitää olla selkeät toimintamallit, joista puhutaan suoraan oppilaille ja vanhemmille. Oleellista ei ole uhrin vaihtaminen, vaan väkivallan tekijöiden “jengin” hajottaminen ja väkivaltakulttuuriin puuttuminen. 

Tilanteiden jälkeinen seuranta on usein puutteellista. Väkivaltaan tulee puuttua, vaikka se tapahtuisi koulun aidan toisella puolella, sillä pelko ei jää aidan ulkopuolelle, ja voi tehdä lapsen koulunkäynnistä pelon helvettiä. 

Hienoa että osa oppilaista on saanut someturva-sovelluksen käyttöön, ja lainvaatimat turvallisuuskansiot sisältävät toimenpiteet kouluväkivallan ehkäisemiseksi. Kouluväkivalta on yhä liian yleistä.

Aloitteessa ehdotettiin kuulemaan oppilaita, millä keinoin he ehkäisisivät kouluväkivaltaa. Tätä ei tapahtunut, vaan aloitteen vastauksessa kerrottiin vain mitä ylhäältä päin määrättynä tehdään.

Ja siinäkin on heikkouksia:

  • Oleellista ei ole uhrin vaihtaminen uuteen uhriin, vaan väkivallan tekijöiden “jengin” hajottaminen ja väkivaltakulttuuriin puuttuminen. 

  • Tätä väkivaltakulttuurin ja jengin hajottamista mm. vanhempainliiton kouluväkivallan asiantuntija, ja kouluväkivaltaa tutkinut Sari Haapakangas painottaa. Ymmärrän että koulun vaihto ei onnistu ilman suostumusta, mutta kannattaa yrittää ja järjestellä esimerkiksi luokkia..

  • Vantaalla on yhä tilanteita, joissa pahoinpitelyn uhri joutuu kohtaamaan seuraavana päivänä koulussa pahoinpitelijänsä jos pystyy tulemaan paikalle.

  • Kun kysyin kouluväkivallan uhrien vanhemmilta ja uhreilta ajatuksia kouluväkivallan suitsintaan, heiltä tuli yli sata ehdotusta, ja todella, todella viisaita ajatuksia. Oppilaat tuntevat, miten oppilaat ajattelevat. He tuntevat, miten asioihin kannattaisi puuttua. He tuntetavat, mikä ehkä joissain tapauksissa tepsisi. Miksi ihmeessä malleja kouluväkivallan ehkäisyyn ei tehdä heidän kanssaan, vaan ne pudotetaan ylhäältäpäin?

Muissa kunnissa hyviä keinoja väkivallan vähentämiseksi on mm. koulukorvat, lavastettujen videiden tekeminen ja moni muu keino. Vantaan Kouluilla on lähinnä kivakoulu käytössä siitä huolimatta että se saa myös kritiikikkiä asiantuntijoilta, ja koulukohtaiset erot koulukiusaamisen määrässä ovat suuret.

En usko että Vantaalla käytössä olevilla keinoilla kouluväkivalta saadaan merkittävästi vähennettyä seuraavaan kouluterveyskyselyyn mennessä

Elina Nykyri (vas) toi esiin esiin topakan listan eri keinoja kouluväkivallan vähentämiseksi. Mm. opetustiloilla on väkivaltaan vaikutusta.

Tiina Tuomela (kd) toi esiin miten on tärkeää on kuulla nuoria itseään ja rakentaa yhteisöllisyyttä. 

Eeva Tikkanen (kesk) toi esille miten Keskustanuoret tekivät kansalaisaloitteen kouluväkivallan kirjaamisesta lakiin, ja ennen kuin laki on voimassa, vantaalla pitää tehdä kaikki kouluväkivallan vähentämiseksi.

Sari Multala (kok) muistutti että viime vuoden budjetissa kouluväkivallan toimintaohjelmaa vaadittiin, ja tämä tulee opetuslautakuntaan ja kaupunginhallitukseen. Sari toivoi valmiin mallin myös valtuustolle tiedoksi.

(Sari muistutti myös opetustoimen pitämästä verkkovanhempainillsta, mutta se on mielestäni vähän eri asia, vaikka erittäin hyvä sekin. Tallenteita kiusaamisen ehkäisystä löytyy netistä.)

Suvi Karhu (ps)i kertoi olleensa koulukiusattu ja että kouluväkvivalta jättää ikuiset arvet. On tärkeää että puhutaan kouluväkivallasta eli oikealla nimellä. Nuoria ja lapsia pitää kuulla siitä miten kiusaamista ehkäistäisiin, ja näitä pitäisi ottaa käytäntöön. 

Kiusaaminen ja välivalta on raaistunut entisestään. Pahimmillan jopa opettajat voivat osallitua itse siihen kiusaamiseentai ainakin passiivisesti hyväksyä. Suvin pahin muisto on siitä että opettaja tokaisi, että etkö tajua miten muut tytöt susta puhuu, ilman että puuttui millän tavoin. 

Jussi Särkelä (sdp) muistutti että yksikään vauva ei synny pahana, jokainen on kuin ruusunnuppu. Jos sen ympäristö tukahdutetaan, siitä tulee paha ja ruma. Siinä on väkivallan perimmäinen syy. Tästä syystä pahoinvoivia on sekä kiusaajat ja kiusatut. Se tekee tästä asiasta kamalan vaikea. 

On hienoa että kouluiusaamisen vastainen ohjelma menee lautakuntaan, ja toivon että se tulee myös valtuustoon. Särkelä muistutti myös että jokaisessa koulussa tehdään hirveästi töitä kouluväkivallan poistamiseksi, mutta yhteiskunta on väkivaltainen, ja väkivalta raaistuu. 

Särkelän mukaan väkivalta tuli peruskoulujen myötä. Kun jussi Särkeälä oli ensimmäinen vasemmistolaisen työmiehen poika, häntä ei kiustattu. Se rääkkääminen tapahtui rääkkääminen lapualaisten opettajien taholta. Isä sano että tätä tämä maailma on, koeta kestää, naura niille.

Jussi Saramo (vas) on toiminut opetus- kulttuuri ministeinirin sijaisena, ja toi esiin miten OPM laati 14 kohdan ohjelman, josta ankkuria pitäisi toteuttaa nykyistä laajemmin, eikä pyörää tarvita udestaan keksiä. Karville (kastavtuksen arviointikeskus) on vastuutettu erilasia kiusaamisen vastaisia toimeniteitä. 

Jussi muistutti, että kouluissa tarvitaan riittävästi työntekjjöitä. Meneilllään on myös lainsäädäntömuutos kiusaamisen vastaamisen, koulu voidaan evätä kahdeksi päiväksi. Väkivaltainen käyttäytyminen pitää käsitellä ennen sitä. Ei kuitenkaan riitä että laki antaa työkaut vaan kunnalla oltava riittävät resurssit. Jussi mielestä se oppilaiden siirrot toiseen luokkiin eivät auta.

Koulukohtaiset erot ovat todella suuria, kyse on resurseista mutta myös siitä että missä koulussa otetaan asia vakavasti. Kouluissa halutaan tehdä hyvää työtä mutta koulut tarvitsevat tukea.

Jussi haluaa lopettaa positiivisesti: koettu kiusaaminen on vähentynyt jo kymmeniä vuosia. Osin sen työn ansiota mitä on tehty. Jokainen kiusaamistapaus on kuitenkin liikaa ja työtä on jatkettava. Karvilta voi hakea käytäntöjä, eikä keksiä uutta.

Juha Järä (ps) muistutti että meillä on lähipiirissä kaikilla kiusattuja, ja hyvä että asiasta keskustellaan. Keskustelu kuitenkin vain jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Lapset ovat asiantuntijoita. Juha kysyi onko olemassa nykyaikaisia menetelmiä, kuten anonyymejä nettikyselyoitä käytössä.

Antero Eerolan (vas) mukaan erilaisia hälytystilanteita tulee kouluissa hyvin usein. Koulukiusaaminen ja väkivalta eivät ole turvallisuusasioita jotka ratkeaisivat vartioilla ja metallispaljastamilla. Antero kertoi että kokoomus kysyi kuntavaaliohjelmassa laitetaanko kouiukiusaajat valnkilaan? Anteron muistutti että se on sosiaalinen onglema. On selvää että kiusaajilla on vaikeita ongelmia perheissä, kuten alkoholiongelmia. Uusnatsistiset järjestöt ovat harjoittaneet värväystoimintaa vantaalaisissa kouluissa. Kysymys on yksilöistä, mutta tällaistakin toimintaa on. 

Erityisopettaja Maija Rautavuaara (vihr) toi esiin että kouluissa pyritään tehdä oikein ja hyvin. Keinot puuttuvat, millä tavalla voidaan puuttua väkivaltatilanteisin ja vaikeisin tilanteisiin. Siihen tarvitaan koulutusta. Miten rajoitetaan turvallisesti oikein jne ja esim fyysiesti. Sitä koulutusta ja keskustelua tarvitaan useinkin kouluissa käytävän, jotta on keinoja. Kun kutee tilanne haastavaan paikkaan, sillon pitää olla keinot miten mennään pelkoa kohti. Tähän auttaa koulutus opettajille. 

Jari Sainio (sdp) nosti Lehmuskallion lautakunnan puheenjohtajana tuomaan toimintatavat tiedoksi sen valtuustolle. Sainio muistutti viranhaltijoiden osaamista sanoen “poliitikkojen ei pidä mestaroida”. Viime syksyn Kytöpuiston tilanteen jälkiselvittelyssä tehdään poikkihallinnolsta jälkiselvittelyssä tehdään poikkihallinnollista yhteistyötä.  

Siri Ahokas (kok): Kauppisen tekemä aloite on tärkeä, kiusaaminen on laajempi yhteiskunnallien ongelma, kuten väkivaltakin. Olen iloinen siitä miten asiasta keskustellaan, ja että kaikki ryhmät ovat tämän takana. Ja että kaupunkin toimenpide ohjelmaa laaditaan ja halutaan ratkaisuja. 

Siri muistuttaa myös koulujen resursseista. Aiemmassa valtuutettu Saramon puheenvuorossa oli tärkeä asia, mitä ehkä muissa ei tullut: kun koulussa halutaan puuttua tai ennaltaehkäistä kiusaamista ja väkivaltaa, osallisuuden kautta, koulun arjessa osallisuus kaipaa aikaa. Aikaresursssia tarvitaan tämänkin asian hoitamiseen ja selvittämiseen. Se koulupäivä on aika kiireinen ja siinä on paljon eri tehtäviä. Jolloin ajankäyttön korostaminen on mielestäni tosi tosi tärkeää. Siihenkin että osallisus mahdollistuu. 

Siri tiivisti vielä lopuksi: Haluan todeta että joskus yksinkertainen on kaikista kauneinta. Silloin kun tällaiseen asiaan halutaan puuttua tai ennaltaehkäistä, siihen tarvitaan aikaa. 

Paula Lehmuskallio (kok) kehui keskustelua, ja kiitti Jari Sainiota kannatuksesta tuoda valtuustoon raportti (toim. Huom. kyseessä ei ole raportti vaan toimenpideohjelma). Lehmuskallio kertasi että Saramo totesi että resursseja puuttuu koululta, lapsissa meidän tulevaisuus ja siihen meidän tulisi erityisesti panostaa ja satsata. 

Paula kertoi tilanteesta: On erityisluokkia ilman että ovat erityisluokkia, ja on kiusaajia ja kiusattuja. Kun on ongelmia, tulisi saada resusseja.

Hän jorjasi myös sen että Eerola nosti kokoomuksen mainoksesta mitä kiusaajille pitäisi tehdä. Se oli mainosfirman virhe. Kiitos siitä että otit sen esiin, emme ole sitä mieltä. Kaikki lapset tarvitsevat apua jotka ovat avun tapreessa.

Markku Weckman (kok) kertoi että jotain meidän sisimmässsämme on vialla, kun tämä (kiusaaminen) on niin yleistä. Yksinkertaiset keinot olisivat jo käytetty, kyse ei ole yksikertaisesta asioista. Markku muisteli että omiakin kokemuksia oli. “Olin maahanmuttja eli karjalan siirtolainen, ja se ei ollut mieluisaa kaikille”. 

Sieltä tuli kuitenkin se se siemen. Lisää kouluavustajia, lisää henkiökuntaa - vaikka se vähän maksaakin eikä ihan vähääkin - mutta meidän tehävänään on huolehtia lasten ja nuorten hyvinvoimmista. 

Sami Kanerva (kok) kertoi että kiusaaminen on aikuisten syy, ei vain koulun aikuisten syy, vaan kaikkien. Työtaparutmat saatiin vähentymään, ja kiusaaminen on mahdollista vähentää. Ei rankaisulla, vaan puuttumisella.

Marjo Vacker (nyt) toi esiin miten paljon ahdistuneisuushäiröt sekä kiusaamisen ja väkivallan aiheuttamat tramaut - jopa alle 10 vuotiailla - ovat lisääntyneet. Turvattumuus koulussa on kohtuutonta. Sukupolvine ketjureaktio näkyy siihen että kouluiusaaminen siirtyy työpaikoille.

Hussein Al Taee (sdp) kertoi että voimme seurata kiusaamista ja väkivaltaa. Hänen mukaan Pahoinvointi on todennököisesti lähtenyt kotoa käsin. Hän kaipasi empatian kasvatusta varhaiskasvatuksessa tähdäten sihen että lapset itse puuttuvat kiusaamiseen. Aikuisten on myös käyttäydyttävä esimerkkinä. 

Kai-Ari Lundell (ps) kehui keskustelua ja tarkensi tilastoja: Se on pudonnout, viime vuonna pikku piikki. Puhe on lisääntynyt. Kaikki kiusaaminen on kuitenkin pahasta. Ahokas puhui ajasta. Koulu on suorituskeskienen, tehdasmainen. Oppilaat juokseen paikasta toiseen. Erityisoppilaat juoksee erityisopetuksen luokissa. Opettajalla ei ole aikaa käsitellä yhdessä niitä asioita. Ainoa mikä vaiuttaa on ennaltaehkäisy ja yhteisöllisyys. Annetaan sitä Ahokkaan vaatimaa aikaa. 

Säde Tahvanainen (sdp) toi esiin neljännellä luokalla syntyvän huonommuuden tunteen: Neljännellä tulee kastimerkki että olen huono, ja siitä alkaa kierre eteenpäin. Kaikki mitä teemme ennen sitä on sitä miten voi parhaiten vaikuttaa. Säde toivoo että Vantaa lähtee varhaisen tuen malliin jotta saamme paremmin voivia ja hyvällä itsetunnalla varustettuja oppilaita. 

(Toim. huom. Kouluväkivalta tutkijat tuovat esiin sen miten huono lukutaito vaikeuttaa koulunkäyntiä ja turhauttaa ja respektiä haetaan sitten kiusaamisella).

Stefan Åstrand (rkp) piti RKP:n puheenvuoron.

Sirpa Siru Kauppinen: Kiitos koskettavista ja viisaista puheenvuoroista ja huomioista. Hienoa jos saamme tämän ohjelman myös valtuustoon. Valtuutettu Tahvanainen nosti tämän huonommuuden tunteen esiin. Se on erittäin mekrittävä syy, mikäli on myös uskomenen tutkijoita. Ja Saramo arveli perjheiden pahoinvoininn olevan myös juurisyitä. Syitä on monia. Tässä kouluväkivaltatutkija Sari Haapakankaan mukaan jotain

Oppilailla on ymmärrystä siitä sosiaalisesta tilanteesta, missä juuri he ovat, ja voisi löytää timattiajatukset miten kouluväkivaltaa voi vähentää.

Vanvary tai vanhemmat voisivat myös antaa ideoita koulukiusaamiseen. Heilälkin on mekritystä yhteisön fiiliskeen. Esimerkiksi heitä tarivtaan koulukorvaan ja muihin hyviin toimintatapoihin. Kiusatuksi voi tulla missä tahansa. Syy on aina kiusaajan, ei koskaan kiusatun.

Kouluväkivallan syitä on monia, kuten 

  • Ennakkoluuloja, me-muut -vastakkainasettelua 
  • Inkluusio ilman riittävää tukea
  • Traumoja väkivallasta, oireilua, 
  • Itsentunto-ongelmia, myös huono koulumenestys (kuten lukutaidon haasteet) voi turhauttaa ja auheuttaa Ongelmakäyttäytymistä sekä huonoa itsetuntoa
  • Tunnesäätöelyn ongelmia, empatiakyvyn puute jne.

Lämmin kiitos aloitteen allekirjoittajille.

***

Pahoittelut mahdollisista virheistä ja puutteista puheissa, kirjoitin itse omat puneeni samaan aikaan kun tein muistiinpanoja. Lämmin kiitos allekirjoittajille joita oli 16 valtuutettua, eli kaikista paitsi SDP:stä.

Lopputulos:

- Koulussa on kiirettä ja liian vähän aikuisia kouuväkivaltatilanteiden selvittämiseen ja ehkäisemiseen.

- Varhainen puuttuminen on tärkeää.

- Julkisuudessa halutaan torpata kouluväkivalta, mutta sen suitsimista ei aina kannateta kaupunginhallituksen suljettujen ovien takana.

- Uusi valtuusto omaa paljon valtuutettuja, jotka haluavat puuttua epäkohtiin.

- Vantaan toimintamalli käsitellään opetuslautakunnassa ja tuodaan tiedoksi valtuustoon. 

***

#kouluväkivalta #koulu #varhaiskasvatus #koulukiusaaminen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.