4.10.2021

HSL:n hallituksessa jäsenkuntien lausunnot budjetista

Tiistaina HSL:n hallituksessa on jäsenkuntien lausunnot toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksesta 22-24, lukulaitteiden hankinta ja Mäntsälän yleiskaava.  

Jäsenkuntien lausunnot

Jäsenkunnat on runsaasti hyviä huomioita HSL:n kehittämisestä ja palvelujen parantamisesta. 

Moni kunta korosti taloutta mutta myös hiilineutraaliustavoitteita. Sähköiseen liikenteeseen haluttiin vauhtia, ja etätyöläisille soveltuvia lipputuotteita kaivattiin. Myös runkolinjojen toteutukset (matkojen hidastuminen, pitkät pysäkkivälit ym) saivat kritiikkiä ja suoria linjoja haluttiin lisää. Kaupunkipyörät halutaan HSL:n alle yhtenäiseksi järjestelmäksi. Ja paljon muuta, jopa samalta kunnalta keskenään melko ristiriitaisiakin toiveita. Matkustajien tai lipputulojen takaisin saaminen kestävälle tasolle oli jokaisen kunnan lausunnossa.

Korona vietyä leijonan osan matkustajista HSL:n taloutta paikataan velan ja valtion tuen lisäksi korotetuilla kuntaosuuksilla. Kuntaosuudet pyritään palauttamaan vuonna 2024 normaalille tasolle (50%). Samaan aikaan infrakustannusten nousu (ratikkainfran rakentaminen) nostaa kustannuksia. 2019 tasaisessa nousussa ollut käyttäjämäätä ei siis riitä 2024, vaan on päästävä sen yli.

Iso haaste on siinä, joudutaanko palveluleikkausten ja hinnankorotusten kanssa kierteeseen, jossa matkustajamäärät vähenevät edelleen, ja vaativat edelleen lisäleikkauksia ja hintojen korotuksia. Hintajousto on selvä. Se, ymmärtävätkö omistajakunnat tämän riskin, on toinen asia.

Tavallaan on valittava kahdesta strategiasta: tavanomaisista leikkauksista ja korotuksista, mikä vähentää käyttäjiä, tai sitten voimakkaista lyhytaikaisista panostuksista käyttäjämäärien saamiseksi. Esimerkiksi tasatariffi lisäisi voimakkaasti käyttöastetta.

HSL:n alennuskamppis toi odotettua enemmän uusia käyttäjiä, kausilippuja myytiin 160 000 kappaletta. Koronan jälkeen etätyön ennustetaan vähentävän ruuhkahuipun työmatkoja Helsingin keskustaan, mutta poikittaisliikenteen muiden asiointimatkojen arvioidaan taas lisääntyvän.

Mäntsälän yleiskaava

Mäntsälän yleiskaavan lausunnosta en löytänyt huomautettavaa, mutta tässä olisi hyvä saada tukea Mäntsälän asiat hyvin tuntevilta.

Kuulen mielelläni tähän tai johonkin muuhun asiaan liittyviä ajatuksia.

HSL:n uudessa vihreässä ryhmässä on Pekka Sauri (vpj), Sirpa Siru Kauppinen ja Heli Halava. Koko jengin yhteystiedot löytyvät mm. HSL:n sivuilta.

Tässä koko lista: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2021112

105 Kokouksen järjestäytyminen
106 Lukijalaitteen hankinta
107Lausunnon antaminen Mäntsälän yleiskaavaluonnoksesta
108Osavuosikatsaus 2/2021
109Jäsenkuntien lausunnot toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2022-2024
110 Ylimääräisen yhtymäkokouksen päätösten täytäntöönpano
111 Syysyhtymäkokouksen koolle kutsuminen 30.11.2021
112Kuntalain mukaista otto-oikeutta varten toimitetut päätökset
113Tiedoksi merkittävät asiat
114 Seuraava kokous

Kuva: Joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat elpymässä, mutta ennusteen mukaan 2019 tason saavuttamiseen menee muutama vuosi. Asiakaskyselyssä C ja D vyöhykkeen asukkaat ovat tyytymättömimpiä palveluun. Tämä voi osaltaan selittyä mm virheellisillä suunnitteluperuaatteilla esimerkiksi siitä että matkustaja lähtee aina milloin tahansa liikkeelle, ja voi olla että myös että reittioppaan virheet korostuvat näillä alueilla, missä reittiöpa s on välttämätön. Espoo haluaa laajentaa B-vyöhykettä.

***

#HSL #joukkoliikenne #korona #talous #budjetti 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
4.10.2021

HSL:n hallituksessa jäsenkuntien lausunnot budjetista

Tiistaina HSL:n hallituksessa on jäsenkuntien lausunnot toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksesta 22-24, lukulaitteiden hankinta ja Mäntsälän yleiskaava.  

Jäsenkuntien lausunnot

Jäsenkunnat on runsaasti hyviä huomioita HSL:n kehittämisestä ja palvelujen parantamisesta. 

Moni kunta korosti taloutta mutta myös hiilineutraaliustavoitteita. Sähköiseen liikenteeseen haluttiin vauhtia, ja etätyöläisille soveltuvia lipputuotteita kaivattiin. Myös runkolinjojen toteutukset (matkojen hidastuminen, pitkät pysäkkivälit ym) saivat kritiikkiä ja suoria linjoja haluttiin lisää. Kaupunkipyörät halutaan HSL:n alle yhtenäiseksi järjestelmäksi. Ja paljon muuta, jopa samalta kunnalta keskenään melko ristiriitaisiakin toiveita. Matkustajien tai lipputulojen takaisin saaminen kestävälle tasolle oli jokaisen kunnan lausunnossa.

Korona vietyä leijonan osan matkustajista HSL:n taloutta paikataan velan ja valtion tuen lisäksi korotetuilla kuntaosuuksilla. Kuntaosuudet pyritään palauttamaan vuonna 2024 normaalille tasolle (50%). Samaan aikaan infrakustannusten nousu (ratikkainfran rakentaminen) nostaa kustannuksia. 2019 tasaisessa nousussa ollut käyttäjämäätä ei siis riitä 2024, vaan on päästävä sen yli.

Iso haaste on siinä, joudutaanko palveluleikkausten ja hinnankorotusten kanssa kierteeseen, jossa matkustajamäärät vähenevät edelleen, ja vaativat edelleen lisäleikkauksia ja hintojen korotuksia. Hintajousto on selvä. Se, ymmärtävätkö omistajakunnat tämän riskin, on toinen asia.

Tavallaan on valittava kahdesta strategiasta: tavanomaisista leikkauksista ja korotuksista, mikä vähentää käyttäjiä, tai sitten voimakkaista lyhytaikaisista panostuksista käyttäjämäärien saamiseksi. Esimerkiksi tasatariffi lisäisi voimakkaasti käyttöastetta.

HSL:n alennuskamppis toi odotettua enemmän uusia käyttäjiä, kausilippuja myytiin 160 000 kappaletta. Koronan jälkeen etätyön ennustetaan vähentävän ruuhkahuipun työmatkoja Helsingin keskustaan, mutta poikittaisliikenteen muiden asiointimatkojen arvioidaan taas lisääntyvän.

Mäntsälän yleiskaava

Mäntsälän yleiskaavan lausunnosta en löytänyt huomautettavaa, mutta tässä olisi hyvä saada tukea Mäntsälän asiat hyvin tuntevilta.

Kuulen mielelläni tähän tai johonkin muuhun asiaan liittyviä ajatuksia.

HSL:n uudessa vihreässä ryhmässä on Pekka Sauri (vpj), Sirpa Siru Kauppinen ja Heli Halava. Koko jengin yhteystiedot löytyvät mm. HSL:n sivuilta.

Tässä koko lista: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2021112

105 Kokouksen järjestäytyminen
106 Lukijalaitteen hankinta
107Lausunnon antaminen Mäntsälän yleiskaavaluonnoksesta
108Osavuosikatsaus 2/2021
109Jäsenkuntien lausunnot toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2022-2024
110 Ylimääräisen yhtymäkokouksen päätösten täytäntöönpano
111 Syysyhtymäkokouksen koolle kutsuminen 30.11.2021
112Kuntalain mukaista otto-oikeutta varten toimitetut päätökset
113Tiedoksi merkittävät asiat
114 Seuraava kokous

Kuva: Joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat elpymässä, mutta ennusteen mukaan 2019 tason saavuttamiseen menee muutama vuosi. Asiakaskyselyssä C ja D vyöhykkeen asukkaat ovat tyytymättömimpiä palveluun. Tämä voi osaltaan selittyä mm virheellisillä suunnitteluperuaatteilla esimerkiksi siitä että matkustaja lähtee aina milloin tahansa liikkeelle, ja voi olla että myös että reittioppaan virheet korostuvat näillä alueilla, missä reittiöpa s on välttämätön. Espoo haluaa laajentaa B-vyöhykettä.

***

#HSL #joukkoliikenne #korona #talous #budjetti 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.