3.10.2021

Koulujen uskonnonopetuksessa tulee lisätä yhteistyötä – maailman uskontojen opiskelu yhdessä vähentäisi ennakkoluuloja

Kirjoitus Vantaan Sanomissa: Koulujen uskonnonopetuksessa tulee lisätä yhteistyötä – maailman uskontojen opiskelu yhdessä vähentäisi ennakkoluuloja

Esa Ylikoski toivoi (VS 15.9.), että myös kirkon jäsenillä olisi oikeus halutessaan valita elämänkatsomustieto, sillä nykyinen käytäntö loukkaa lasten yhdenvertaisuutta.

Uskonnossa perehdytään omaan uskontoon, tutustutaan monipuolisesti uskontojen maailmaan ja pohditaan hyvää elämää. Miten eri taustoista tulevien erottaminen kannustaa ilmiöiden laaja-alaiseen tarkasteluun ja yhteistyöhön eri oppiaineiden ja oppimäärien kesken?

Miksi oppilaat ovat eroteltuja taustan mukaan silloinkin, kun opiskellaan maailman uskontoja tai hyvää elämää? Eikö oppilailla olisi mahdollista käsitellä asioita yhdessä ja oppia toisiltaan? Tämä jos mikä vähentäisi ennakkoluuloja uskontojen välillä.

Eri uskontokuntien opettajat voisivat yhdistää osaamistaan ja tukea toisiaan niissä aiheissa, joissa ei syvennytä nimenomaan omaan uskontoon. Näin ymmärrys kasvaisi ja osaaminen vahvistuisi.

Se täytyy myöntää, että suomalainen malli järjestää jokaiselle uskonnolle oma erillinen opetus koko lukuvuoden ajan on kallis ja syö varoja muilta oppiaineilta.

Esimerkiksi Ruotsin, Tanskan ja Norjan kouluissa on kaikille yhteinen katsomusopetus. Nuoret suhtautuvatkin myönteisesti yhteiseen katsomusaineeseen, mikä selittää osaltaan nyt allekirjoitettavana olevaa kansalaisaloitetta asiasta.

Kuva: Uskontotunteja on paljon joka luokka-asteella. Useiden pienryhmien järjestäminen syö kohtuuttomasti resursseja muulta opetukselta ja tuen saannilta esimerkiksi matematiikassa ja lukemisessa. Myös ammattitaitoisten opettajien saanti voi olla hankalaa, puhumattakaan lukujärjestyksen järjestelyistä. Onko perusteluita nykyjärjestelyille, kun opetuksen ei pitäisi olla tunnustuksellista?

* * *

#uskonto #koulutus #peruskoulu #yhdenvertaisuus #uskonnonvapaus #koulu

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
3.10.2021

Koulujen uskonnonopetuksessa tulee lisätä yhteistyötä – maailman uskontojen opiskelu yhdessä vähentäisi ennakkoluuloja

Kirjoitus Vantaan Sanomissa: Koulujen uskonnonopetuksessa tulee lisätä yhteistyötä – maailman uskontojen opiskelu yhdessä vähentäisi ennakkoluuloja

Esa Ylikoski toivoi (VS 15.9.), että myös kirkon jäsenillä olisi oikeus halutessaan valita elämänkatsomustieto, sillä nykyinen käytäntö loukkaa lasten yhdenvertaisuutta.

Uskonnossa perehdytään omaan uskontoon, tutustutaan monipuolisesti uskontojen maailmaan ja pohditaan hyvää elämää. Miten eri taustoista tulevien erottaminen kannustaa ilmiöiden laaja-alaiseen tarkasteluun ja yhteistyöhön eri oppiaineiden ja oppimäärien kesken?

Miksi oppilaat ovat eroteltuja taustan mukaan silloinkin, kun opiskellaan maailman uskontoja tai hyvää elämää? Eikö oppilailla olisi mahdollista käsitellä asioita yhdessä ja oppia toisiltaan? Tämä jos mikä vähentäisi ennakkoluuloja uskontojen välillä.

Eri uskontokuntien opettajat voisivat yhdistää osaamistaan ja tukea toisiaan niissä aiheissa, joissa ei syvennytä nimenomaan omaan uskontoon. Näin ymmärrys kasvaisi ja osaaminen vahvistuisi.

Se täytyy myöntää, että suomalainen malli järjestää jokaiselle uskonnolle oma erillinen opetus koko lukuvuoden ajan on kallis ja syö varoja muilta oppiaineilta.

Esimerkiksi Ruotsin, Tanskan ja Norjan kouluissa on kaikille yhteinen katsomusopetus. Nuoret suhtautuvatkin myönteisesti yhteiseen katsomusaineeseen, mikä selittää osaltaan nyt allekirjoitettavana olevaa kansalaisaloitetta asiasta.

Kuva: Uskontotunteja on paljon joka luokka-asteella. Useiden pienryhmien järjestäminen syö kohtuuttomasti resursseja muulta opetukselta ja tuen saannilta esimerkiksi matematiikassa ja lukemisessa. Myös ammattitaitoisten opettajien saanti voi olla hankalaa, puhumattakaan lukujärjestyksen järjestelyistä. Onko perusteluita nykyjärjestelyille, kun opetuksen ei pitäisi olla tunnustuksellista?

* * *

#uskonto #koulutus #peruskoulu #yhdenvertaisuus #uskonnonvapaus #koulu

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.